torsdag 16 augusti 2012

Skolstartat = sant



Äntligen kom eleverna igår! Sex dagars väntan var över. Så nu är den riktiga skolstarten ett faktum!
Roligt att träffa eleverna igen! Vad stora de har blivit, eleverna i min toppenklass! Det är två år sedan som jag blev klassföreståndare för de dryga tjugo barnen. Året dessförinnan hade jag musik i den stora rörliga, pigga klassen.... Då var de små, och gillade att sjunga och dramatisera.... Gjorde en miljömusikal med dem som final på första årets Grön flagg-arbete..... Känns LÄNGE SEDAN

Det är verkligen en förmån att få skörda frukterna av sitt arbete, att få följa sin klass/sina klasser i tre-fyra år.
Tycker "synd" om dem som tvingas lämna  sin fungerande klass efter ett år, och bara ha sått goda frön som inte riktigt hunnit mogna.
Tycker dessutom "synd" om eleverna, de ska ta emot nya impulser, nytt utsäde. Det är jobbigt att få nya frön sådda i sin speciella jordmån, speciellt om den tidigare läraren hittade rätt frön för rätt grogrund.

Som tur är har många elever en god jordmån, en bra grogrund för de flesta goda planteringar.



Har inför lite "nytt": Utvärderingsbok - dagligen
Slumpmässigt "lottade" namn som svarar på frågor/ uppgifter.
Medvetandegöra "The big five" .... idag började vi med "kommunikation".... och fortsätter med det i morrn.
På måndag "Information" och sedan sedan ska vi beta av alla fem ganska så raskt, för att sedan ta med alla de fem förmågerubrikerna och dess innehåll  ut i skolarbetet. Känns som om de flesta av eleverna är öppna för vad jag menar, då jag påstår att medvetandet om arbetet med olika förmågor kommer att hjälpa dem framåt i skolarbetet.
Är glad och tacksam över att ha det yrke som jag har.


Igår träffade jag fem av arbetskamraterna sedan tiden på Dalstorpskolan. Vi brukar träffas ett par gånger om året, under de senaste åren på adventskaffe hos Berith och sedan någon gång på sommaren... på lokal eller hemma hos någon.
Igår var vi på Carlssons skafferi i Ulricehamn. En liten trevlig restaurang, som jag verkligen kan rekommendera alla som gillar vällagad mat, tillagad med lokalt producerade råvaror.
Som det matvrak som jag är så valde jag att äta trerätters:
Kantarellsoppa
Gösfilé med rödbetor och ärtskidor
Punschparfait med färska bär och mandelflarn.
Enormt gott! Prisvärt! Betalade 400 kr för allt inklusive två koppar kaffe, serverade i ägarens farmors Bavaria-märkta kaffekoppar med guldkant.

Ska ta C-E på denna utmärkta restaurang. Någon mer som vill hänga på?

I morrn är det fredag... oj, vad veckan gick fort.... och vad tröttande skoldagarna är så här i början på  terminen. Slut med nattsudd, bara att konstatera.

3 kommentarer:

  1. Det låter som om fröken är riktigt på hugget så här inför det nya läsåret. Kul! För hur roligt vore det för barnen att träffa en lärare som mest känns down, det skulle förstås inte vara inspirerande!

    Jag tror ni får ett toppenår, du och dina toppenelever...

    SvaraRadera
  2. Alltid trevligt att träffa gamla kollegor. Varit på tjejträff ikväll och ätit gott. Men nu är jag trött efter en hel veckas intensiva skolförberedelser. Ser fram emot att möta eleverna på måndag. Ha en skön helg! Kanske tar en tur åt ditt håll för att logga lite burkar.

    SvaraRadera
  3. Mums...den där middagen lät inte fel - Carlssons skafferi i Ulricehamn ska man kanske lägga på minnet!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas