fredag 1 mars 2024

Vårtecken

 


Mars! Vårmånad. Som jag längtat! 

Men vad är det jag längtat till? Ett grå tillvaro, mellan vinter och vår?

 Nej, nej, inte misströsta. Det blir bara bättre. Och det är ju till ljuset och de ljumma vårdagarna jag längtat. Dagens temperatur; + 6 grader, det får "duga". 

Funderar på hur det var förr. Då var det nästan alltid vinter i början av mars. Mycket snö kvar. Skarsnö. Helt fantastiskt att åka skidor på mossen, då skaren bar. Även om det ju hände att tung tjej "trampade igenom" då och då.

Klarblå himmel, sol, dagsmeja, kalla nätter,  skarsnö. Så minns jag mars från förr....


Naturen är ju egentligen ganska tråkig efter vintern. Gråbrun. O-grön. 

Men det kommer att  ändras så sakteliga. Det är nu som man kommer att se vårtecken efter vårtecken visa sig.


Hasselblommorna hade börjat slå ut på trollhasseln/ormhasseln i dotterns trädgård i tisdags.  Ett av de allra första tecknen att vårens förtrupp har anlänt.


Den första ensamma tranan såg vi på väg till Värnamo i tisdags. Har inte hört dem här hos oss ännu, men jag gissar att deras skränande kommer att höras inom den närmaste veckan. Vårtecken? Absolut!

Tranorna på tavlan, de är målade av konstnärsväninnan. Just nu ställer  hon och andra "debutanter" ( tror f.ö. att ingen av dem är debutant) ut på Glasets Hus i Limmared. Debutantutställning! Också ett vårtecken!


Konrads skola ligger nära Blomsterlandet i Värnamo. Så när jag hämtade honom i tisdags, så kunde jag inte motstå frestelsen att införskaffa penséer och små narcisser. Under de senaste åren, så har jag fått ut en kruka på trappan i slutet av februari. I år räckte plantorna till två "byttor"  framför huset också.  Jo då, det kommer att bli frostnätter och det kommer att komma snö på vårtecknen. Men de är härdiga. Blir det för kallt, så får de komma inomhus....

Stannade till i Blomsteraffären i Hestra idag, efter att vi ätit lunch på Hestaviken, samt tagit en promenad i omgivningarna. (De övre bilderna är tagna där) Där hade man också en hel del uteblommor till salu redan. För min del var det fråga om att införskaffa lite blomsterglädje inomhus. En bukett tulpaner och en bukett med nejlikor får stå för den glädjen. 

Att man säljer nejlikor i tiopack, det är också ett vårtecken.  Hela månaden, fram till påskveckan, finns där färggranna buketter till förmånligt pris.


Dags för fåren, vid pojkarnas ridskola nära Lagan, att bli utegångsfår igen. Något tveksamma över att ge sig utomhus. Inget grönt gräs i sikte. 
Men för mej är utegångsfår också ett tecken på vår. 


22 kommentarer:

  1. Våren är härlig. Och nog börjar den nu, på riktigt.
    Modigt att köpa uteblommor redan. Fast det är klart... ni har ett annat klimat än vad vi har. Här är snödrivorna ännu höga och snön i skogen ännu djup, även om snön smälter en aning på dagarna. Jag nöjer mig med tulpaner i vas inomhus. Känns också vårligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tulpaner är också vårligt!
      Vi får plocka in uteblimmorna på natten om det blir flera minus. Eller vid snöväder. Men just nu mår de bra, de nysatta plantorna.

      Radera
  2. Visst kan mars vara en ganska så grå månad men vetskapen om att det är den första vårmånaden gör sitt. Vårtecken kommer smygande och bara en sådan sak som att plantera penséer ger verkligen en härlig känsla. Våren kommer inte över en natt utan smygande och det gillar jag. Funderar också på att köpa penséer men det hinns inte med denna helg.

    Önskar en fin fredagskväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till på andra sidan sundet!

      Radera
  3. Mars är ganska tråkig månad, kallt och blåsigt, ingenting grönskar än... men ljusare dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns ganska lång, oftast. Och brukar dessutom oftast bidra med något snöoväder. Men ljuset är välkommet!

      Radera
  4. Har en känsla av att du har fler vårtecken hos dig än vad jag har här. Hade för avsikt att hitta några på innergården igår, men nix. Inte ett enda. Men plusgrader några dagar i rad nu, och det anser jag är ett vårtecken:-) Duggregnet också, för det är ju inte snö längre. Det riktiga vårtecknet här är när man sopar upp all grus, men det lär dröja minst en månad till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär dröja med sopning även i våra trakter. Och en eller par snöväder det lär det nog oxå bli.

      Radera
  5. Minns likadant som du; att mars månad var en riktig vintermånad när jag var liten. Så visst har det blivit en viss förskjutning av årstiderna.
    Tror att jag hörde att meteorologen på nyheterna sa att våren är en månad tidigare nu jämfört med något (som de hade som en slags referens från förr).
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju tydligt att det så är. Det samma till er!

      Radera
  6. Visst är det skönt att den första vårmånaden är på plats. Och härligt med de vårtecken du visar.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Nu kan du göra som Ronja Rövardotter, ha ett ordentligt vårskrik...snart i alla fall.
    En fin kväll önskas! 🥰

    SvaraRadera
  8. Japp! Faaast...vinterväder får vi nog mer av...

    SvaraRadera
  9. Jag hörde tranor häromdagen. Svärsonen sa de kommit på åkern hos dem.
    Jag vill också ha penséer!
    Det säkraste vårtecknet står på gården nu🤗 Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar på husvagn! Penséerna lär nog då det lite jobbigt framöver när det blir kalla nätter.

      Radera
  10. Så härligt med vårblommor! I morgon åker jag och några tjejer på jobbet till Järvsö för att åka skidor, de tär perfekt att avsluta vintern med lite härlig skidåkning i backarna, och sen åka hem mot våren igen...nåja kanske det blir mera snö, men vi går mot ljusare tider!
    Ha en fin lördagkväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter så kul att åka iväg med tjejerna ! Ha det så kul!

      Radera
  11. Vi har hört tranorna i öven en veckas tid. I torsdags såg jag två svanar på en vatten drängt åker.
    God Kväll! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntar fortfarande på det välbekanta skärandet. Kram

      Radera
  12. Ja förr var det ju vinter tills slutet av Mars.
    Så långt har inte blommorna kommit än, men det ser hoppfullt ut på dina bilder.:-)
    Att får är ett vårtecken tycker jag låter fint.
    Här har vi sett några gäss som flög över, fint ,-) inte en blomma ännu, men det syns att knoppar på buskar börjar få lite färg.
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Knopparna blir större. Också ett vårtecken. Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas