fredag 30 juli 2021

Duga

 


Mulet, regnskurar, blåst, småkallt.  Vart tog den härliga sommaren vägen? Är väldigt nöjd och belåten med regnet som kommit. Över 50 mm har det blivit under de senaste fyra dagarna. Så nu räcker det för ett tag... önskar mig sol, bad och 23 grader.....

Förhoppningsvis så kommer sommaren tillbaka. Även om det ser höstigt ut, då jag tittar ut genom fönstret från "arbetsrummet", så har vi l en sensommarmånad kvar innan hösten drabbar oss på riktigt.


Rastlös tant behöver hitta på något att göra. Alltid. Men det är väl ett bra tecken på "friskhet", tänker jag. När det är riktigt varmt, så blir det ju bara solstol ( mest i skuggan) och en bok. Men det är ju göra det också. 

När det är inneväder, så vill jag gärna göra något "riktigt".

Har nästan dagligen lite ångest över allt som finns i hyllor och skåp. Tänker på dem som ska röja upp efter oss.  Varför då inte "hjälpa till" och börja sortera och slänga. 

Började med ett skåp i "arbetsrummet", som inte fått någon större omvårdnad de senaste tio åren.


 Det var riktigt roligt att gå igenom skåpets tre hyllor. Där fanns mycket smått och gott. Hittade flera "dagböcker"/"loggböcker" från skolan. Dem sparade jag. Ska läsas inom det snaraste.

Hittade anställningskontraktet  för lärarjobbet som skrevs på 1976.  Döttrarnas betyg. Diverse noter. Blev glad att hitta ett par av de tvåstämmiga sånger som jag letat så mycket efter. De ska användas i min sista ( tror jag det blir) musikklass.  Hittade också två musikaler som jag skrivit tillsammans med elevcr. Nej, musiken har jag/vi inte gjort. Bara satt texter till befintlig musik. Tror att jag kan återanvända  någon av de gamla musikalerna. Vore verkligen kul!

Hittade också en del foton, framförallt skolkort. Betraktade förvånat de gamla korten.  Men jag dög ju gott! På i princip vart enda skolkort. När man får de nytagna korten till sig, så söker (åtminstone jag)  man efter bilden på sig själv, Och tycker i 95% av gångerna, att man ser förskräcklig ut. Ful, tjock, hängig!

Varför måste man vara så självkritisk? Varför kan man inte tycka att man duger som man är?  Trots att jag snart levt i 68 år, så måste jag hela tiden bedöma mig själv på bild ( negativt) och sedan kompensera denna dåliga självbild med att vara "duktig".

Jag tror inte att jag är ensam om känslan och upplevelsen. Tror också att det är en känsla som kvinnor har i betydligt större utsträckning än män. Kanske är det så att det har skett en förändring, att även killar bedömer sig själva utifrån en negativ självbild nu för tiden. Men förr var det ju tjejerna som skulle se ut på ett visst sätt- och så är det definitivt nu också- och kunde man inte leva upp till det, så dög man inte. I alla fall inte för sig själv.

Det är så små uttryck från andra människor, som kan förstöra så mycket. Elaka kommentarer ( ofta helt omedvetna) från barn och vuxna. Uteslutande. Vilket kanske beror lika mycket på en själv, som på vänner och bekanta.

Men det är sådant som sätter spår för alltid! 


Fyra sopsäckar blev det. Fyllda så mycket att de går att hantera, då de ska slängas i brännbart på återvinningsanläggningen.

Det som blev kvar, det är sådant som jag ännu inte kan skiljas i från.  Plus en del som är bra att ha.

Nu får denna sortering duga, i alla fall för några år. 

Ska nog ta och röja i en garderob nu. Sortera ut det som jag kan skiljas ifrån. Kanske någon annan storvuxen dam kan använda det som jag känner inte  riktigt duger till mig längre....



14 kommentarer:

  1. 4 säckar - tumme upp!
    Den där känslan efteråt, den älskar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyllt en halv säck med kläder också. Ska ta en garderob i morgon och fylla på, innan den lämnas till återanvändning.

      Radera
  2. en extrahylla där det är så glest... Skönt att trädgården med alla bär fått lite vatten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En hylla till... fast det är inte så fullt där heller ..

      Radera
  3. Du gillar verkligen att vara aktiv, gärna hela tiden. Det behovet har jag inte. Tycker det räckte med ett aktivt liv mellan 10 och 68. Nu får det vara.
    Att rensa i skåp med papper är alltid en rätt "rolig" historia. För det mesta fastnar man ju på gamla papper/foton med mera som betyder något.
    Du borde verkligen vara lite trevligare mot dig själv. Är säker på att din omgivning tycker att det inte är minsta lilla felet på dig, medan du verkar leta efter skavanker. Du duger som du är. Det viktigaste är att du trivs med dig själv och andra. Tycker utseende är totalt överreklamerat, det är väl insidan som räknas - eller har det ändrats på sistone...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske har du rätt! Eller det har du säkert!
      Men vara overksam... nej.. det funkar inte.

      Radera
  4. Testar! Skrev en jättelång kommentar som sedan försvann när jag publicerade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bedrövligt! Tack för att du försökte... Kram!

      Radera
  5. Bra jobbat med rensningen! Och roligt att gå igenom saker är det ju också. Många tankar som kommer.
    Instämmer i detta med att vara aktiv. Har nog varit det sedan jag föddes och har fortsatt med det.Mina föräldrar var också aktiva på olika sätt så det kom liksom med.
    Jag har jobbat i princip full tid mellan det jag var 21 och 61 och gillat det. Och som pensionär så jobbar jag en del med resor och på olika sätt.
    Läser gör jag gärna men inte i hela dagar utan varvar med annat. Skulle jag inte göra det skulle kroppen klaga högt.
    Instämmer här i BP:s tankar om acceptans om att man är den man är. Men inte var det lätt att tänka så i yngre dagar.
    Önskar dig nu bättre väder och en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du/Ni är ju extremt aktiva. Något på gång hela tiden.
      Visst har egen-acceptansen blivit högre med åldern. Men när man förlorar sig i gamla bilder, så kommer den gamla känslan tillbaka.
      Mulet idag!Ok om det inte är för kallt! Ha det fint! Kram !

      Radera
  6. Vi försöker rensa ut med jämna mellanrum här hemma men tyvärr har det fyllts på en del. Snart dags att ta nya tag igen. Visst har acceptansen blivit högre med stigande ålder för visst är vi många kvinnor som varit och är onödigt kritiska mot oss själva.
    Liknande väder här så nu vill jag ha sommar igen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Sommar vill vi ha! Varmare idag iaf! Tur att man står ut med sig själv, betydligt bättre på äldre dagar. Kram!

      Radera
  7. Jag gjorde också en riktig röjning i mitt förråd i julas. Jag slängde i princip allt material från min skoltid, från tiden i Dalstorp till åren på lärarhögskolan. Något litet sparades men det mesta kastade jag. Jag har inte tittat på sakerna på tio (!) år och kände därför att det var onödigt att ha det kvar. En del saker har legat ännu längre... Det är så skönt när det är gjort. Hoppas att du har haft en skön sommar så här långt. Kram

    SvaraRadera
  8. Mitt namn föll visst bort på förra kommentaren. / Emma Rosell

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas