fredag 27 april 2018

Brinna


För någon vecka lyssnade jag på en föredragning/information.
Det var en person som talade för det projekt hon höll på med.
Gång efter annan så framhävde hon att hon brinner för detta projektet och för dess innehåll.
Sannolikt använde hon uttrycket "brinna" eller "jag brinner för" trettio fyrtio gånger under timlånga anförande.
I allafall kändes det så.


Någon i auditoriet upphävde också sin röst och talade om vad den verkligen brinner för.


Vad menar man när man säger att man brinner för något?
Jag känner mig  kluven till uttrycket.
Brinner man för något, så bränner man ju  sig själv och blir så småningom utbränd.
Positivt? Nej!


Funderar på vad jag brinner för/har brunnit för. Kan inte komma på något.  Ingen fråga har varit så viktig att jag velat riskera min hälsa för den. Eller har det? Jag har ju mått "dåligt" många gånger, kanske det vid något tillfälle varit så att mina skolprojekt fått ta större del, än vad det funnits utrymme för just då mitt liv. Kanske det fans en tärande låga.....


Mitt engagemang kan vara stort, speciellt vad det gäller skolutveckling och att ge barn en så bra skolvardag som möjligt, utefter var och ens förutsättningar.

Det är ju positivt. Ibland har man blivit trött av det, oftast har det gett positiva gensvar.
Kanske har jag brunnit lite grann och blivit lite vidbränd???


Jag har svårt att ta folk som  svänger sig med för starka uttryck, riktigt på allvar.
Eller att ta den som anser sig vara bättre än andra, förmer än andra, riktigt seriöst.

Den som brinner för mycket, den vill jag allt närma mig lite försiktigt. Är kanske lite rädd att den ska dra med mig in i den flammande eld den bär på....

Engagemang, engagerad... det  låter mer trovärdigt i mina öron.


Det är roligt med alla växterna i rabatterna. Jag förutom kirskålen då. Får ge den en dust i långhelgen.

Hur gulsippan kommit in i rabatten, det har jag ingen aning om/minne utav. Visst måste jag planterat  den där. Det finns inga gulsippor i trakten. Men om plantan är köpt eller stulen för flera år sedan, det vet jag inte.

Ett av mina intressen, det är naturen och de växter och djur som finns där. Mitt engagemang för att ta hand om naturen på bästa sätt, det inskränker sig till medlemsskap i wwf och i lokala naturskyddsföreningen. Brinner jag för att ta hand om naturen på bästa sätt? Knappast. men njuta av den, det är  jag bra på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas