söndag 17 maj 2015

Trädgårdstema..

... blir det på dagens bilder.


Började dagen med ett besök på Trädgårdsmässan i/vid Glasets hus i Limmared.
Det var ett besök som snabbt var överstökat, dels beroende på att jag var nästan först på plats då mässan öppnade kl 10, dels beroende på att det inte fanns så många utställare... kanske 15 stycken,,,, och bara några av dessa var intressanta för mig.



Fick iallafall med mig några saker från marknaden, en tomatplanta av lite annorlunda slag, en planta iris ( barndomsnostalgi) och en burk honung och en burk sylt från det härliga paret Bunde.
Hann också med en liten pratstund med de båda, som jag lärt känna både från skolsammanhang och från tidigare marknader.


 - Nu har ni inte långt kvar av terminen, sa Alexandra. Sen blir det en lång ledighet!
- Nää, sa ja, den är inte så lång. Knappast så att jag får ut mina 32 semesterdagar på den.
Hennes man, som jobbar i skolan, höll med.... det har ändrat sig med skolloven.Trots att han är betydligt yngre än denna tantan, så kom han ihåg en tid med sommarlov, då vi slutade då barnen slutade och började en eller ett par dagar innan.

I dag har vi fyra schemalagda dagar efter elevernas avslutning, varav en redan är inarbetat i och med mattelyftet. Nu när den aktiviteten är avslutad för terminen, så kan man hitta några fördelar ändå.
Nädå, jag ska inte såga mattelyftet  helt, det har väl gett en del nytt mattetänk och lyft en del elever genom detta. Det jag reagerar mest mot, det är ju att det varit varje måndagseftermiddag  under ( tror jag) sammanlagt 32 veckor. Det blir påhängigt, absolut. Nu ska vi köra IKTmodulen på halvfart under nästa läsår. Känns som om det skulle kunna vara lite mera lagom att träffas varannan måndag.


 Hoppas kunna få ledigt ytterligare en dag efter elevavslut, eftersom jag.. och tror jag alla på skolan... har lite inarbetad kompetensutvecklingstid att ta ut.

I höst börjar vi redan den 10 augusti. Eleverna kommer den 18. Det är långa sex arbetsdagar i väntan på eleverna. Hälften vore nog och lagom.


Hann även prata lite bedömning med min trädgårdskunnige lärarkollega.
Det är så svårt att bedöma... ärligt talat så ger det mig lite ont i magen.
Nu pratar jag inte om den bedömning som man ( förhoppningsvis) återkopplar till eleverna dagligen, utan den där som skrivs i det datoriserade bedömningsprogram som kommunen använder.

Det blir inte bra, för jag vet inte vad det egentligen innebär, att bedöma enligt F, E, C eller A-nivå.
Det är godtyckligt och en personlig tolkningsfråga.

Visst kan man använda prov, och låta det vara det som i första hand styr bedömningen.
Men man får inte med allt man skulle behöva kolla på ett prov... och i ett prov har den som har lätt för att uttrycka sig en fördel framför den som inte är lika bra på det.
Eleverna ska ju veta vad de ska kunna på ett prov, och vi brukar noga gå igenom detta på lektionerna.
Det finns ändå några som inte förstår, och som inte vill visa detta i den stora klassen.... och det finns en antal elever som pluggar extra därhemma, med föräldrars hjälp. Medan andra inte har samma möjlighet.
Har man haft riktigt bra genomgångar i skolan så får de allra flesta mycket bra testresultat. Vilket då visar sig på bedömningsportalen.
Hur mycket kommer de ihåg några veckor senare?????
Vet att mycket faller bort för många, precis som det gjorde för mig en gång.
Så man undrar ju vad det egentligen är som man bedömer.... förmågan att läsa in till prov.... förmånen att ha intresserade och kunniga föräldrar...?



Sen finns det många som kan mycket, och speciellt i de ämnen som de är intresserade av.

Men jag vet ändå inte vad som egentligen är A-nivå... eller C-nivå. Eller om man nått E-nivå... vilket enligt de nationella proven, inte behöver innebära att man har speciellt utvecklade kunskaper och förmågor.

Tänker: Ska A anses vara på E-nivå, så måste ju B befinna sig C-nivå, för han/hon ligger ju så mycket längre fram i kunskaper och helhetstänk än A... för att inte tala om vad C presterar. Då måste ju han/hon  befinna sig på A-nivå. Men var ska man då placera D... och E... för de är ju outstanding.
Jag tycker att det är skitsvårt med bedömning efter betygsskala.... jag vill bara tala om för eleverna vad de behärskar bra och vad de kan förbättra samt hur de lyckas med det.



Får väl bli väl... och som tur är, så har ju inte vår bedömning på Infomentor någon större betydelse för eleverna, senare i livet. Får försöka se till att de samtal man har med elev och förälder, kan leverera den sanning som man kan jobba vidare utifrån.

Men magont... det får jag allt lite varje gång jag öppnar bedömningssidan.... man vill ju att det ska bli så bra som det kan.... även om man inte gillar det man tvingas göra.


Tycker absolut att nationella proven i matte, svenska och engelska är ett gott stöd vid betygssättningen i sexan. Skulle önska att vi hade betyg i no respektive so, istället som nu i varje ämne ( det är dessa omdömen som sätts efter varje arbetsområde som ger magvärken) och nationella prov övergripande i so och no.  Men inte ämnesprov.... då blir det för mycket kunskapsprov... ja vill ha "förmågetest" istället.


Söndagen har varit kall och blåsig. Trädgården fick lite omvårdnad i det kyliga vädret, så nu ser den riktigt fin ut.
Bilen blev städad både inne och ute.... den blev också fin.


Några timmars arbete inför morgondagens arbetsdag har eftermiddagen ägnats åt.

Och lite bedömning... av 1-3ans musik. I ämnet musik skulle jag aldrig kunna tänka mig att "underkänna" någon..... musik ska byggas utav glädje. Vilket jag anser att även bild, idrott och slöjd ska göra.

Dags för en runda i majnaturen. Får bli den "vanliga " promenaden runt Mods... knappa 4 km... det blir bra avslutning på denna långhelg, som bjudit på tillsammansvarande med båda döttrarna vid två tillfällen, en geocachingdag... och mycket trädgårdsgöra.

3 kommentarer:

  1. Du får i alla fall ett högt betyg för dina bilder. Eller är det inte tillåtet att ge betyg till fröknar? Jag önskar dig en fin vecka. Kram Bosse
    Ps. Många tror fortfarande att lärare är lediga hela långa sommaren.

    SvaraRadera
  2. Idag blev jag äntligen färdig med sista gruppen i den muntliga delen av Np6 Ma. Det kändes gott att fylla i det sista protokollet. Samtidigt satte jag betyg på våra 32 sexor. Nu ska jag bara registrera de nationella proven också. Sen kan jag pusta ut och fira lite, Neb det är ju en hel del dagar kvar på terminen och mycket ska hända innan det blir sommarlov.

    Vi vet inte så mycket om hur höstterminen ser ut mer än att det ska bli mattelyftet för vår del. Ska bli spännande att se hur mycket ledningen lyssnat på våra önskemål när det gäller våra tjänster. Det är väl bäst att inte hoppas på för mycket.

    SvaraRadera
  3. Jag är glad jag slipper betygsätta folk. När jag arbetade som chef hade jag en årlig betygsättning kan man säga. Vad är annars lönesättningen för något? Det är bedömning också av människors insatser.

    Njut av sommaren fullt ut och strunta i att tänka på den 10 augusti... Jag önskar dig en verkligt fin sommar!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas