torsdag 15 juli 2021

Gnäll!

 

Ava tar nästan lika bra bilder som sin mamma. Kul när barnbarnen vill testa min kompaktkamera. 

Jag är en som gnäller.  I synnerhet när det är varmt!!

Nu har vi i alla fall sovit över i Halmstadsstugan en natt! Olidligt varmt! Funkar inte med en gammal stuga när det är 30 grader på dagen och mer än 20 på natten. 

Fast värmen  var inte det värsta. Det var myggorna. Förr åkte  man till kusten för att slippa myggor. Nu har vi inga myggor alls här, men det  finns mängder av sorgmyggor i buskarna bakom huset.  ( Jag tror att de är det som det håller till.... Speciellt när det regnat lite... )

Kollade på "Morden i Midsomer" på androidplattan. Sittande på den till tre fjärdedelar inbyggda altanen. Termacell-apparaten gjorde att myggorna höll sig på behörigt avstånd.

Termacell kan man inte ha inomhus, så den fick stå i ett av husets alla öppna fösnter. Hjälpte föga. In till sovrummet irrande sig det ena inande flygfäet efter det andra. Det var det slående och fäktande med armarna, svetten bara dröp i värmen och jag tänkte fula tankar om motståndet till att riva det gamla huset och ersätta med en nytt... med AC.

Myggorna hade väl fått nog på sennatten, så lite sömn blev det slutligen...

Jag inservarför jag helst inte övernattar i Halmstadsstugan... mygg och alldeles för varmt.

I övrigt skulle jag väl inte  behöva gnälla,,,,,,

Har haft två jättefina dagar med Karins familj i tisdags och med Johanna och killarna igår.

Mycket bad förstås. Helt ok på stranden, även om det var mycket folk.  Härligt.... eller ( gnäll) lite för varmt i vattnet.


En cykeltur in till Halmstad i tisdags kväll.
Fiskplanka på välrenommerade Pio. 
Inte riktigt lika god som jag minns den ( gnäll) men absolut välsmakande. 
Dyr... (gnäll) men alla ska ju leva. Och restaurangbranschen behöver väl alla gäster och slantar de kan få.
Killen som serverade oss berättade att det just nu är personalbrist inom restaurangnäringen. När branschen i det närmaste legat nere sen förra sommaren, så har många flytt till handeln, och då till den alltmer utbyggda e-handeln.

Tre killar i svart flängde runt som skållade råttor för att servera. Hu, så varmt det var för stackarna... Men de var unga och vältränade  förstås.... 



Kaffet på Espresso House - snett över gågatan från Pio sett-  det kan jag inte gnälla över. Cappuccinon var väldigt god och den vackra blomman hängde med till sista droppen.


När vi kom hem i går kväll, så hade det regnat. Ingen störtskur, utan  fem millimeter som vattnat växtligheten i  lagom hastighet.
Idag är det som en ångbastu där ute. Gnäll, gnäll...  jag önskar mig 20-22 grader och växlande molnighet.  Ibland kommer det sådana dagar också. då kommer jag ( nog) inte att gnälla.





16 kommentarer:

  1. Jag brukar sätta en ära i att inte gnälla eller i alla fall hålla det till ett minimum.
    Men...nu är det nästintill O L I D L I G T !

    Den där stugnatten avundas jag dig inte. Själv har jag sovit i källaren inatt och det var ändå på gränsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska svalt i huset då vi kom hem. Gissar dock att det blir källarsovning för maken i natt.
      Okej i skuggan än så länge. Ska uppsöka sjö i eftermiddag.

      Radera
  2. Klart att man får gnälla när man tycker något är jobbigt och det är snudd på en mänsklig rättighet! Själv gillar jag värmen och klagar inte på den men som myggallergiker gillar jag inte deras närvaro. Sedan är det lite jobbigt att inte kunna lufta ut inför natten för det är precis som om värmen sitter i huset. Så känns det i alla fall här. I dag har vi mulet men i grannhålan var det strålande sol. Återstår att se vad det blir av det.

    Kram och ha en god torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ljuvligt med moln. Okej i skuggan här hemma. Massor av fjärilar och humlor bland blommorna. Det blir man glad över, med tanke på allt snack om att insekterna minskar i omfattning. Kram!

      Radera
  3. Det finns ju myggfönster. Då kan man ha öppet hela natten.
    Kul när barnbarnen fotograferar! Varmt i både luft och vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderade också på myggnät, då jag slogs med de inande vilddjuren. Kanske vore det enklaste...

      Radera
  4. Vilken rolig selfie på dig:-)
    Du är ju långt ifrån ensam om att gnälla om värmen. Alla verkar göra det med tre undantag - Orsakullan, jag och en 80-årig kvinnlig granne som tyckte "i år kan vi verkligen inte klaga över vädret". Jag höll helt med henne:-)
    Fiskplankan såg gudomligt god ut. Bara maten är god så "köper jag" priset. Är maten undermålig blir jag sur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju. Riktigt god mat kostar. Har ätit fuskplsnja till halva priset på andra ställen. Och blivit besviken.

      Befinner man sig vid vatten så är väl värmen ok. Men att jobba med något, t.ex i trädgården, det funkar inte. Speciellt inte om man måste ut i solen.

      Radera
  5. Härlig bild som Ava tog på dig. Och visst måste man få gnälla lite. Brukar kännas bättre efteråt. Att sova i en varm stuga omgiven av mygg hade också fått mig att gnälla. Och när det blir så hett ute att jag inte orkar ta mig öfr något så knäller jag också. Tursamt nog så kan jag i kväll, uppe på Höga kusten, i Ö-vik inte gnälla över värmen. Det blev svalare fram på kvällen och runt +18. Behagligt. I morgon sol och +23 så det verkar bra.
    Maten såg jättegod ut likaså cappuccinon. Är det man beställer bra så gnäller jag nog inte över priset. Men är det inte det så kan jag nog gnälla till personalen. Kanske inte gnälla men säga till-
    Önskar dig nu lite svalare dagar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superbra personal på Pio.
      Har alltid varit.
      Och jag bestämmer ju var och vad jag vill äta. Priset kommer ju inte som någon överraskning, så jag kan inte gnälla så länge maten är god.
      Blev också förvånad över hur bra bilder Ava fick till. Hade en bra känsla för hur långt hon skulle gå från motivet.... klarade förstås inte zoomen än.
      Ert väder låter underbart! Kram!

      Radera
  6. Fint foto på dig - heja AVA!
    om värmen tycker jag inte! Så jag gnäller också!
    Fiskplankan däremot skulle jag nog inte gnälla över - säkert värd sitt pris :)
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. På Pio får man bra mat, och då kostar det. Ava fick till en riktigt bra bild.
      Nu ser vi fram emot svalare dagar. Kram!

      Radera
  7. Lite gnäll skadar inte. Tror inte jag har så väldigt svårt för värmen, men jag förstår de som har det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ju inget gjort i värmen... men.... man behöver ju inte göra så mycket heller.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas