lördag 8 augusti 2009

Återkommande åtta


För ett år sedan var det triss i åttor. Om jag inte minns fel, så var det mängder av par, framförallt i Japan, som gjorde denna speciella dag till sin bröllopsdag. Åttor tycks vara magiska. Dubbelåttan återkommer varje år - och att varje dag har sin magi oavsett siffra - det inser man när man börjar blogga....
Nåja, denna dubbelåttadag, så slog jag upp mina grå exakt klockan 8 - så dagen skulle kunna räknas som trippelåtta....

På måndag ska vi var på plats klockan åtta - och varje dag långt framöver .... det blir en omställning - det är ju så gott att sova fram emot åtta tiden....

Idag är det halvårsdag! För bloggandet.... Första korta inlägget skrev jag den 8 februari. Känns som ett helt liv sedan. Tittade lite i taggarna och såg att åtta olika teman ofta återkommer i mina "Tankar kring vardag och arbete"...

Skolan - den har jag skrivit mycket om. Om arbetet och den frustration som man ibland känner, utifrån allt som ska göras, förutom det viktigaste - att undervisa. Det har också handlat om det alltmer ökande behovet av datorer och IKT-teknik/kunskap - vilket är långt ifrån tillfredsställande.

Döttrarna - jo, de är allt med här och där. Tänker på en gång då jag träffat en kollega och dotter J frågade vad vi pratat om. - Ja, det var väl mest om våra egna barn, svarade jag. - Men ni måste ju prata om något annat, sa J. Ni måste ju prata om er själva också, och vad som händer - ni måste skaffa er ett eget liv....
Visst är det så att många av oss bara pratar om våra barn ( och barnbarn). Synnerligen trist, om det blir för mycket........ Usch, vad många gånger jag irriterat mig på barn (barnbarn)-ältande personer... Familjen är ju de viktigaste man har - men de får ju inte överskugga ALLT!

Upplevelser - oj, vad man uppskattar både de små och de stora upplevelserna, när man kan bearbeta dem i skrivandet. Jag lever ett underbart kul liv just nu....och jag vet att jag uppskattar det på ett helt annat sätt, när jag också fått känna hur elakt livet kan vara. Och bloggandet har hjälpt mig till uppskattning, självkänsla och styrka.

Relationer - är viktiga... Har fått stöd av er, har fått skriva av mig och delvis fått hjälp att se mig själv ur ett annat perspektiv....

Bloggvännerna är också viktiga - jag möter några av er så gott som dagligen här ute på nätet. Ni ger nya tankar och mycket stöd. Underbart! Tack för att ni finns!

Elfsborg har fått en hel del utrymme. Jag som inte är så sportintresserad i allmänhet - även om jag har koll på mycket - för mig har mitt ungdomsfavoritlag fortfarande en stor plats i mitt hjärta. Vilket faktiskt också smittat över på döttrarna ( nu var vi där igen) och t.o.m. på deras respektive, trots att dessa unga män har rötter en bra bit från Knallebygden.

Naturen är min livslunga. Fåglar, fjärilar, djur och växter är mina stora fascinationsobjekt. Många blombilder blir det - och det beror mycket på att blommor är mycket mindre flyktiga än fåglar, vilda djur och fjärilar....
Ärlorna gör numera bara sporadiska besök i vår trädgård.... Förra gången jag klippte gräsmattan, så var de inte speciellt intresserade, utan flög sin kos. När ungarna var i uppväxtstadiet, så kom fågelföräldrana och kvittrade och kvattrade alldeles intill mig ( och även nära C) och höll på så, ända tills gräsklipparen kom fram.

Böcker slukar jag på sommaren - däremellan inte så ofta. Hoppas att jag gett någon inspiration att läsa en bra bok.








I går köpte jag stickor nummer åtta i Eks lilla bod. Det är ett härligt ställe, som ligger 3,5 km söder Värnamo, mot Tånnö. Vi körde tillbaka katten Kitty till sin matte och husse, passade på att bada ( från en privat brygga, bekanta till J och M) i Vidöstern. Underbart, mjukt, ljummet, vackert! På vägen hem bjöd C på glass i den lilla boden, belägen mitt i sommarstugeområdet, 500 m från Js och Ms hem. Förutom glass, så sålde man garn och tvålar av olika slag. Innehavarinnan satt och stickade på en disktrasa ( ja, just disktrasa) - stickor nummer åtta - tre trådar lin.... Blev nyfiken, förstås, inköpte garn till trasa till J, till K och till mig. Ks trasa är nästan klar - den ska hon få med sig när hon gör snabbvisit i mitten av veckan. ( Här blev det genusfel - naturligtvis är disktrasan till alla berörda herrar också!)

Tvättnötter såldes också - och vi diskuterade dess fantastiska effekt. - Jag tvättade elva tvättar på fem nötter, berättade fru Ek. http//ekslillabod.blogg.se/

Själv har jag hittills tvättat sex tvättar ( det sista en ganska hårt smutsad vittvätt) på sex nötter. Resultatet har varit över all förväntan.

Om åtta timmar så är 2x50 årskalaset i full gång. Jag tror att det blir kul!

2 kommentarer:

  1. Bra sammanfattning av din blogg. Mitt halvårsskifte kommer den 19 augusti. Eks lilla bod är väl ett underbart ställe. Har inte varit där i sommar. Måste nog ta mig dit. För några år sedan var jag på stickcafé där ett par gånger. Har också provat tvättnötterna med gott resultat. Har använt avkok när jag putsat mina fönster och som sköljmedel i håret. Håret kändes inte riktigt rent utan schampo, men det blev lent och fint om man sköljde med tvättnötsvatten.
    Ha en skön helg innan jobbet sätter igång. Är ledig på måndag också. Ska köra ner sonen till Malmö då.

    SvaraRadera
  2. Ska testa tvättnötsavskok som balsam idag. Snart är det dags för dusch i nya fläderblomstvålen från den lilla boden....ska bara cykla och hämta lite hästskit först - ska göra nytt gödselvatten till uteblommorna...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas