Kjol gillar jag. Periodvis. Den här vintern har varit en enda lång kjolperiod.
När jag var i Borås i tisdags, så var jag i några affärer i Knalleland och kollade deras utbud av vårkjolar. En enda kjol kunde jag hitta. Så snacka om att de är kort om kjolar i affärerna. Det fanns bara en massa överdelar, många som man möjligen skulle kunna bära till tights. Nu är jag 57 år gammal, 176 cm lång och rätt kraftigt byggd - nej, det är inte snyggt på mej. Jag vill ha ett par nya kjolar till våren - var hittar man sådana? Får hoppas på London ... bara fyra veckor kvar innan det är dags att åka till världens härligaste storstad.
Idag är det Kängurudagen. Det betyder att Nationellt Centrum för Matematik, med säte vid universitetet i Göteborg, ger ut årets matteuppgifter för test, tävling och utveckling för alla elever från förskoleklass till gymnasiet. Så härligt att kunna visa att matematik minsann är så mycket mer än siffror, speciellt för de barn som tycker att siffror är jättejobbigt, medan de har t.ex. en utmärkt spatial förmåga. Mina treor och fyror har fått jobba med gamla Ecolier och Milou och de tycker att det är jätteroligt. En otrolig entusiasm, även från dem som inte har så lätt för matte normalt. I morrn ska alla tre-fyror få göra ett enskilt test ( tidigare har man jobbat i två eller tre grupp) med årets Känguruuppgifter.
Senast den 25 mars ska resultaten vara inrapporterade, så det finns möjlighet att testa sina matte-helhetskunskaper även nästa vecka, om någon är frånvarande. Tänkte att treorna ska få välja det enkla Milou eller det svårara Ecolier, som är det som ska rapporteras in för treor och fyror. I en tidigare klass så kom en elev och var så stolt, hon hade hittat sitt namn på nätet - hon var tredjen bäst av svenska deltagande tredjeklassare i det årets Kängurutest. Kul!
Och konstateras bör - det är inte själva testet som är det mest intressanta - det är de diskussoner som de ger upphov till. Samtidigt som de faktiskt är ett bra komplement till nationella prov, som är ganska mycket mer sifferstyrda.
Hittade en länk på animationen av en Ken Robinsson- föreläsning, och gjorde en repristitt.
Inspirerad av denna lät jag igår mina elever i grupp hitta så många användningsområden av ett gem, som man kunde komma på - 20-25 minuters brainstorming. Det blev inga 150 olika användningsområden, som man i föreläsningen påstår att ett förskolebarn kan komma på, men det blev 55. Så visst har vi lyckats döda kreativiteten rätt ordentligt redan.....
Men det kom ändå många kreativa förslag och ett av de mest kreativa var att man skulle kunna bygga en dusch av gem. Både jag och klasskompisarna ifrågasatte detta, men eleven ifråga tog med sig ett par nävar gem hem och lovade komma med en duschprototyp inom några veckor. Sådana initiativrika och utmaningsbenägna elever, det är verkligen något att bygga framtid på.
Om en timme börjar step-up/styrka. Dags att byta till träningskläder och underhålla den gamle kroppen en smula.
Vi har haft studiedag idag så jag får köra kängurun en annan dag. Alltid kul att se eleverna arbeta med de uppgifterna.
SvaraRaderaTittade på en TED med Sir Ken Robinson som avslutning på studiedagen. Det blev några härliga skratt och mycket tänkvärt att spara i minnet.
Kul att se jag har inte hört talas om den sidan innan. Men nu har jag uppgifter som kan passa en vetgirig matteintresserad elev. Tack!
SvaraRaderaKjol eller klänning är ju min fredagsoutfit =) denna vintern har det mest blivit klänningar av olika slag. Men jag älskar kjolar också. Hoppas du hittar i London...Jag blir så avundsjuk... =))
Ha en gosig helg nu.