onsdag 7 juli 2021

Roadtrip



Några dagar senare än beräknat kom vi iväg på vår lilla tur till Karlstad. Kul att hitta på något tillsammans med bror och svägerska. 

Fikastopp i Vänersborg, med fin Vänerutsikt.  Skräcklestugan. Våfflor, mackor, fikabröd av olika slag. 


Måste ha fått in en konstig inställning på kameran, då jag tog denna bild.  Ser delvis ut som en målning av den berömde konstnären, vars utställning var huvudmålet på vår lilla road trip.



Det var dags för lunch då vi kommit upp till Karlstad och gjort oss snabb-installerade på hotellet i centrum. 
Vid inre hamnen finns det gott om restauranger. Bra priser, bra mat, god öl! 
Perfekt!
Dessutom luktade det kaffebönor, så att det stod härliga till. Förklaringen fanns i det höga vit-lila huset. Löfbergs lila!

Det här huset, beläget vid inre hamnen, drog blickarna till sig. 
Superhäftigt, tycker jag! Här skulle jag gott kunna tänka mig att bo! Huset är ritat av "Husdrömmar"-programledaren Gert Wingårdh.
Gissar att en lägenhet i det huset ligger på samma pris som en lägenhet i Stockholm/Göteborg...



Hade beställt en båttur på måndagseftermiddagen. Karlstadsbuss ordnade guidade turer med sina ordinarier bussbåtar.En och en halv timmes tur till det facila priset av 50 kr !( pensionär. 54 för bror och svägerska)

En slussning fick vi vara med om, från den 1,3 km långa kanalen ut i Klarälven.  Fast inte märkte jag att vattnet steg eller sjönk.... 


Utan att vi märkt någon förändring av vattennivån, så öppnades slussluckorna och vi var strax ute i en av Klarälvens alla deltaarmar. 


En liten extra sväng fick vi åka, för att komma nära en av Karlstads sevärdheter, Östra bron.


Färden fortsatte sedan förbi centrala delar av staden. Och se där satt ju Selma!


Ett vackert hus med gamla anor, helt annorlunda än det nymodiga huset i hamnen.


Vi lämnade stan och fortsatte i  en av Klarälvens deltaarmar. Träinstallationerna är minnesmärken från den tid då man flottade timmer längs älven.  Man satte kedjor mellan dem, så att inte timret skulle flyta in mot land och fastna där.


Båtturen tog oss ut i Vänern och tillbaka in i hamnområdena via småbåtshamnen. Strax därefter fans dessa hus. Egen kajplats, egen brygga, altan mot älven. 

Härlig båttur, där man fick se mycket av såväl gamla som nya delar av staden.


En kopp kaffe på Löfbergs lila-rosteriets eget kaffe passade alldeles utmärkt efter båtturen.



En italiensk restaurang nära hotellet, stod för kvällsmaten. Tre av oss beställde den extremt goda pizzan. Maken som åt Carbonara var också mycket nöjd med sitt val av mat.

Tisdagen inleddes med en promenad i den närbelägna stadsträdgården.


Den lilla rosengården var klart vackrast.



Mängder av olika träd var planterade i trädgården. Liksom buskar av allehanda slag. Tyvärr var de flesta buskar och blommor redan överblommade. 
Men helt klart var den artrika stadsparken värd ett besök.



Klockan elva på tisdagen öppnade Sandgrund sin utställningslokal för veckan. Kvart i elva var vi på plats. Då hade en liten kö redan bildats. En kö som växte sig ganska lång innan man öppnade strax före utsatt tid.


Jag blir så glad, när det klart och tydligt står att läsa att man får fota. Dock ej med blixt. 


För mindre ärn tio år sedan, så fick man inte ta kort på konstutställningar. Eller andra museer.
Jag brukade smyga med min kamera, för att få någon bild.
Lite "rädd" för att bli upptäckt och utskälld.


För att inte tal om den gången som jag på en Londonteater tog upp kameran och tog en bild på ridån, en bra stund innan föreställningen började. 
En ilsken vakt tvingade mig att direkt radera bilden på den röda ridån. Tokigt!¨

 
Nu var det Lars Lerins konst vi skulle avnjuta. 
Man tänker sig honom som enbart akvarellmålare. Det visade sig dock att han inledde sin konstnärsbana med att måla i olja.


Olja är ju ett "förlåtande" sått att måla på. Man kan bara måla över det som man inte är nöjd med. 


Akvarellmålning, det är mycket svårare.
De gånger jag testat, så har färgerna bara flutit in i varandra, och ett eventuellt motiv har blivit till otolkbart kladd.


Visst är hans målningar helt fantastiska!


Kattmamman, Elsa i Skräddartorp och hennes 28 katter, har Lars Lerin skrivit en bok om. Och illustrerat med både foton och akvareller. 
Vi köpte den boken. Läste den igår  vid hemkomst och kunde förnimma den fräna lukten av alla katterna inne i hennes gamla hus, långt ifrån samhälle och affär.
Elsa hade en plats på äldreboendet, men ville inte flytta dit. Hon skulle ju bara få ta med sig en katt. Vilken skulle hon välja? En omöjlighet!


Kunde bara få in två tredjedelar av de instängda hönsen i kameraögat.
En av favoritbilderna på utställningen!


En sådan tur! Det blev en kobild från Karlstad också!


En selfie framför väggen av målade bokryggar, det får jag väl bjuda på, då jag lägger ut det tre medresenärerna till beskådan.


Vi hade tagit vägen väster om Vänern upp till Karlstad. Hemfärden gick på östsidan av sjön.
En mil utanför Karlstad centrum finns Alters herrgård, då Gustaf Fröding föddes. 
Han bodde där bara under sitt första levnadsår, så jag tycker att det är lite tokigt att göra "så stor affär" av hans födelsegård. 
Jaja, nu har vi sett den också.... något man både kan ha och mista.


Från Karlstad tar det lite mer än en timma att köra till Sjötorp, platsen där Göta kanal rinner ut i Vänern.  Eller hur det nu blir med en kanal som leds mellan Vänern, Vättern och Östersjön genom ett antal större sjöar. Hur rinner egentligen vattnet där? Nu fick jag huvudbry!

Det blev ett längre stopp för lunch, kanalkoll ( ingen slussning på gång) och inköp av rökt Vänernfisk.

Har f.ö. åkt Göta Kanal från Karlsborg till Sjötorp före ett antal år sedan. Det var när det fanns pengar i kommunerna, så man kunde hitta på något kul i samband med skolstarten. 
Det var en resa med övernattning i en sommarstängd skolbyggnad i Töreboda. Mina minnen från resan, det är att det var extremt tråkigt att sitta och vänta vid slussning efter slussning.  Man kom knappast framåt alls. En cykeltur utmed kanalen, skulle jag kunna tänka mej, däremot!



´Sista stoppet på roadtrippen, det var när vi närmade oss hemtrakterna. På vägen mellan Falköping och Ulricehamn , utmed Ätran, ligger Basta Kvarn. Det har varit ett populärt fikaställe under många år.  Man kunde köpa italiensk glass. Vilket jag gjorde. Den brukar vara godare än vanlig glass. Inser att jag inte alls är förtjust i glass- inte ens  om den är italiensk.

En supertrevlig  resa! Sverige har så mycket att bjuda på!




19 kommentarer:

  1. Vilken alldeles fantastisk roadtrip ni kom ut på och så mycket intressant ni har sett. Visst har Sverige otroligt mycket att bjuda på, den saken är säker.

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det.Och håller man sig dessutom till en radie av ca 30 mil, passande för en övernattning,så har vimycket att välja på...Kram!

      Radera
  2. Vilken trevlig tur ni kom ut på! Båtturen var väl nästan pricken över i? Jättefina tavlor.
    Kaffedoft är jag uppväxt med, Zoegas låg nära. Det är hemma när jag kommer där och känner kaffedoften!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev så förvånad över den plötsliga doften av kaffe! Tills vi såg loggan.
      Pricken över mitt i, det var Lars Lerins utställning. Tror att herrarna prickade på båtturen. Men den var toppen, det tyckte vi nog alla. Kram!

      Radera
  3. Glömde, ny bloggadress: http://livetssnarigastig2.wordpress.com

    SvaraRadera
  4. Kul att vi fick hänga med! :)

    Lars Lerin - ja vilken konstnär. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut Lite lagom långt att åka dessutom... med en övernattning.

      Radera
  5. Vilken rolig roadtrip! Karlstad verkar vara en jättefin och intressant stad med nybyggda hus som inte ser ut som skokartonger. Eloge där!
    Sedan hade jag ingen aning om att Lars Lerin också målade i olja. Har bara sett hans akvareller.
    En himla kul selfie på dig. snygga glasögon:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man bjuda!på sig själv! Gillade husen i Karlstad! Speciellt Wingårdhs-huset. Skulle gärna kollat inomhus.
      Oljemålningar tycktes vara gjorda i ungdomen, på 70-talet.

      Radera
  6. Fin resa, och att få titta på Lars Lerins målningar förstår jag var en av höjdpunkterna.

    Haha... jag är inte heller förtjust i glass. Utom möjligen mjukglass med saltlakritsströssel. I strut. Det brukar bli en, möjligen två, varje sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske ska ge mjukglass en chans även I sommar. Jag vill nog ha krossade nötter på toppen.

      Radera
  7. Den sista meningen var den som sa allt: vi har så himla mycket här i landet att njuta av! Vilken jättehärlig roadtrip ni tog, har njutit med er, lärt mig en del, suckat en del, och vädret har också varit med er. Visst ska man ta chansen när man kan, man behöver inte åka långt för helt nya upplevelser. Att istället flyga ner till Medelhavet och ligga som packade sillar på en beach, vad är det egentligen för alternativ?

    SvaraRadera
  8. Testar! Har skrivit två långa kommentarer som bara försvann.

    SvaraRadera
  9. Stort tack för den trevliga turen och fina bilder. Karlstad är jag väldigt förtjust i och brukar passera här och ibland bo över på olika jobbresor. Är så glad för det. Så Lars Lerin har jag förmånen att besöka ett par, tre gånger / år och det är alltid lika roligt. Tavlorna byts ut och hängs om så ett besök med guidning här känns alltid nytt.
    Alsters herrgård är en annan favorit och det är ju Fröding också.
    Så roligt med båtturen, något jag aldrig testat. Men jag ska privat till Karlstad i sommar och hoppas vi då kanske kan göra den.
    Bryggudden är ju så fin och roligt med de olika hus som kommit till. Har vänner som bor här och de trivs jättebra.
    Ler när du berättar om Töreboda. I denna gudsförgätna håla, min norska mammas ord, bodde jag mina första 10 år. Sedan blev det Stockholm.
    Visst har Sverige mycket att erbjuda på många olika sätt. Jag ska ta mig an en del nu i helgen och nästa vecka blir det jobbresa till Höga kusten. Ser fram emot båda.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Töreboda kändes nog som din mamma uttryckte det. Men jag ska inte döma efter en enda natt där.
      Synd att vi inte hade dej som guide i Karlstad. Du hade säkert kunnat berätta minst lika mycket som det man fick höra från den förinspelade guidningen.
      På Sandgrund var det trångt. Inte läge för guidning.
      På Alsters herrgård fanns det möjlighet till guidning, och det hade vi ju behövt, för att få ut lite mer av det besöket.
      Kram!

      Radera
  10. Tack för en otroligt trevlig och informativ resa. Karlstad har jag aldrig besökt. Lars Lerins målningar måste ha varit underbara att få se i verkligheten. Det står på min önskelista. Kram

    SvaraRadera
  11. Har länge funderat på en resa till Sandgrund. Blev riktigt glad när svägerskan frågade om vi ville ta en liten sommarresa med henne och bror min och mitt ja och förslag på Karlstad föll i god jord. Kram!

    SvaraRadera
  12. Trevligt inlägg om en roadtrip.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas