lördag 9 november 2013

Regnrunda


Varför skulle vi ge oss ut på geocachingrunda denna regndag? Vi som sällan går utanför dörren när det regnar... nä, då brukar vi grotta ner oss ( trenduttryck i medier just nu tycks det) i tidningar, böcker, bakning och städning här hemma.

Funderar på anledning till regnrunda och kommer fram till följande:

  • Köpte ny regnjacka ( även C-E gjorde så) av känt Grundsundsmärke, och ville testa vattenavvisningsförmågan.
  • Vill gärna komma ut och gå några kilometer när det är ljusan dag, och då är det roligare att göra det på en ny plats än att gå på de gamla invanda vägarna.
  • Trots att jag fnyser åt alla som "jublar" över, och t.o.m firar, jämna antal cacher (oftast tusental) så har jag ett mål ( även om jag aldrig skulle tala om det för någon mer än min medcachande make) och det är att nå upp till ett kilo cacher under detta år. ( Fattar inte hur folk kan få ihop till 2,3,4,5... 10-tusen cacher... jag/vi har behövt två och ett halvt år  på oss, för att närma oss ett tusen ... och under en period, så kände jag mig ganska besatt vad det gäller burkletande.... )



Gillar ju rundor, och insåg att vi hade "Natur och kultur"-rundan i Gislaved alldeles ogjord.
Ardbeg10 hade inte i cachebeskrivningen angett sträckans längd... men han hade skrivit att det skulle vara en lätt  runda ( och det tackar vi för att den var ). Att den till stor del gick flod-nära, utmed Nissan, var en positiv faktor för en vattentokig person.

Inser att jag/vi, trots närheten till tusen hittade cacher, fortfarande är dåligt utrustade. Har ingen karta i gpsen, utan använder dess kompass och ( vid behov) c.geos karta. Den sistnämnda lurade oss, så att fick vara med om en rejäl nära vattenupplevelse. C-E, som hade stövlarna på ( jag avskyr att gå långt i dylika.. har väl fel utrustning där också...) fick ta sig över vatten, men hamnade på en ö och fick återvända med ogjort ärende. Vi insåg att vi fick lita mer på gpsens kompassnål än vad vi kunde lita på c:geo-kartbild.  För att hitta gömman, så fick vi ta brovägen över Nissan.



Nissan meandrar sig alldeles vilt i detta område, så det gäller att veta vilken sida av ån man ska leta. Ibland är det så att  man får gå över ån efter cachen. :)


Därute på den lilla ön, var det inget att hämta, trots vattenövergången.
Här, på rätt sida bron, hittade vi rundans bästa gömma.

För en månad sedan, så var vattenståndet lågt i alla våra sjöar och åar.
Det vatten som försvann under den fina sommaren och hösten, det har verkligen kommit tillbaka med besked.
Vattenståndet är i det närmaste vårsäsongs-högt.


Ardbeg10 hade använt naturliga gömmor, sådant som rötter, stubbar och rotvältor, till stor del.
Burkarna var "riktiga" geocachinggömmeburkar, med ordentligt tättslutande lock.
Det var bra, för burkarna var ganska utsatta för blöt-väder.
Flera av gömmorna låg på riktigt fina ställen,som här, med utsikt över Nissanbro.


Skrattade lite åt C-E. Tror inte att det är så vanligt att geocachare går omkring med paraply. Burkletare är av betydligt rustikare släkte, och tål att bli lite blöta... eller har jag fel i detta antagande?

Men det var faktiskt bra att kunna stå under regnskydd och skriva signaturen i Ardbeg10s fina blå loggböcker.

Tänker förresten byta signatur/alias när jag  nått tusenmålet.... får bli alce53 istället.... C-E är ju med på de flesta geocachingturerna numera.... tycker att det ska synas.... och så blir det betydligt enklare att skriva än annalena53.


Fikade under en droppande tallkrona, alldeles vid Nissan.
Kaffe, utspätt med lite regnvatten, avsmakat vid flodvatten, det smakar väldigt bra ....


Många var stigarna som fanns att välja på. Vi gjorde säkert en del vägval som inte var de allra mest rätta, med avseende att få till den kortaste promenaden, men det gjorde inget.... för det var, trots senhöst och regnrusk, vackert att vandra utmed Nissans västersida.


Alarna stod till fotknölarna i vatten. Tror att de tyckte det var rätt gott efter att ha blivit uttorkade långt ut på tåspetsarna under en period.

Skulle gissa att vi vandrade en halv mil, ungefär. Även om det var mellan 250 och 400 meter i gps-avstånd gömmorna emellan, så blev det betydligt längre. då det var många å-krökar i vägen.


När vi passerat sista gömman....eller rättare sagt nummer ett, eftersom vi gått rundan bakvägen, kom vi fram till Gislaveds äldre industribebyggelse. På en informationstavla kunde man se att Nissan påverkat människors möjlighet till bosättning och utkomst under tusen år.


Att Gislaved hade ett naturligt vattenfall, som många industrier dragit nytta av, det hade vi tidigare ingen aning om.
Häftigt med det vilt forsande och skummande vattnet! Trots att jag , med tanke på vädret, tagit med det allra sämsta exemplaret av kamera, så blev detta en riktigt fin bild och dagens bästa.

Ganska så nöjda med en ordentlig promenad och en likadan portion friskluft, och hittandet av åtta enkla, men fina gömmor, så hade vi ( eller iallafall jag) en uppgift kvar.


På vägen ner till Gislaved, hade vi stannat till för att leta upp en av geocachingvännen Katrins ( klokare) augustiutmaningsgömmor. Det var en gömma med ganska hög svårighet, men med lätt terräng. Borde ju kunna funka. Läste hinten och begav oss dit den ledde oss. Det enda vi fick med oss därifrån, det var ett bilsäte fullt med barr. Men vad vi skulle leta efter, det visste vi inte, bara att det var något annat.

Skickade en begäran om extrahint till Katrin. Fick en sådan under förmiddagen, och tänkte att det skulle göra letandet lite lättare, nu när vi var på väg hem. Det tog ändå en stunds sökande inne i barrskogen, och nästan att vi (jag) gav upp igen, innan vi ( jag) fann den retfulla gömman. Jag hade inte behövt bli ett dugg barrig för att hitta den.

Hur gick det då med den nya regnjackan? Den hade läckt lite i en axelsöm... och lite smått fuktig kändes tröjan som jag hade under. Men den var absolut inte blöt... ger jackan 3,5 av 5. Samma som den retfulla gömmans svårighetsgrad...

Hur det går med den hemliga målsättningen?  33  kvar..... ( men tala inte om för någon att jag räknar, för jag vill ju inte visa att jag tycker att antal ska spela någon som helst roll... geocachar gör man ju BARA för att det är kul!)

3 kommentarer:

  1. Det är en härlig runda och lätta burkar som Ardbeg10 lagt ut. Jag gick den också baklänges tillsammans med Takko. Det var mycket vatten i Nissan nu ser jag på bilderna. Katrins gömma är också trevlig och klurig speciellt om man inte stött på modellen tidigare. Lycka till med målet! Jag passerade 2600 i torsdags. Nya namnet kan ju passa er bra. Ni kliver runt i skogarna som älgar. (Alces alces = älg)

    Själv tog jag en bilrunda med karlskronasonen. Han behövde nya gympaskor. Sen fortsatte vi till Skillingaryd och loggade en myst som jag fått ett tips från Ardbeg10 till. Äntligen hittade jag den lilla burken. Nu blir det soffsittande med en stickning i handen. Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Det var längesedan jag geocachade... kanske dags att ge mig ut under veckan. Men det beror en del på väder och framför allt lust. Det ska vara lustfyllt... du vet... gött att leva, annars kan det kvitta... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodu, håller med helt. De är därför som det nästan bara blir promenadcaching numera. Att flänga runt i bil mellan olika gömmor, det har jag ingen lust med!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas