lördag 2 januari 2010

Vintervitt

Efter att ha legat i overksam träda en helt dygb, så var det inte svårt att ta sig ut idag. Sällan har jag fått på mig termodress och kängor så tidigt en lördagsmorgon. Det vintervita landskapet var nästan bländande. Började med att skotta bort några cm nyfallen, luftlätt snö.


En dryg timmes promenad blev det, på byväg, skogsväg, i skogen, på öppna fältet och på landsvägen. Fick upp både transpiration och respiration i den obearbetade snön som låg i ett ordentligt motlut på en stort öppet fält. Det var jobbigt en stund, men kändes riktigt, riktigt gott efteråt, när andningen återgått till det normala och jag innanför termodressen var innesluten i dubbla fuktlager.



Funderade på om det blir lättare att gå om man går ner ett antal kilo. För nog är det så, att man blir ordentligt anfådd om man bär på tio kg matvaror och går uppför några trappor. Så den egna vikten borde ju också påverka.... fast den förändras så långsamt, så man märker inte förändringen. Ska försöka låta bli sötsaker så långt det går, jag tror att det räcker ganska långt för att tappa några kilo. För att testa hur det känns om inte annat......om man blir mindre andfådd när man pulsar i snö.... :)).



Funderade också på att delvis byta träningsform under våren. Framförallt kan det vara kul att testa något nytt, och så känns det skönt för foten att inte bli för hårt belastad. Funderar på spinning i Grimsås, jag vet att det är fler "gamlingar" som är med där. Fast jag tror inte att träning är någon riktig generationsfråga, den samlar alla åldrar. Gympan i Dalstorp ska jag försöka gå på en gång per vecka.


När jag såg det översnöade taggtrådsstängslet tänkte jag två saker: Så här vill jag också vara, så lite taggig som bara jag kan. Låta mjukhet täcka taggighet. Sen lär det vara förbjudet med taggtrådsstängsel från och med i år, enligt EU-regler .... och då borde ju alla människor också ta bort sina egna taggiga, svårpasserande och stickande mentala inhägnader.....

Snön faller sakta därute denna vintervita dag. Vi ska så småningom ut och åka några mil i bilen, och det är ju faktiskt bara att rätta sig efter att det är vinterväglag, och att sex mil tar fem-tio minuter längre än vanligt.





Vinter är fint, kanske vore det idé att ta fram skidorna nå´n dag.

3 kommentarer:

  1. Härligt det är när man verkligen längtar ut på det viset som man bara kan göra när man varit i stillhet under en längre tid. Dessutom att få komma ut i det underbara vädret som vi har just nu =) Jag ska ut om en liten stund, innan solen går ned igen. Jag var tvungen att åka till affären och handla mat, vi ska ha gäster under ett antal kvällar framöver, med start idag. Så det behövde kompletteras av olika saker.
    Men nu är det förberett för kvällens gäng, så nu ska jag ned till isen och motionera =) Stina har ett helt gäng med kompisar där nu.

    Jag gillade också ditt foto på taggtråden iklädd snö...vackert.
    Både du och Inga fotograferar verkligen naturen på ett mycket vackert sätt...kul att se alla fina bilder över er vandring i naturen.

    SvaraRadera
  2. Härliga motion och sköna vinterbilder!

    Spinning är en bra motionsform. Körde det i flera år tills foten började värka för mycket. När man står upp i en running, belastar man främre delen av foten tungt. Nu ska jag försöka återuppta mina spinningpass. Det blir till att leta reda på cykelbyxorna och cykelskorna.

    SvaraRadera
  3. Finfina bilder, men taggtrådsbilden gillar jag mest. Nu har jag lagt in litteraturlistan - Hoppas du hittar något intressant. Jag har hört att C Crafoords böcker är läsvärda. Må gott!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas