lördag 5 september 2009

Kappsäcken klar


Känns lite konstigt att få göra en resa till en medelhavsö på betald arbetstid. Att dessutom EU satsat 20 000 kr på mig för att jag ska få en veckas kompetensutbildning, det känns som rena vinstlotten.

I morgon tidigt bär det av till Hydra, tillsammans med kollegan, vännen, gamla revykompisen mm Kristina. Vi ska lära oss mer om hur man kan använda drama i skolan. Ytterligare en deltagare kommer från Sverige, Barbro från Göteborg. Resten av våra kurskamrater kommer från skilda delar av Europa, den övervägande delen kommer från sydeuropa. Kursledarna är professionella aktörer. Så det här blir spännande - och säkerligen mycket givande. De EU-finanierade Comeniuskurserna tycks garantera högsta kvalitét.

Visst känner jag lite oro i kroppen idag, det ska inte förnekas. Detta är ju en ganska lång resa - flyg, med mellanlandning i Köpenhamn, buss från Athens flygplats till Pireus och sedan hydrofil (speedboat) ut till den lilla ön Hydra. Skönt att inte vara ensamresenär....

Kollade väderprognoserna för Ydra ( på yr.no) och det tycks bli lite "sämre" väder i området under nästa vecka. Så jag har packat flera halvlånga byxor och fler tröjor än vad jag från början tänkte. Och inte så mycket badkläder....

Nu har jag inte valt den här kursen för att få sol och bad - utan för innehållet, vilket intresserar mig storligen. Jag har alltid använt mycket drama och teaterövningar i skolan - bl.a. gick jag och Kristina en högskolekurs inom område drama, redan på 80-talet.

Jag vet att drama skapar självförtroende/självkänsla och att man genom drama kan skapa glädje, skapa förutsättningar för att förstå andra människor och för att förstå skolämnenas olika kunskapinnehåll. Detta har jag redan testat! Nu är det tänkt att jag ska få fördjupad insikt och påfyllning i idéförrådet.

Kursen är upplagd så att man har ett förmiddagspass mellan kl 9 och 13, lunch kl 14 och sedan ett kvällspass kl 18 - 20.30. Middag serveras kl 21. Så det är där emellan lunch och kvällspass som jag hoppas få användning av badkläderna.... En eftermiddag - onsdag -är helledig. Hoppas att det är OK sol och badväder då. Vid ett par tillfällen, så åker vi på lunch eller middagsutflykt till staden Hydra - vår kursgård ligger några km därifrån.

Spännande ska det bli!

Hoppas att det finns internetuppkoppling - annars är det risk för abstinens. Tar med kamera och USB-överföringssladd och hoppas kunna lägga ut lite hellenesiska bilder och greklandsinspirerade tankar.

3 kommentarer:

  1. Nej men vad roligt. Ut och resa i arbetes tjänst återigen. Ska bli så roligt att höra om reflektioner och tankar kring denna resa. Go tur och njuuuuuuuuuuut!

    SvaraRadera
  2. Så roligt att ut och resa. Grekland är underbart. Kul med drama också. Ha en skön resa och jag förväntar mig en rapport. Det blir inga längre resor för mig på ett tag. Var i Värnamo idag och nu ska jag bara vila foten resten av dagen.

    SvaraRadera
  3. Det är du väl värd!!!
    Ha så skoj och lär dig mycket nytt som du kan förmedla till oss som inte kommer iväg =))

    Njut och lev i nuet, kram Bodil

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas