söndag 17 januari 2010

Datordag


En dag vid datorn. Sorterande bilder, post, intryck - testande nya möjligheter. Google docs har jag tittat mer på idag. De ger otroliga möjligheter - och instruktionsfilmer medföljer via You Tube. Skickade ut en förfrågan om IUP-samtal via Spreedsheet - men kan ha missat något .... jag får upp snygg statisktik och snygga diagram - men vet inte vem som svarat. Så jag får väl göra om ... och det tar ett tag att lära sig förstås. .... Jag tror att delandet av dokument kan vara väldigt givande - även i e-twinningsammanhang.

Kom hem vid midnatt - åkte över Amsterdam . Där snöade det, så alla plan var tvungna att isas av innan de kunde lyfta. En intressant upplevelse, då fyra stora sprutmaskiner angrep planet från var sitt håll. Fyrtio minuter sena blev vi, mest "synd" var det väl om C-E som väntade på Landvetter.

Annars har det ju varit en otrolig resa - precis som hela det här Europaäventyret är. Hoppas kunna berätta om alla möjligheterna, såväl från mässan, som kontaktnätet, som resemöjligheter som e-twinning i stort för mina kollegor i rektorsområdet på onsdag. Tyvärr såg jag att punkten fanns längst ner på dagordningen - känns som om de som bestämmer inte riktigt fattat varken IKT-möjligheter/behov eller e-twinningmöjligheter.

Hann med lite shopping i ett regnigt lördagslondon. Clarksskor är ju underbara. Var i deras affär och köpte två par. Plus lite billiga basplagg på Primark.

Promenerade från hotellet i södra Kenstingon upp till parken med samma namn - och sedan via Hyde Park till Oxford Street. Härlig tidig vår känsla -även om det regnade. Inte alls kul att komma hem till snön... har inte satt näsan utanför dörren idag ... och det känns som jag kommer att göra det under protest så länge vintern består..... Längtar till barmark och plusgrader.


Alla ni som jobbar i skolan - försök komma igång med e-twinning - det är en helt ny värld som öppnas om man lägger ner lite kraft för att försöka få till ett bra projekt. Jag hjälper gärna till - och jag har nu fått kontakter som har mycket mer erfarenhet av det arbete än vad jag har.

3 kommentarer:

  1. Jaaa, jag hade gärna varit med där...men denna gången fick jag ingen vinstlott, nästa år kanske det kan vara min tur =) Det ska bli mycket spännande att höra avd de har upplevt, de som var med från F-bergs kommun. Jag hoppas verkligen att de inte har sista punkten på en APT, vi vill veta allt de har sett och hört =)

    Lev på denna upplevelse ett tag nu...tills nästa tar vid...

    Jag kan nog behöva lite mer hjälp med E-twinning projekt, jag är anmäld och har nu visat intresse för några projekt.

    Hör av dig om vilken ni susar förbi, kan ha kaffe och semla redo så ni kan ta den i farten =)

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot fler rapporter om dina upplevelser. har ju bara börjat nosa på etwinning. Skulle verkligen behöva veta mer. Känns som att jag famlar lite och är tveksam om det blir rätt.

    fanns det verkligen blommande Primula i London? Längtar dit i så fall.

    SvaraRadera
  3. JA, det finns primula. Jag kan komma och visa e-twinning på din arbetsplats --- om det går att få till tidsmässigt. Jag önskar alla kunde få del av detta arbete!
    Gäller även Bodil....

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas