torsdag 10 mars 2011

Tre träningstillfällen...

... ska det helst bli varje vecka.
På söndagen är det zumba. Roligt, rörligt - gott för den gamla tanten.
På måndagen är det spinnng. Med bra musik, så är det ett bra träningspass, som också känns bra för den övermedelålders damen. I måndags var det dessutom inlagt en stunds styrkepass och jag kom hem och kände mig extra glad efter passet, för det hade varit så kul.
På torsdagar är det stepup/styrka. Step up är ingen höjdare för den som har en rygg som inte gillar alla rörelser. Den gillar inte step up. Men styrkedelen är bra för hela den massiva kroppshyddan och ryggen tolererar den också.
Så på torsdagarna har jag stått där och varit riktigt arg på mig själv för att jag utsätter mig för att få ordentligt ont. Samtidigt vet jag att jag kommer att göra om det. Träning är faktiskt ganska beroendeframkallande .... på gott och ont ... :)

Tindrakatten har åkt hem till sig. Broderskapet med fru och "svärdotter" var och hämtade henne på eftermiddagen. Bruna och granna var de efter en vecka i solen. Låter gott att ge sig i väg bort från regn och snö och slask ..... men det är inte världens enklaste i vårt jobb. Visst kan man ta sig ledigt utan lön - men man får ändå göra en hel del av jobbet som ska göras - genom planeringar och efterarbeten.
Kattpojkarna har gått omkring smått osaliga och undrat vart den lilla granna tjejen tagit vägen. Verkar dock som de gett upp och gått till vila - eller också så har de särdeles kort minne.

Storylinen flyter på. Idag har familjerna åkt på semester till olika ställen i Sverige. De ska skicka ett vykort till varje annan familj från sina olika semesterorter. Powerpointarna om resp. hemstad blev klara igår - snygga och prydliga - översatta till engelska, med hjälp av Google translate ( och redigerade i engelsk text av mig ) - redovisade och sedan skickade till Erik i Boulder. Antagligen får vi en PP från Erik´s hemstad i morrn.
Jag går verkligen omkring och njuter, när jag ser de olika grupperna 8-11 åringar sitta och jobba med dator, papper, penna och böcker .... och jag ser att ett lärande - både kunskaps och färdighetsmässigt är på gång.
Efter semestervistelserna ska vi träffas på en vetenskapfestival i Stockholm och där avsluta vår storyline. Tårta utlovas vid festligheterna ... fast det vet inte barnen än, förstås.
Många tycker att storyline kräver mycket av läraren. Jag håller inte helt med. Visst måste man ha struktur och visst springer man stundtals omkring som en skållad råtta för att ge hjälp - men samtidigt så lever storylinen sitt eget liv och är delvis barnens egen produkt.
Ska bli intressant att se utvärderingen av det, för eleverna, nya arbetssättet.

Skolan har anmält sig att delta i arbetet kring Earth hour. Bra material från wwf. Och man har inte på något sätt förbundit sig för att släcka ner och delta i manifestationen.... det är väl inte riktigt min grej .... men det långsiktiga arbetet, det är något som alla skolor verkligen borde ägna sig åt ... och förhoppningsvis också gör.

2 kommentarer:

  1. Det är spännande att följa er på er storylineresa i Sverige. Kul sätt att lära känna sitt land. Att man sedan får in engelska också är ett stort +
    Jag ska testa zumba på söndag, det ska bli så kul!!! Ha de gott!

    SvaraRadera
  2. Så aktiv du är. Känner mig verkligen som en soffpotatis när jag läser det. Hoppas kunna återuppta en del träning framåt sommaren iaf.

    Ville vara med på er storyline. Det är så roligt att jobba på det sättet. Lycka till med slutet!

    Ska kolla in Earth Hour-materialet. Kanske något för mina sexor.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas