söndag 18 april 2010

Tidningstankar

I dagens BT fanns en insändare där man diskuterade möjligheter för äldre personer att kunna vara kvar i arbetslivet. För egen del, så tycker jag att det är en tokig anordning, det där att man ska pensioneras vid en viss ålder. Det borde ju finnas ett ganska långt spann för pensionsavgångsålder, inte som det är idag 63-65 år. Men viss modifiering åt båda håll. Man får inte bortse ifrån den resurs som en 65+ person kan vara på en arbetsplats. Den (oftast) långa erfarenheten gör ju att personen skulle kunna fungera som handledare och rådgivare, förutom att personen helt eller delvis kunde arbeta kvar i sitt normala jobb.

Naturligtvis finns det personer som inte trivs på sin arbetsplats, har yrkesskador eller har rika fritidsintressen som de vill utveckla. Då kan det vara läge att pensionera sig redan i min ålder 55 +. ( Fast då behöver man en ytterligare inkomst, kanske utifrån fritidsgöromålen)

På torsdagens studiedag träffade jag en gammal kollega. Hon är 66 och jobbar 80%. Hon tänker fortsätta med det nästa år också, men sen blir det stopp, för efter 67 så är man passé enligt kommunal norm. Jag blev glad av att träffa min nio år äldre kollega, en kvinna som är en erfaren och erkänt god pedagog.

- Finns det ingen som säger att du borde gå i pension, och låta någon yngre få din plats, undrade jag.

- Det finns det säkert, men det bryr jag mig inte om, blev svaret.

Ett härligt svar, i detta fallet måste man få vara egoist . Man ska själv bestämma när man vil sätta punkt för sitt yrkesverksamma liv. Så länge man gör ett fullgott jobb, förstås.

En annan insändare irriterade mig en smula, då personen hävdar att inte lärare planerar ordentligt, och skulle kunna använda en semestertjänst till ordentlig planering under barnens lov. Nu vet ju förstås inte denna person hur vi jobbar, det var mycket tydligt, men jag tyckte att det fanns en klar poäng i insändaren: Om vi jobbar på barnens lov, så kan vi ge de elever som behöver extra stöd, den hjälpen under några sommarveckor. Det tycker jag skulle vara synnerligen bra. Tänkte också en egen tanke, att om vi jobbar några veckor under sommaren, så ska de elever som varit lediga under terminen, ta igen denna ledighet under dessa veckor. Plus att vi lärare kan ta semester nå´n vecka under terminen och också jobba någon extra vecka på sommaren.



Satte mig tillrätta framför TVn för att se IFK möta Elfsborg. Matchstarten var lovande, men så blev Covic utvisad. Och sen var det liksom kört. Hittade då äntligen en bra sak med ishockey: Om någon blir utvisad där, så kommer han in igen om motståndarlaget gör mål. Så borde det vara i fotboll också. Alternativt; Varning föregår alltid utvisning..... Ett mycket mer humant sätt att se på det mesta, tycker jag.


Bilderna: Blommorna från Kew Gardens (förstås), fotbollen från plastavdelningen i Science Museeum

2 kommentarer:

  1. Tråkigt med förlust med så stora siffror också =((
    Men vi kommer igen!!

    Precis så som du skriver har jag också tänkt att man kan göra. Hjälpa till med de som behöver det....men frågan är om föräldrarna går med på att de ska läsa mer på sommaren. Vi har sommarskola i vår kommun, och från vår skola var det 4 stycken som anmälde sig. Fast säkert hade det behövt vara 6-7 stycken till som skulle varit med....
    Men de hann inte med det...sa de och föräldrarna...
    Så även om vi vill väl så tar inte de som behöver det emot det...

    SvaraRadera
  2. Pensionen, ja, den närmar sig. Tänk så olika man tänker om den. En del ser fram emot den ,andra bävar. Jag tror inte jag får problem med att fylla tiden. Jag skulle kunna tänka mig att jobba lite till. Trappa ner. Nu blir det oftast ganska abrupt slut på det yrkesverksamma livet. Det borde också finnas fler uppgifter för dem som kanske inte orkar lika mycket de sista åren och som inte vill ha så stora grupper eller så många lektioner. Det finns så många elever som behöver hjälp som de inte får i stora grupper.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas