onsdag 8 augusti 2012

Skolstartat

 Två dagars jobb av skolårets 194 dagar är gjorda. Inga elever på plats, förstås. De ska "bara" jobba 178 dagar.

Tycker att det är vansinnigt roligt att ha kommit i gång igen.
Träffa människor ( kollegorna) som jag trivs i hop med. Prata, diskutera, argumentera, förkasta, mötas.
Förbereda skolarbetet och ta olika kontakter  som behövs för att detta ska funka.
Hälsar två nya ( fast ganska så kända) kollegor välkomna till vår lilla skola. Saknar Emma, och tycker att det är skit att man inte kunde anställa den enda lärare från förra året som inte kunde erbjudas jobb, som vikarie och extra resurs. Istället för att ta in outbildade ungdomar "från gatan".

Har absolut ångest för att bli pensionär.Vet att det är sex år kvar, och naturligtvis vet jag ju inte om jag får vara frisk så länge eller ens ha förmånen att uppnå sextiofem års ålder. Men ingen vet ju något om sin framtid...
Men bara tanken på att inte ha ett arbete att gå till, att inte ha något riktigt att göra, hu så hemsk den är.....
Men man kanske kommer på andra tankar.... samtidigt som jag vet att det finns ganska många i tidig pensionsålder som saknar arbetslivet.
Jobba till 67? Ja, tack, gärna... ett halvtidsjobb under några år, tycker jag låter väldigt bra som nedtrappning.
- Men du tar ju jobbet från de unga, säger någon.
Ja, det är ingen enkel fråga.
Och den som lever får se hur det blir!


Sex kompetensutvecklingsdagar har vi före skolstart. Då kommunen/området inte bjuder på en timme kompetensutveckling värd namnet, så fick jag ta hand om detta på egen hand.
Beställde A-M Körlings  bok "Då ler Vygotskij" och den har jag ägnat några timmar åt och kommit en bra bit in i boken.
Jag, som har en länk till Körligs blogg här på sidan, kan ibland tycka att hon bara är "för mycket".... men i sin bok är hon riktigt, riktigt bra.
Hon poängterar att man ska ha fokus på lärandet, inte på eleven som person. Eleverna ska  mötas och utmanas så att lärande hela tiden sker och så att skolan blir meningsfull. Detta sker i kommunikation med andra - lärare-klass, grupp-grupp, elev-elev. lärare-enskild elev, lärare-mindre grupp.
Positiva och öppna tankar är vinnande. Öppna frågor leder till tankeverksamhet och kreativitet....
Läroplanen är förstås styrande, men utifrån dess text så är det vi och eleverna som bygger själva planen för lärande. Läraren har fortfarande stort friutrymme att skapa det sätt på vilket lärandet ska ske. Tillsammans med eleverna.
Ska fortsätta med boken alldeles strax och ta med den och rekommendera kollegor i morrn. Den ger bra och utvecklande tankar.


Ser fram emot nästa onsdag då jag får träffa eleverna i Toppenklassen igen. Hoppas och tror att det blir sol och "lagom" varmt så att vi kan jobba en hel del utomhus under de första veckorna.

3 kommentarer:

  1. Härligt att läsa dina entusiastiska tankar om skolan. Själv har jag lite blandade känslor inför första arbetsdagen imorgon. Jag hade gärna varit ledig lite till. Skulle kunna tänka mig pensionärslivet, kanske inte än, men snart, gärna en nedtrappning. Känner inte att jag kan jobba på det sätt jag vill. Ska också läsa Körlings bok ,men är inte klar med en annan än. Hon har bra tankar. Vi kan väl höras om en fredagsfika.

    SvaraRadera
  2. Oj oj...oroa dig inte för pensionärstiden - jag lovar - du kommer att förvåna dig över hur du hann med att arbeta!

    SvaraRadera
  3. Jag saknar er också! Hoppas att få komma tillbaka någon gång. :)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas