tisdag 6 april 2010

Lärarlov


Tittade med ett halvt öga på Rapport, men kom att flytta över hela min uppmärksamhet dit för en stund, då man visade ett reportage om Karoshi. Karoshi är japanska och innebär att man dör av överarbete och man rapporterade om en ung man som jobbat som produktschef på bilföretag, haft hundra timmar övertid per månad och aldrig kunnat koppla av från jobbet. Han kollapsade och dog, 34 år gammal. Karoshi blir mer och mer vanligt i Japan.

Tänkte vidare på hur många lärare som, ja kanske inte ska få karoshi av sitt jobb, men bli tillräckligt sjuka för att inte orka jobba mer, med de nedskärningar som är på gång i landets alla kommuner. Finns där ingen som kan stå upp och tala om vad konsekvenserna av skolans pedagogiska nedmontering blir. Hallå, hallå lärarfacken.... är ni i koma eller var är ni.....?

Lärararbetstid har jag flera gånger skrivit om här på bloggen. När halva påskledigheten gått, alltså i kväll, så kan jag äntligen börja ägna mig åt att vara lärarledig. Visst har jag haft en massa tid som jag ägnat åt trevliga saker varje dag, ett fint påskfirande och idag en härlig eftermiddag IRL med de nära bloggvännerna Inga och Bodil.

MEN varje dag har jag använt ett antal timmar åt skolarbete. Planeringar har jag gjort, och så har jag i min roll som lärarbibliotekarie läst dryga tiotalet barn och ungdomsböcker. Man får passa på när man hinner göra det, det är svårt att få till det under skolveckorna.

Hittade några höjdare - bl.a Afroditeserien av Riita Jacobson samt Bengt-Åke Cras nya fotbollsserie. Det fanns några böcker som jag tyckte var lite väl magra, bl.a. den nya Kalle Skavank-boken.

Nu skulle jag hemskt gärna vilja ha tid att berätta om bra litteratur för någon mer klass än min egen 5-6. Men det är svårt att få till.... Ännu mer märkligt är att det finns tid att besöka bokbussen, som efter Gs biblioteksfilials nedläggning besöker skolan varannan vecka. Vad som är ännu mer tråkigt är att där kan barnen låna vilka böcker som helst, utan några som helst restriktioner. Jag har sett att det i de lägre klasserna läses böcker som inte alls passar till åldersgruppen, både vuxenböcker och böcker för äldre barn som faktiskt också finns i skolbiblioteket.

Man blir aldrig profet i sin hemstad, det är så sant som det är sagt!

Halva ledigheten sprang i väg hur snabbt som helst. Jag ska försöka låta bli skoltänk under de dagar som återstår .... det kan jag verkligen kosta på mej. I morgon ska jag besöka en gammal kompiskollega och tidigt, tidigt på torsdag morgon så bär det av till London.... Igen.

Och vet ni vem som anlände till Stockremma idag .... jo, någon timma före det att Inga och Bodil kompå besök, så anlände sädesärlan. Så nu är det vår....

2 kommentarer:

  1. Ja du, när tänker man inte på skolan...jag tänker för fullt hela denna veckan också. Omdömen ska skrivas in på Unikum, hoppade över det jobbet förra veckan för jag hade så ont i en axel, men nu är det dags. Har gjort färdigt nästan en hel klass idag, det känns skönt.
    Men jobba ihjäl mig det har jag inte tänkt göra...inte på lovet iaf =))

    Det var ju tur att inte behöver känna att vi ska komma med våren varje år, sädesärlans uppgift vill man ju inte ta ifrån den =))

    SvaraRadera
  2. Tack för idag, kära vänner! Vi ska inte jobba ihjäl oss och verkligen inte på ett lov. Vi ska inte göra mer än vad vi hinner på den tid vi får betalt. Visst vill vi mer än vi har lön för. För elevernas skull.

    Resten av lovet ska jag bara pyssla om oss och vårt hem, både roliga saker och lite tråkigare. På fredag bär det iväg till Malmö och sonen.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas