måndag 3 augusti 2009

Utmärkt underhållning


- Jag funderar på en sak, sa en av ynglingarna som passerade utanför anrika Parkteatern i Borås. Hans ton var helt allvarligt, utan inslag av försök till skämt eller till ironi. Den unge mannen vände sig sig till sina båda kamrater;

- Jag funderar på en sak. Jag undrar om det är PRO eller Föreningen för inkontinens som har möte....?

Jo, det kändes som om vi kommit fel jag och C - med nio år kvar till normalt gällande pensionsålder. Och det kändes jättekonstigt - lika knäppt som om vi kommit in i ett sammanhang med bara ungdomar... Äldre människor kommer ofta i god tid - och det hade vi också gjort - med fem -sex mil att köra in till Borås. Så när konserten började, så var vi inte ensamma icke-pensionärer - men jag är övertygad om att vi sänkte medelåldern...

Nåja, detta är synnerligen oviktigt - men det kändes konstigt - och, ni må tycka vad ni vill om min konstiga humor - men jag tyckte att pojkens notering hade en klar poäng.

Konserten var SUPERBRA! Sven-Bertil Taube, stilig, ungdomlig, med en härligt personlig röst, framförde tiotalet av sin fars visor. Kören Notknäckarna sjöng också ett antal Taubevisor - med eller utan Sven- Bertil - och den ( förstärkta) Salongsorkestern stod för kompet.

Förutom några timmar rysansvärt utmärkt underhållning, så gladdes jag åt och kände mig stolt över att en gammal musikelev till mig återfanns i orkestern ( numera bl.a. lärare på T-mo eminenta Kulturskola) , dessutom en gammal kollega - och som orkestermästare, en av de allra härligaste, spexigaste och trevligaste lärarna som återfinns inom ovan nämnda Kulturskola.

En helt underbart, jättebra, för sinnet glädjegörande kväll!

Förutom all underhållning, så fick vi också sjunga allsång - och jag kände att det var så kul att sjunga - i alldeles lagom tonläge - och jag blev bara så sugen på att börja sjunga i kör igen....Få se framåt hösten, om jag vågar ta steget....

Det är ett rikt utbud på underhållning just nu..... stora artister, mindre stora artister, lokal allsång, sommarteatrar... och så alla idrottsevenemang som också erbjuds, live eller på TV.

Elfsborg lyckades inte vinna i Kalmar - och jag, som inte förstår bättre, blir lite irriterad av alla utlandsmatcher, senast i Portugal - UEFA-cup - som sliter på spelarna. Nu gjorde Elfsborg en bragd i Braga, och vi har biljetter till returmatchen i Borås på torsdag....

Jag vet ju ocskå att ett bra resultat i mötet med de utländska topplagen, är viktigare än en vinst i den svenska fotbollsligan. Det gäller att placera sig bland de fyra i topp, för att få möjlighet till utlandsspel....

Böcker är utmärkt underhållning. Har fått en ny författarfavorit under sommaren - Mons Kallentoft. "Midvinterblot" och "Sommardöd", är utgivna i pocket, och sträcklästa av mig. En lite annorlunda prosa, med suggestiv laddning. Övergången till Jens Lapidus "Aldrig fucka upp" blev lite konstig - det är starka kontraster mellan de båda sätten av ordbehandling och läsarfångeri. Nu när jag kommit halvvägs in "Stockholm Noir"- boken, så har den blivit en riktig bladvändare - med lite ont-i-magen-känsla över vad som ska hända huvudpersonerna....

Underhållning kan vara mycket - tänkte ringa några av mina underhållande kollegor..... passar bra i den uschiga utgjutelsen av uteblöta.
Två semseterdagar kvar - sen är det bara tre feriedagar kvar....och tveklöst, så ska det bli kul att börja jobba igen!

3 kommentarer:

  1. Det är roligt att sjunga i kör. Har varit med i många olika körer genom åern. Från gospel till kammarkör. nu har vi ingen permanent kör i kyrkan men vi kan när somhelst dra ihop en kör. De senaste åren har det stora projektet varit julkonserter andra helgen i advent. Innan dess gjorde vi en julmusikal två år i rad. Får se vad det bli i år, om det blir något.

    Det är lite kluvet det där med jobbet. Ska bli kul att börja igen, men samtidigt vill jag gärna vara ledig lite till. Skönt med en vecka till.

    SvaraRadera
  2. sv: Tack! :) Jag vet inte om jag hinner, kommer knappt vara hemma...

    Ja det får jag tänka på, men har just nu ingen aning! haha :)
    // Catherine

    SvaraRadera
  3. Pratade just med en bekant här på orten, som också varit i Borås och lyssnat på Taube. Han var lyrisk över hur bra det var. Han är annars med i revy i Borås och ska nu vara med på en uppsättning av något slag på parkteatern i höst, tror jag.

    Jag har nu införskaffat Kallentoft och ska börja läsa den nu!

    Det ska verkligen bli härligt att komma igång med jobbet igen, ordningen behöver återställas.

    Tranemo och Gislaved har mycket bra musikskolor, det har gett resultat för många att börja sina banor där.

    Jag köpte en tunika och ett par leggings, lagom snyggt till en fest i en lada, känns det som.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas