måndag 19 juli 2021

Nöjd

 


Eller i alla fall nästan nöjd. Det bara en eller ett par regnnätter - eller dagar - som jag saknar.  Visst har det kommit några millimeter nederbörd då och då, men det skulle behövas betydligt mer för att naturen skulle må riktigt bra.


Vi har faktiskt en björk, alldeles utanför tomten, som står höstgul. Vad som hänt är svårt att förstå, varför just den björken mår dåligt, då de som står alldeles bredvid är helt normala i sin färg. 

Jämför man med sommaren 2018, så var det betydligt värre. Då torkade skördarna bort. Det gör de inte i år. Och blommorna ser ut att trivas i solskenet. för att inte tala om hur mycket insekter som rör sig bland allt som blommar.


Det talas och skrivs mycket om bristen på insekter, bristen på pollinerare, i media. I år finns det fler nektarsugna fjärilar och humlor än någonsin. 
Något man absolut kan känna sig nöjd med.


Om man undantar bristen på regn, så är jag väldigt nöjd med vädret. 
Dryga 20 grader, lite vind, små, lätta moln.
Ett väder som passar mig alldeles utmärkt.
Man orkar göra något, både utomhus och inomhus.
När det är 30 grader, så sitter jag bara.... I skuggan.... eller vid vatten...


Igår blev det bullbak. Var alldeles slut på den varan i frysen. Alltid bra att ha lite, speciellt om man får besök av två små killar. 
Och skulle någon annan titta förbi, så tycker jag att det är perfekt att bjuda på kaffe och bullar...


Gick min mest vanliga runda. En fyra-kilometersrunda. För första gången på två och en halv månad.
Det funkade bra. Bara lite stelt i knäet. 
Känner mig nöjd och glad över att det har blivit bättre och bättre under de senaste veckorna.
Tror ( man måste ju tro) att osteopaten har sin del i detta. Samt att jag genomför hans lilla träningsprogram minste en gång varje dag.


Idag fick rabatterna en makeover. 
Det behövdes verkligen en hel del bortröjning av vissnade blommor.  Vissa fröställningar är vackra, och får stå kvar ett tag. När de blivit torra och fula, så vill jag ha bort dem.

Tog promenaden ( en km enkel väg ungefär) fram till byn efter lunch.
Det blev en social promenad, då vi träffade flera grannar som också tyckte att väderleken passar för promenader. Vi bllev dessutom bjudna på kaffe hos dem som vi också hade ett ärende till.
Trevliga pratstunder.
Betydelsen av sådana ska absolut inte underskattas...'


I morgon blir det mormorstisdag igen. Svärsonen har börjat jobba efter semestern och dottern hade också lite extrajobb att ta sig an. Perfekt att anropa "mormor" och "morfar". Som gärna kommer. 

"Ta med badkläder" messade dottern. Ett bad i deras närbelägna sjö, fint och ljummet vatten- ja, det ger ju bra förutsättningar till att fortsätta att vara nöjd.

Och  vackerheten i  vår trädgård och alldeles utanför staketet, den blir man verkligen nöjd och glad av.


21 kommentarer:

  1. Provar igen, får bara felmeddelande när jag kommenterar. Så säger bara hej 👋🏻

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du ändå testar! Tråkigt när det inte funkar! Kram!

      Radera
    2. Helst när man skrivit mycket 🙄

      Radera
  2. Visst är det en skön känsla att vara nöjd. Och det var ju en hel del som du var nöjd och glad över. Vad gäller insekter har vi humlor som kommer till våra blommor på balkongen varje dag och så har det inte varit nu på flera år. Så de verkar ha ökat i antal. Roligt att läsa att ditt knä är bättre och att du kunnat promenera. Och visst är det skönt med svalare väder.
    Önskar dig en fin mormorstisdag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ska bli kul med mormorstisdag, är nog sex veckor sedan sist.
      Jättepositivt med sådana mängder av insekter! Kram!

      Radera
  3. Håller tummarna för att förbättringarna gällande knät håller i sig.

    Ha en fin mormorstisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är gott att inte ha så ont!

      Radera
  4. Vilka ljuvliga foton på blommor o bin! Eller fjärilar o humlor eller...
    Jag saknar verkligen att småprata med alla bybor på mina rundor med hunden när man känner varenda kotte. Nu börjar det bli kännbart att jag är en utböling här och det kommer att ta tid att lära känna nya människor. Lite tur hade jag som flyttade när sommaren precis börjat, grannarna har ju faktiskt visat sig rätt mycket ute på sina altaner, tänk om man flyttat i oktober! Då hade jag inte känt igen en enda granne det första halvåret. Härligt att kroppen svarar och du känner dig bättre och raskare. Ha en fin mormorstisdag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju knappt aldrig flyttat.Bor dessutom makens hemby. Så bekant med folket i omgivningen, det är man ju.
      Måste vara jobbigt att komma "ny" på mindre ort.
      Hoppas att du får möjlighet till lite samtal på dina promenader.Mer än så behövs inte för mig. "Kaffefrämmande" är sällsynt numera. Kram!

      Radera
  5. Fina bilder. Läste i BT nu att det faller döda humlor från träden i Borås centrum, tydligen inte så ovanligt även om det låter illa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en jättestor lind i byn. Där är det fullt med humlor, nu när den tokblommar. En del kryper omkring på marken, gravt lindberusade. Några dör. Det är något med lindens väldoftande blommor som gör att humlor kan dö.

      Radera
  6. En härlig bukett med bilder ... sommaren när den är som vackrast med många pollinerare i farten.
    Ett par dagar med friskare luft även här. Men på torsdag drar den tunga värmen in igen och det närmar sig 30-gradersstrecket.
    Ha en fin mormorstisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint väder på mormorstisdagen. Blåser en del, så medhavda badkläder lär inte bli använda. Tack! Ha en fin dag, du också!

      Radera
  7. Vilka underbara sommarbilder som du bjuder på i dag. Så härligt att vara nöjd. När det gäller värmen så har jag insett att många är nöjda med lite lägre temperaturer och visst har det varit torrare och svalare luft. När man får umgås med barnbarnen då finns det verkligen all anledning att vara nöjd.

    Ha en fin tisdag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett barnbarn sover middag. Den andre bygger med sin tekniklåda. Så det är inte så arbetsamt att vara "barnvakt". Kram!

      Radera
  8. Underbara bilder, riktig torrperiod i Göteborg, eldningsförbud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar de stora färgstarka vallmorna. Så vackra! Är nog torrt i hela södra Sverige, i af i västra delen. Kruttorrt då jag rensade i trädgårdslanden.

      Radera
  9. Tack för påminnelsen. Dags att köra mitt knäprogram! Här har de senaste dagarna varit riktigt svala och blåsiga. Tack och lov så ska värmen komma tillbaks. Jag är inte beredd för höst ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte höst ! Lite svalare bara. Har varit ett utmärkt sommarväder idag också. Fast inget badväder. Ok för mig!

      Radera
  10. Å du kan vara riktigt nöjd med dina bilder också. De är helt fantastiska, speciellt den med två fjärilar. WOW säger jag bara.
    Nu älskade jag sommaren 2018, men jag håller med dig om att naturen led. Minns att innergårdens gräsmattor var bruna i juni och återhämtade sig aldrig. Så är det inte i år. Vi har fått så gott som inget regn sedan den 28 maj. Får mig får det gärna regna, bara det gör det under kväller/nätter;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vänjer sig vid värmen. Men förtorkade gräsmattor, det är sorgligt. I år är det varken nedtorkat eller snabbväxande. Ok, för mig.
      Tack gör fina ord.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas