fredag 11 februari 2011

Åldersångest?

Slängde ett öga på den lilla ungen på tavlan, under det att jag dammsög i sovrummet. Kom på mig själv att räcka ut tungan åt henne.
Nu tror ni förstås inte att jag är klok - och en del vet väl att jag inte är det - en femtiosjuårig tant som räcker ut tungan till folk! Men ta´t lugnt, jag räcker bara ut tungan åt mig själv, men det gör jag ganska ofta - och varför jag gör det, ja, det är väl för att jag inte gillar mig själv så bra alltid. Har ställt till lite för många saker...... känns det som. Åtminstone känns det som jag veckoligen får skörda beska frukter av mitt dåliga sätt....
Klart omoget förhållningssätt till mig själv, men den här gången kom jag på mig själv att ha gått för långt. En knappt årsgammal liten unge är synnerligen oskyldig till alla dumheter....

Varvid jag vidare kom att fundera på det här med att åldras.Tiden går så extremt snabbt, så man hinner inte med. De senaste dryga fyrtiofem åren finns ganska välbevarade i minnet, mycket kan snabbt återkallas i och göras levande på hjärnans bildskärm.
Femtiosju har jag fyllt, det var ju gammalt när man var liten - men inte känner jag mig gammal. Känner ingen ålder alls, egentligen, och tycker också att det är riktigt dumt att ha definitionen ålder på människor i olika sammanhang. Tidningar framförallt, är ju riktigt åldernojiga.
Man är ju så gammal som man är.
Var med om två ålderfåniga saker under veckan:

  • Fyrtioåringen sa: -Idag har jag fått en komplimang. X sa att jag såg ut som om jag var 23 år gammal.
  • Kommentar på en blogg, ang. inlägg om förslag till höjd pensionsålder: " Stackars elever om de ska ha en lärare som är 66- 67 år gammal!"

Ungsdomskulturen råder! Det är positivt att se ung ut! Här gäller det för oss gamlingar att ta tillbaka värdet av erfarenhet, klokhet, visdom. För vad alla än säger, så finns det saker som man vet mer om när man är äldre -lika mycket som det finns saker som man vet och kan mer om när man är ung. Men alla åldrar har samma värde! Absolut!

Erfarenhetsmässigt så ser inte barn på sin lärare med åldersvärderande ögon. De gillar sin lärare vem den än är. Konstaterar att lärarn är lika gammal som mormor, och det inger trygghet, för vem kan vara mer trygg än den mormor/farmor/farfar/farmor som man har en nära relation med. Absolut ingen! Så att önska att eleverna ska ha unga lärare, det är rent trams. Alla har samma värde- de äldre inger mer trygghet och har dessutom skaffat sig en djupare kunskap och lärarerfarenhet. Unga lärare har säkert en massa kvalitéer också - vad jag vill säga är att ingen har större värde än den andre.

Nä, åldersångest har jag ingen. Man är där man är i det liv man har. Det är rättvist, dessutom, för så är det för alla.

Nu är det sportlov. Under en ganska lång period under döttrarnas uppväxt åkte vi till fjällen på sportlovet. Många gånger tillsammans med våra goda whistvänner och deras barn. Det var härliga utedagar, även för en dålig utförsåkare som jag. Två gånger har jag och C-E återvänt till fjällen (Sälen) på egen hand för en kortvecka.

Det är något jag skulle vilja göra igen - Sälen söndag till torsdag. Men det känns som om man inte är för gammal än på ett bra tag, för att sakta ta sig ner för "snälla" backar. Hoppas att det blir av att göra den långa resan till fjällen någon mer gång!

Detta lovet är redan "intecknat" med olika träffar. Om allt blir som planerat så kommer jag vid olika tillfällen från tisdag till lördag att umgås med människor som jag tycker om och trivs bra ihop med, från den 38 åriga kollegan upp till den 91-åriga makes fastern. Människor som är födda på 10, 20, 40, 50, 60 och 70-tal. Och, som sagt, jag tycker mycket om dem alla och känner att de har så mycket att ge mig - och jag något till dem.

Så jag anser att åldern är av underordnat betydelse. Finns ingen anledning att framhäva en viss åldersgrupp framför en annan.

Tyckte hon som räckte ut tungan till det lilla, lilla barnet hon en gång var. Hon ber om ursäkt!

3 kommentarer:

  1. Tänker inte heller på hur gammal jag är. Som sagt, vi har ingen ålder. Vi bara är. Ska bli kul att ses igen på lovet. I år känns det extra skönt med lov.

    SvaraRadera
  2. Åldern spelar väl inte så stor roll, bara man får vara frisk och må bra. Hade gärna åkt till Sälen i år också, särskilt nu när Mubarak sumpade vår Egyptenresa :( Ha ett skönt lov!

    SvaraRadera
  3. Ska bli kul när 60 träffar 50 i veckan =)
    Ålder är bara ett nödvändigt ont, man är så gammal/ung som man känner sig. Och då är du nog inte så gammal. Att behöva tala om födelsenummer hit och dit gör att man av det får en tilldelad roll. Jag vill inte vara som mallen för en som är född just det året jag föddes....eller ännu värra vara som en som jag inte alls är lik som föddes det året....Vi är alla unika männskor som kan ge andra glädje och kunskap på många olika sätt.
    See you =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas