tisdag 17 april 2018

GDPR


Det finns saker som är dumma, saker som är helknäppa och saker som är helt sjukt vansinniga.
GDPR hör till det sistnämnda.

Den 25 maj går den i gång, EU-förordningen som gör mig heltokig.

Det handlar om hur företag och organisationer behandlar personuppgifter. Visst ska vi ha ett skydd, men det har vi haft i den personuppgiftslag som gäller till den nya förordningen träder i kraft. PUL.


Personuppgiftslagen har inneburit att vi i skolans värld kunnat hämta tillstånd från föräldrarna för att kunna använda bilder, videos och ljudklipp i olika medier. Föräldrarna har lämnat ok på att använda bilder med namn eller utan namn.  Några föräldrar har skrivit under att de inte vill att deras barn förekommer i några medier.
Suveränt bra och enkelt att förhålla sig till.


När den Gigantiskt Dåraktiga Påhitts Regeln träder i kraft, så gäller inte dessa avtal längre. Man måste få nya samtycken och man måste också ha avtal med den part som hanterar ens sociala medier. Instagram och Facebook går inte med på att skriva avtal. Hur det är med google och you tube vet man inte än, men det spelar ingen roll, för alla de personer som finns med på de bilder som finns på de bloggar  som man har måste skriva på nya avtal, för att man ska kunna använda dessa bilder/filmer.


Det är klart att man inte har tid att sitta där med bilder och videos och kolla vilka som ska skriva på nya papper. Man lägger ner alltihop! Så fruktansvärt tråkigt! Jag vet ju att våra bloggar/instagramkonton är väldigt uppskattade av såväl föräldrar, elever som mor och farföräldrar.
Det är ju ett alldeles utmärkt sätt att ta del av elevernas skolvardag.... och de lite festligare tillfällena i skolan.
Det är många besökare på de sidor där det finns sång och musik från exempelvis lucia eller skolavslutningar.
Och nu får inte detta vara kvar! Så förbannat dumt!


Varför denna dumhet då?
Det handlar väl om den personliga integriteten.

Ett klipp från en sida som heter Voister:

"Varför införs GDPR?
Syftet med förordningen är att skydda persondata för EU-medborgare. GDPR innebär även utökade rättigheter för alla EU-medborgare såsom rätten till tydlig information, att ändra felaktiga uppgifter, att få sin data flyttad eller rätten att bli ”glömd”, att få sin data borttagen och rätten att avsluta sitt avtal med en organisation." 
Vem behöver skyddas på detta sätt? Begriper inte varför ens personuppgifter, som de bilder man redan okejat eller ens personnummer, ska gömmas. Tvärtom tror jag att det där med alltför stort personskydd är rent farligt! De som har mest skäl att bli gömda i systemet, är många gånger de som man behöver ha koll på. Vi andra har ju inget att dölja.


Det är med stor ledsenhet som denna tant, mot sin vilja, mot sin övertygelse måste stänga ner de välbesökta, enligt PUL ,väl skötta skolbloggarna som hon ligger bakom.
Hur funkar det om jag tar en bild från skolan och lägger på min privata blogg? Det fanns det inget svar på, vid gårdagens infomöte.
Mentalt börjar jag lämna skolan, det märker jag. Jag tar bara till mig det som jag är intresserad av numera. Detta med den sjuka förordningen, det måste jag ju ta tag i. Samtidigt tänker jag att det allt finns fördelar att man är på väg in i den tredje åldern. Den åldern då man fortfarande kan hitta på roliga saker att göra, men kan strunta i arbetslivets förordningar, vilka tenderar att både fler och dummare.
Lite uppmuntrande blombilder behövdes till detta inlägg!




6 kommentarer:

  1. Hej! Jag är personligen lycklig över att vara pensionär i dessa dagar! Tänk så många timmar som tillbringas på alla arbetsplatser och i föreningslivet helt i onödan! Det kostar otroliga summor och spontant tycker jag det är onödigt när vi haft fungerade PUL...Håller helt med dig och förstår att du tappar sugen! Hälsar Ingbritt

    SvaraRadera
  2. Ja, när GDPR träder i kraft kommer det att innebära att korttagning och filmning kommer minska drastiskt för att slippa alla samtyckesblanketter och allt som ska arkiveras på rätt sätt. Detta talar ganska mycket emot den kompletterande läroplanen som, komiskt nog, träder ikraft nästan samtidigt och trycker på hur viktigt det är att digitaliseringen tar plats i klassrummet.
    Ja, ja, det är bara rätta sig i ledet och ändå försöka hitta de bästa lösningarna. 😊

    SvaraRadera
  3. Precis vad vi pratade om igår på infomöte. Men EU lagstiftare struntar väl i vår läroplan.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Det har inte vi fått någon information om (än). Tråkigt att allt ska styras så extremt, en samtyckesblankett likt den som varit har räckt tycker jag också! Enkelt, smidigt och enligt lag (tills nu)... Hoppas att allt är bra annars.😊

    SvaraRadera
  6. Ja, visst ärd et knäppt.Så nu måste vi få TID att ta bort allt som inte ska finnas länge.... Allt bra.... ja, foten... hoppasa tt du piggnat till.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas