onsdag 30 oktober 2013

Fritt flygande funderingar


Flyget till Göteborg gick enligt tidtabell i måndags.
Alltså hade vi kommit hem som tänkt och dessutom fått uppleva riktigt ruskigt Londonväder.
Jag blir så besviken på mig själv, besviken på att jag inte kan fixa någon presumtiv svårighet, utan att helt falla ihop.

Nu var det väl inte fel att komma hem, och det ekonomiska avbräcket blev i slutändan inte speciellt stort.... men ÄNDÅ!



Den låga stresströskeln har sannolikt med barndomsmiljön att göra.
Men då uppkommer en fundering.....

Hur kunde jag få barn som inte blev som jag, när jag är lika hispig som min mor var i sina värsta stunder?
Knepigt!

Förstår i allafall varför jag inte kunde bli något annat än en sketen mellanstadielärare, förstår varför jag aldrig vågat mig på att byta jobb. Jag är för feg, en riktig äkta "chicken".


Jag kommer att gräma mig över att jag aldrig gjorde något annat än att vara lärare i hela mitt yrkesliv , att jag aldrig försökte ...ja, det grämer mig väl delvis redan... men nu känns all yrkesmässig förändring för sen.
Vem vill förresten anställa en bitter gammal lärarinna, en som sällan tar saker på riktigt stort allvar? En gammal lärarinna som inte längre är säker på att hon varit en hyfsat bra pedagog....



Fritt funderande, det blir gärna lite negativt ... och självnedvärderande.

Hade en elev i förra klassen, som ofta påpekade att jag inte var snäll emot mej själv. Bra insikt av ung person.
Gammal tant har sämre insikt....

Måste sluta jämföra mig med andra. Måste sluta tänka på saker som bara gör mig nedstämd,  bitter på mig själv, ledsen på mig själv och som tär på den eventuella självkänsla som finns.



I morgon är det Sveas begravning.
Fick en konstig begäran. En begäran om att jag inte skulle skriva någon om begravningen på Facebook.
Begriper egentligen inget, men har en dålig känsla i magen... vad är det man vill och vad är det man tänker om mig?
Vad jag vet, så brukar jag inte lägga ut opassande inlägg på FB.
De länkar som jag skickar till bloggen, de är genomtänkta att inte vara stötande eller utmanande.
Länkar gör jag när jag har något att berätta.
Idag länkar jag inte.
Idag skriver jag av mig.... och så njuter jag lite av de fina bilder som "nya" kameran tar åt mig.
Nej, jag hade inte tänkt att skriva om Sveas begravning på FB:
Kanske hade jag gjort ett blogginlägg... nu låter jag bli det ... och undrar vad hela friden varför jag blev misstänkt  att skriva något olämpligt.
Saknar Svea, det gör jag faktiskt! Känns tomt att aldrig kunna åka till Hjälmå och hälsa på henne mer.


Under denna månaden har FB påmint mig om två avlidna personers födelsedagar.
Känns konstigt!
Dödsdagar borde också ha angivits.... eller!
Några av mina bortgångna vänners FB-konto försvann direkt efter deras död.
Borde finnas en möjlighet för anhöriga att ta bort kontot, utan att känna till lösenord. Fast jag kan förstås på egen hand ta bort den "vän" som inte längre finns, från mitt konto... har inte tänkt på det tidigare. Lösningen funnen under det att de fria funderingar flög och flaxade.
Det kan ju finnas anhöriga som verkligen vill ha kvar kontot, som ett minne från en levande tid....


Stormen blev det inte mycket med.
Hispiga jag hade förstås ont i magen nästan hela måndagen, under det att varningarna i media gick från kategori 2 till kategori 3 och tillbaka till 2.
Den som har mött Gudrun, glömmer inte hur hemsk en riktig storm kan vara.
Väntade och väntade, hoppade över spinningen, utifall stormen kom och träden föll under tiden som svetten lackade.
Klockan halv tio började det blåsa. Men inte värre än att det gick bra att somna.
Vid midnatt var det färdigblåst.
Stormen gick dock inte helt obemärkt förbi. En plastskiva hade lossnat från växthusets gavel. Den återfanns i ett stycke på andra sidan vinbärsbuskarna.
Vi får försöka sätta tillbaka den under helgens ljusa timmar.

Under förmiddagens promenad fick jag huka mig för komma under ett par nerblåsta granar.
Så lite tog vinden allt i, även om det var kort.


Igår blev det gympa. Tycker att tisdagens funktionella träning är så bra.
Gårdagens pass leddes inte av ordinarie ledare.
Tror aldrig det tidigare hänt att jag inte blivit ett dugg svettig på ett gympapass.
Musklerna kändes dock lite möra. Och det var ju bra....

Blir säkert läge för transpiration på kvällens planerade spinningpass istället.


 Två studiedagar blev det under veckan.
Ok bra, men inte speciellt utvecklande.
Gav mig mest självnedvärderande tankar; Tänk om jag inte är tillräckligt noggrann i min bedömning av eleverna....
Men....
... vad spelar det för roll om en elev i sexan får C när den skulle haft D... eller tvärtom.
Jag vill hjälpa mina elever till självkänsla, till att bli nyfikna och vetgiriga och till att våga tycka, tänka samt att hitta sin kreativitet.
Betygen vill jag inte ha.... men naturligtvis måste jag sätta sådana.... men om det blir fel på en bokstav i alfabetet, det är väl inget jag behöver gräma mig över ...
Och hur ska man veta att man valt den rätta bokstaven????


Har en dum fot.
Alltid har jag lite ont någonstans...undrar om det sitter i huvudet det också?
Fast känns i foten.
Hallux Valgus....? Ja, en smula. Plattfot... ? Kanske.Annat skelettfel? Kanske. För tung tant? Absolut!
Men jag orkar inte banta.... orkar inte svälta.... vill äta det som är gott....
Är full av beundran och omättligt avundsjuk på dem som lyckats med en lyckad viktreducering .. och lyckats behålla den.....


Köpte en stock snus när jag handlade idag. Skitdyrt! Kostade över 500 kr.
Tio dosor snus var inte till mig... men till annan invånare i samma hus...
Tycker snus är så äckligt! Vill inte köpa, vill inte se....
Men jag kan inte säga nej....
... däremot är jag bra på att gnälla. Vilket jag nu gjort offentligt! förlåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas