lördag 21 november 2020

Förändringar

 Visst önskar man att allt skulle vara som det brukar. Speciellt i dessa tider. Blev närstan tårögd då "Minnen"  på Facebook påminde om "Veckans konsert" från förra året. Då var det fullt kör med konserter och teatrar vid denna tiden på året. Nu är allt stängt, och man har vant sig, men man minns de roliga, ljusa tillställningarna med saknad.

Inser att det inte lär bli något traditionellt nyårsfirande heller.... folk vågar inte träffas. Personligen tycker jag att det går lite väl långt där, för egen del är jag inte ett dugg rädd för att träffa friska människor i min nära bekantskapskrets. Men jag vet att man tänker olika...


Att ha ont i hälen och inte kunna njuta av de dagliga promenaderna på samma sätt som jag brukar, det är en förändring på det personliga planet. Väldigt dumt att gnälla över det, är ju ingen stor grej. ... 

Har varit fullt upp med de härliga barnbarnen sen i tisdags, så det har inte blivit läge för några längre vandringar.
Idag är en mellandag, och jag kände att nu får det göra lite ont... jag MÅSTE bara ut....

Och blev riktigt förvånad, och nästan lite ledsen. 
Längs bästa fyrakilometersrundan, så var det förändrat...De stora, täta granarna var borta. De som nästan varit mina vänner under en av mina allra vanligaste rundor.


Träddödaren härjade för fullt på markerna kring det gamla soldattorpet, där soldaten Mod och hans familj bodde en bra bit in på nittonhundratalet. 
Försökte få till en bild av en fallade gran,  och med god vilja, så kanske man kan se hur den effektiva grandödaren fäller ett vackert träd.


Vet inte vad som hände med mobilkameran, den blev också förändrad och återgav en konstig bild av den gamla ladugården som fortfarande finns kvar .

Det är väl bara att inse att förändringar är en del av livet,  men jag tycker ändå   det är tråkigt att de fina granarna är ett minne blott.




Lite positivt  på slutet av inlägget. Retoriksmatchens första semifinal ligger nu ute.  Det gick bra för våra elever i Grimsås. En riktigt rolig grej i slutet av mitt långa lärarliv, en liten dröm som gått i uppfyllelse. Man behöver lite ljusglimtar i covid-november.... och här är en.....

och så förstås den allra största, flera dagar med dem som är allra viktigast för mig.....



En oskarp mobilbild från gårdagens "tågresa" blir ett kul minne i den offentliga dagboken. 

25 kommentarer:

  1. Ja alla tänker olika och så får det vara...
    Gråväder gör inte saker och ting roligare. Du har iaf haft bästa sällskapet några dagar.
    Efter ett tag brukar det bli fint där de tagit ner skog, men det tar ett tag att vänja sig. God lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar så lång tid. Alldeles utanför vårt hus tog man ner skog för 8-10 år sedan. Blev mycket ljusare uínomhus, men tycker fortfarande att jag bor på ett kalhygge. Fast... det var en del hallon där i somras..och d et var ju gott att ha. Vårt hus ör helt enkelt byggt på fel plats, svårt att förstå sådant då man är 25 år....

      Radera
  2. Bilden med ladugården som du tyckte var konstig tycker jag är helt underbar. En väldigt speciell bild anser jag.
    Är inget fan av skogsskövling om den inte görs på grund av att träden är sjuka. Å just nu verkar man fälla träd precis överallt. Och det är ju inget nytt att Moder Natur brukar ta gruvlig revansch...
    Och allt som var normalt "en gång i tiden" kan vi nog glömma ett tag framöver. Har förlikat mig med idén som jag inte gillar, inte gillar alls, men jag kan ju inte påverka så...
    Nu ska jag kolla länken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du vill kolla. Tycker våra elever är väldigt tydliga.Ja, det är mycket avverkning överallt.Lite onödigt mycket...ellerbockså är eftersläpningen stor. Det finns kursplaner för allt och i skogsbruksplanerna planeras avverkningen.
      Tufft för nöjesindustrin om det tiderna inte blir bättre snart. De får förstås tänka i nya banor, men en live föreställning är svår att ersätta.

      Radera
  3. Trots att jag bor i skogsriket så gillar jag inte skogsdöden med alla kalhyggen som pågår överallt! Sedan planteras tall eller granplantor och vi får om en generation eller så en skogsplantering som inte liknar någonting som naturen själv åstadkommer. Artfattigt och utan svampmark. Såg retorikmatch-rubriken idag när jag skulle lyssna på radion. Hade inte en susning om vad det var för något...Så då gick programmet även på radio?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, radioprogram och tv-program. Lyssnade på programmet i radio under några år och tänkte att där vill jag vara med. Här testar i fyra olika år. En gång tidigare kom vi till tv-inspelning, men åkte ut i första omgången.

      Radera
  4. Nu har jag kollat länken. Stort GRATTIS till Grimsåsskolan som gått till final! Du ska vara så otroligt stolt över tjejerna och killarna i din skola:-)

    PS. Tyckte det var lite lustigt att det finns en Östermalmsskola i Umeå. För Östermalm är ju en stadsdel i Stockholm. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det reagerade faktiskt våra elever på också. Så någon eller några av dem är riktigt goda Stockholmskännare.

      Radera
  5. Först ett stort GRATTIS till dig och dina duktiga elever! Jag lyssnade på radion och berättade stolt för Lasse att de barnens lärare är en av mina bloggvänner! :)
    Så tråkigt med skogen! Jag blir gråtfärdig när jag ser gammal fin skog försvinna och nu p.g.a. granbarkborrarna framfart går det med en rasande fart. Såå sorgligt, för planterade träd i rader blir inte skog, utan trädplantage och det är något helt annat.
    Jag gillar bilden! Den ger en gammaldags känsla som passar så bra ihop med den gamla ladan!
    Kul bild den sista med tågresan! Härligt minne och det gör inte ett dugg att den är lite suddig - det är känslan och minnet som är viktigast!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och håller ned dig hekt. Tänkte att det skulle vara av värde att ha den roliga bilden på bloggen. Roligt att ha minnen att se tillbaka på. Kram!

      Radera
  6. Grattis till dina duktiga elever. Så roligt för alla inblandade. Där har ni gjort ett riktigt gott jobb.

    Tyvärr är inte alla förändringar av godo. Att se träd fällas till marken är alltid vemodigt. I vår kommun har man infört en fällningsavgift för att alltför många tomter blivit som kalhyggen. I vissa kommundelar är det riktigt dyrt att fälla ett räd. Nu är det så klart inte samma sak som i skogen men jag tycker ändå att det är bra att man inte kan fara fram hur som helst i naturen.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart tänkt. Fast det skulle ju inte funka i våra områden, där skogsägarna delvis lever på skogen. MEN jag tycker att man borde vara lite mera restriktiv kring hur man avverkar och spara lite vackra områden. God söndag på dej!

      Radera
  7. Så tråkigt när gamla träd försvinner. Jag kan förstå om det är nödvändigt p.g.a. sjukdomar på träden. För många år stan när det var en rejäl storm här blev stora delar av Söderåsen rena kalhyggen. Träden låg som plockepinn och det tog månader innan vi kunde komma in i skogen igen. Här var det åtminstone inte mänsklig kraft som stod för förstörelsen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt mycket avverkningen just nu. Rätt som det är det det kalt och tråkigt ut efter våra vanliga raksträckor. Synd...men det är så det är. Kram!

      Radera
  8. Ja, nu är livet verkligen i förändring på många sätt, kanske en del förändringar blir bestående, vad vet vi.... Jag blir så ledsen när jag ser avverkningar, även om jag vet att det ibland kan vara nödvändigt och att skogsbruket måste följa vissa regler men det gör ont ändå!
    Men du har åtminstone ljusglimtar att visa, det tackar jag för, nya minnen att glädjas åt blir det <3
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vågar knappast tänka i de banorna...att det inte blir "normalt" igen. Kram!

      Radera
  9. Svar
    1. Jag inbillar mig det... men behöver kanske specialsulor.

      Radera
  10. Förstår helt och fullt dina tankar/känslor när det gäller träden.
    Två gånger i livet har jag varit med om att "mina" skogar har skövlats i utvecklingens namn.
    Det kan verkligen kännas tungt.
    Logiskt förstår jag - men med minnena, nostalgin och känslorna är det annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, skogen är ju ägarnas försörjning. Tråkigt för det.

      Radera
  11. Så jättekul att det går så bra för dina elever! ,-))
    Friska fina träd bla gran som tas bort, gillar jag inte.
    Här där vi bor hugger de ner så många fina friska träd, sorgligt, förstår att du blir ledsen.
    Hoppas hälen blir snabbt bra igen, vad har du gjort, jag får kika bakåt ,-)
    Vilket mysigt tåg, sånna tågresor är absolut de bästa,-) var ett tag sen åkte ,-)
    Ha det gott KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott att höra från dej! Varit Lite orolig över hälsan. Hälsporre, inflammation i senan under foten... Har haft innan. Tar sin tid att bli bra... Kram!

      Radera
  12. Att vara van att gå ut och vandra och sedan blir det något fel, i rygg, ben eller fot, det känns jättejobbigt. Hoppas att det snart är ett minne blott.
    Jag är mycket försiktig då det gäller besök och att träffa många människor, håller mig på behörig avstånd. För säkerhets skull.
    Håller med dig om grandödaren. Det är så tråkigt då de fäller träd och skövlar. Nu vet jag ju, eftersom min pappa var skogsägare, att ibland ska det rensas och så, men dessa kalhyggen som blir ibland, tråkigt.
    Härliga bilder.
    Trevlig vecka önskar jag dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Vet ju att man ska skörda skogen. Är gift med en skogsägare...
    Hälen är bättre men jag får ta det lite lugnare än vad jag brukar.Kram!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas