lördag 4 augusti 2012

Sammanfattning sen sist

Ibland blir det blogg varje dag, ibland går det halva veckor emellan. Men sällan längre tidsintervall för min del...vill gärna plita ner vad som händer och sker.
Sen sist har det blivit augusti.
Här kommer en lite sammanfattning av sensommardagarna - de sista semesterdagarna för  många:

I onsdags var jag och Johanna på Torpaspelen... ja, först var vi på ett minikäringarally i Gällstad....  för egen inköpsdel så blev det en ljuvelig turkos sweatshirt, inköpt i "Tantaffären".
Torpateatern för i år var så där, ger den en trea av fem möjliga. För lång, onödiga fåniga skämt inlagda, för långa dialoger, saknade de blandade åldrarna i tidigare års ensembler - det var unga skådespelare i år .... och så är det inte så kul med en teater som slutar olyckligt..... Kameliadamen visade man. Men mycket som var bra också.... ja, den är helt ok att se.... men man får betänka att det är amatörer på scenen.

På torsdag morgon var det dags för semesterperiodens sista Halmstadsresa. ( Förhoppningsvis kan vi åka ner någon helg i augusti ) Helt ok väder.
Målade lillstugan - så nu har all ytterpanel fått lite extra färg.
Cyklade över till västra stranden och letade upp några cacher. Nådde upp till säsongens mål, 200 cacher per år. Sammanlagt 400 alltså. Är ett väldigt blygsamt antal cacher om man jämför med de som går in för geocachandet. Men det är helt ok för min/vår del... Jag/Vi har sett ett antal intressanta platser under det att vi letat upp 100 cacher sedan sommarlovet började.
( Och C-E har nog fått mer än nog; han berättade att han en natt drömt om att sätta en cache i Pinnochios näsa! Statyn i Borås alltså... :))

Åt på Fridolfs krog. Dyrt... men gott. Nu är jag ju ingen riktig finsmakare, och tycker att den nota på nästan 900 kr ( för två pers) inte är prisvärd. Samtidigt som det är roligt att äta på ett gourmetställe någon gång per år. Nu gjorde vi det.... Helleflundra, gott - men, som sagt, inte prisvärt.

I fredags började jag dagen med en riktig långpromenad, bort till naturreservatet. Det finns en cache ( svårighet 1,5) som jag inte lyckats hitta på två tidigare försök - trots att Johanna var med första gången och C-E den andra. Trodde att det skulle funka att leta på egen hand, men tji fick jag.
Retar mig så att jag inte hittar den, trots att det finns folk som hittar den med lätthet.

Bad och bokläsning ( Frihet av Johnatan Franzen) blev det efter  lunchen, på en öde strand. Härligt ljummet i vattnet, stora härliga vågor.
Åkte hem på kvällen.... katterna behöver ju lite omsorg.
Fredrik kom jamande från Moghultshållet när C-E ropade Sheba så att det hördes ända bort till Rogers hundar ( en km bort) och de började skälla.
Fritz och Fransson kom tassande under natten.

Nikon -kameran har varit lite "knäpp" ett tag. Efter att ha tagit denna bild, så ville den inte mer. Köpte kameran efter jul, så det finns garantitid kvar.
Fick alltså bli en resa till Borås idag, för att lämna in kameran på reparation. Snacka om att jag blev snopen när det visade sig att Expert i Borås gått i konkurs.Den stora lokalen var tom och nedsläckt.
Hänvisade till någon annan  Expertbutik- vilken som helst. ( Får bli Gislaved på måndag)
Fikade på "Tant Grön". Tyckte att blåbärspaj skulle smaka gott. Det gjorde den inte! Smakade bara havregryn. Nä, havregrynspajer är INTE gott!
En bedrövlig början på dagen... men kompenserade det genom att shoppa lite ....tunikor, vinterjacka,  tofflor, klänningar .....och färska räkor. Så det blev en bra resa ändå.

Tyckte att vi behövde ytterligare en kruka med blommor framför huset. Stannade till på Blomsterlandet i Lockryd. Roligt att det fortfarande fanns mycket somriga blommor kvar, inte bara höstväxter.

Det där med att lägga ut cacher har sina aber. Fick veta att cachen vid Lagmanshagasjön var borta igen. Förra året lade jag ut en ny, bara någon månad efter det att jag lagt ut en ursprungliga gömman, långt in under en talls rötter.
Beslöt mig för att testa ryggen och ta en cykeltur till den vackra badplatsen.
Det blev en tur förbi Gumpebo, Amnabo och sedan till Askåker, där detta riktigt gamla hus är beläget.

Färden fortsätter alldeles söder om Ljungsarps samhälle och in på Lagmanshaga herrgårds domäner. Här är mitt drömhus, det hus som jag ända sedan jag såg det första gången, önskade att jag ägde och bebodde.

Utsikten från huset är inte kattskit direkt!

Lagmanshagastranden låg helt öde. Denna vackra plats, som absolut hör till mina favoritplatser. Vattnet kluckade stilla mot stranden, annars var det tyst och lugnt vid den långa sandstranden ute i skogen.
Lade tillbaka en ny liten låda under tallens rötter och stängde till med ett par extra stenar.
Jag har lagt ut tretton cacher för egen del och tio med skolbarnen. Två av de tretton är redan arkiverade ( de fanns i Önneköp i Skåne) - för de försvann ganska snabbt.
Cachen vid Lagmanshaga är ditlagd för tredje gången och min närmaste cache vid Roberts stenmur har jag också fått ersätta. Gömman vid Dalskog ( i Hjälshammar) är tom för andra gången- ska lägga dit en stor burk fylld med sten på lördag när vi ska åka till Dalsgård för att bl.a. besöka Eks lilla bod och köpa lite julklappsraggsocksgarn.
Fick just meddelande från "1000 sjöar" som varit i Moghult med omnejd att två cacher behöver ses över, de är inte i så bra skick.  ( Får bli morgondagens cykel och motionsgöra).
Av de tio cacher som eleverna lagt ut har jag fått ersätta två.
Fattar inte dem som har lagt ut massor av gömmor... hur de hinner att se över dem.

Cyklade vidare runt sjön och njöt av många fina vyer.

Hittade denna stuga, som jag också skulle vilja äga. En helt omodern stuga  vid en liten vik av Lagmanshagasjön. Skulle verkligen vilja ha en liten stuga vid  den sjön!

Seg lång backe upp mot Kättsjö, ännu segare ( gåbacke) mot Kvistbäck, segaste cykeltramparbacken mot Remmabo. Och sedan två och en halv km asfalt hem.
Ryggen kändes, men den funkar på två-fyra mil kuperad vägsträcka. Det är jag jätteglad för.
Och en härlig ensamcyklarrunda ( jag är ensamvarg) blev det.
Färska räkor och vitvin på uteplatsen vid växthuset vankades det när jag kom hem. Smakade bra!
Ska göra lite ryggympa, det var ett tag sedan sist.