lördag 11 augusti 2012

Blandat bidrag


Två kompetensutvecklingsdagar ytterligare gjorda. Utan kompetensutveckling. Eller, nja, dels har jag fortsatt läsa i A-M Körlings Vygotsky-leendebok och dels hittade jag en film med Dylan Williams på You Tube.
Körling-boken får ju bli på kvällstid, så nog lägger jag ner tid på kompetensutveckling.... mycket av dagarna blir ganska tidsförspillda.
Har kommit nästan till slutet på boken, och inser att det är väl tur att man gör olika, både för sin egen och elevernas skull. Men en del har jag absolut tagit till mig och ska pröva. Öppna frågor i diskussionssyfte och att ha en utvärderingsbok som fylls i efter varje lektion. Bra för mig att utgå ifrån, för fortsatt planerande och för att se att eleverna förstått det vi jobbar med. Säkert ovant i början, men utvecklande.


Från den Dylan Williamfilm jag såg i fredags, ser jag att jag (enligt honom) är rätt när jag använder små white-boards som eleverna skriver svar på. På det sättet får jag med alla elever. En variant till detta är att ge en frågeställning och sedan "lotta" vilken elev som ska svara. Ska testa detta också. I de flesta klasser är det ju så att det är ett antal elever som svarar på allt - och som kommer med tyckanden på det mesta- medan ett lika stort antal aldrig visar riktigt vad de kan.
Genom att slumpen får avgöra svarare - tyckare så blir alla mer delaktiga. Mina elever tycker säkert att det kan vara kul med lite nya grepp, de är ju ganska vana/trötta på sin gamla lärarinna.


Vi har pratat lite om meritvärden under veckan som gick. Meritvärdena på de elever från vår skola som fått slutbetyg från grundskolan. Man undrar vad som händer när eleverna kommer till högstadiet, en del av dem har betydligt högre meritvärden än vad man kunde förvänta sig, och med andra är det tvärtom. Framförallt är det stor skillnad på pojkar och flickor. Är det så att pojkarna är för omogna generellt sett, för att klara det ansvar för det egna lärandet som högstadieskolans organisation kräver???
Det är absolut inte bra att det är så stor skillnad på tjejers och killars betyg, och detta gäller överlag och i hela Sverige. Funderar också på om det är så bra att splittra fungerande klasser från mellanstadiet. Tror att tryggheten i varann skulle kunna främja studierna för alla. I en helt ny klass måste en del av killarna visa hur tuffa de är.....
Bara mina teorier.... men lite intressant.


 Denna vackra lördag åkte vi till ännu vackrare Hjälshammar.
Tänk att få bo sjönära, stadsnära och naturnära. En idealplats - om man inte har storstadssug, utan nöjer sig med småstad.
Hittade Experthjälp till kompaktkameran. Fick skriva på ett papper att jag måste betala för diagnos om man finner stöt eller vattenskada. Vet att jag tappade den när den var alldeles ny, men att den aldrig varit i vatten. Är säker på att man ändå hittar något som gör att garantin inte gäller.... så jäkligt är ju det mesta idag.
Ser iallafall att min ganska dåliga systemkamera tar MYCKET bättre bilder än någon av kompaktkamerorna. Så det är bra att jag tvingas använda den.
Brukar använda kompaktkamerorna med eleverna.... men det är ju inte klokt att man ska behöva göra! Har i och för sig några kameror på skolan, men inte tillräckligt för att hela min klass ska kunna ha en kamera per grupp om tre elever. Många elever har ju egna FINA kameror.... en del tar gärna med, som tur är.


Tanken med resan, förutom att träffa Johanna och Martin och alla djuren, var att införskaffa årsbehovet av raggsocksgarn i Eks lilla bod. När det blir lite mörkare kvällar, och jag läst klart min "fortbildningslitteratur" så är det dags att sticka årets julklappsraggsockar.... En bra sysselsättning för den som har svårt att göra ingenting framför TVn.


Tindra och katten Max träffade vi  vid hästhagen.


Lilla Elvira var mest i trädgården... och Bella kom fram när det var dags att åka hem.


 Geocachen som jag lade ut förra året vid det gamla torpstället Dalskog var borta för andra gången.
Sannolikt något djur som dragit i väg med lådan.


 Det visade sin att gömman, under en rotvälta, eroderat ( heter det så med trä?) en hel del under året som gått, så vi fick bygga ett gömställe för den stora, stenfyllda lådan.
Lätthittat som bara den, men det gör inget, jag vill ju visa dessa imponerande stenmursverk genom att lägga ut en geocache där.
Läste f.ö. om geocaching i Värnamo Nyheter, en artikel där mina geocachingvänner var aliasnamngivna. Kul!
En extra rolig grej var att en  reporter från tidningen skulle försöka hitta en cache som är gömd under en bro nära Finnvedsvallen. Hon misslyckades med detta. Jag har heller inte lyckats hitta burken ( jag vet att det är en burk och ingen låda) trots att jag kollat två gånger.


Tänkte att vi skulle leta upp två cacher på vägen hem, Gnosjö West och Gnosjö East. Lade in dem i minnet på c:geo på vägen till Värnamo, och upptäckte då att det var "vägmärkescacher". Sådana hoppar jag över, ska jag leta cache, så ska det vara något att se!
Så idag var det direktresa hem till gräsklippning.
I morrn åker vi till Rångedala på fika och sedan till Borås Arena för att se Elfsborg möta Malmö. Blir lite nervöst, minst oavgjort behövs för att man ska fortsätta leda Allsvenskan.

3 kommentarer:

  1. Passerade genom Hjälshammar på mc ikväll. Vi körde förbi Dalskog och då tänkte jag på din fina gömma där. Hoppas den nya burken får vara ifred. Har inte sett artikeln i VN, prenumererar inte. Vi träffade tjejen som skrev förra veckan. På måndag ska vi fortsätta planera eventet som bli 22 sept.

    SvaraRadera
  2. Bra att det blir den 22. Då ska jag försöka ( våga) komma. Den 29-30 funderar vi på Kiviks äppelmarknad, ska bara kolla med Karin och Hampus om huset i Öneköp ( tre mil från Kivik) är ledigt och om de vill åka med. Så den 22 sept passar bra. Pratade med Johannas granne som ahr en svägerska som jobbar i skolvärlden i V-mo. Hon sa att ni inte börjar förrän den 20. Är det så? Tänk att det är så pass stor skillnad mellan hur kommuner tänker vad det gäller terminstid och kompetensutveckling.... vore bättre om det vore uppifrån ( statligt) styrt.

    SvaraRadera
  3. För båda mina söner upplevde jag det som en positiv kick att börja i "ny klass" när högstadiet började. Minns inte att det var några strulklasser tidigare heller.. men litet nya kontakter och sammansättningar var bra för dem.

    Den ene killen hade en lärare i sex år. Det var för länge. Hon upplevdes som bra de första åren... men sedan var hon en katastrof, tyckte sonen och flera av hans klasskamrater. Vet inte om de använde just det ordet... men det var den känsla de uttryckte.

    Jag tror att många barn, precis som vuxna, behöver litet omväxling ibland.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas