fredag 4 augusti 2023

LIte snuvad....

 Kommer så väl ihåg en skolstartsdag någon gång på nittiotalet. 

- Jag känner  mig snuvad på sommaren, sa en av kollegorna. Vi andra höll med.

Jag känner likadant just nu, efter sex veckor med regn nästan varje dag. Snuvad på högsommaren....


Ja, jag vet, jag gnällde på torkan i juni. Den ständigt blå himlen.  Med all rätt. Hade redan då en känsla; att när solen försvinner bakom molnen och regnet kommer, så är sommaren slut. Det tycks vara så...samtidigt som jag har en annan känsla "långt inne". När solen ges utrymme att lysa från en klar himmel igen, så kommer den att göra så ett bra tag. 

Så visst kan sensommaren och hösten bli fin....och inget kan jag göra åt vädret....

Men man får ta till vara uppehållsvädret. 


När jag ändå hade ett ärende till såväl bibliotek som ICA Kvantum i onsdags, så passade jag på att  ta en promenad runt sjön i centralorten. Solen lyste med sin frånvaro, men så gjorde också regnet.   Gott så!

Lite annorlunda växter, finns det längs den extremt lättgångna femkilometersträckan runt sjön och våtmarkerna där omkring.

Cikoria? Eller iaf en nära släktning....

Längs vägen vid Tåstarps (grus)-ängar, blommar backtimjan.

Mötte f.ö. denne man ( tror jag) tidigare på rundan. "Ful" ( förlåt alla hundälskare) tjock hund, tänkte jag. Döm om min förvåning då jag mötte ytterligare två yngre män, med var sin likadan jycke. Jättekonstigt... eller så är det en tranemo-vägkorsning, som gjort ett flertal till hundägare... 

Fyra styck kreatur betar på strandängen. En ville vara med på bild. De vackra nyporosorna i bakgrunden, syns tyvärr inte så bra.

Mängder av lundkovall, Dag och Natt, stod fortfarande i full blom.


Den relativt ovanliga blomman tycks  föröka sig för varje år som går.

Gulsporren får ersätta solen. Den lyste intensivt på sina ställen.


Vita moln, ja, det får man vara nöjd och glad att få se. De grå har verkligen dominerat på sistone.



Eller... jo, de mörka molnen fanns också. Men visst är det vackert! 


Igår, torsdag, hade vi "barnbarn-sällskap-uppdrag" under förmiddagen.  Inget uteväder, för oj, vad det regnade. Mycket spela spel blev det. På eftermiddagen passade det bra att vi tog TBE-vaccination nummer två. En kollega till Johannas make har tillsammans med sin man en liten privat "vårdinrättning" för bl.a. vaccinationer. När Johannas familj tagit sin första vaccination och berättade om det, så insåg vi att även två gamla skogsmullar kunde behöva skydda sig för det elaka, fästingburna viruset. 

Två tjejer fanns hemma i huset där de små sprutorna väntade på oss. Två tjejer som våra barnbarn lekt med flera gånger tidigare. Så de åkte med, och under tiden som man lekte klart, så tog C-E och jag en promenad i närområdet. Regnet hade precis upphört men molnen var ännu blygråa. Liksom vattnet på Hindsen.


Det fanns många fina hus i området öster om Värnamo, såväl sommarhus som året-runt-villor.  Det gamla timmerhuset med sjötomt, var ett rent drömhus för denna tant....


Trevligt med vaccination tillsammans med lite hemma-hos-samtal. Samt en riktigt fin liten promenadrunda.


Bara ett barnbarn-foto denna gång. Är väldigt imponerad över sexåringens kreativitet och företagsamhet. Han blandade en egen såpbubble-lösning och försökte sedan bygga upp ett "bubbelhus". 

Dagens promenad är fixad. Från skogen och hem. Såg att lingonen börjar rodna. Och konstaterade att blåbären blivit "vattniga", men fortfarande helt ok att äta.

Tycks ju som om naturen inte känner sig lika snuvad på sommaren som jag. Nu hoppas vi på en fin och sommarlik höst.




26 kommentarer:

  1. Trots fantastiskt fina bilder och vackra blommor så kan jag inte påstå att det var ett somrigt inlägg. Måste säga att jag tycker synd om dig och de flesta andra som verkligen inte drog en vinstlott den här sommaren. Har alltid tyckt att man vill/borde ladda upp batterierna inför 6 kalla och mörka vintrar, men i år är det inte många som fick chansen att göra just det. Synd tycker jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hoppas jag på en fin höst

      Radera
  2. Sex veckor med regn. Jag förstår verkligen ditt missnöje. Undrar just hur hösten kommer att bli?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska bli solig och varm...

      Radera
  3. Min semester har ju just börjat, och nej, nåt vidare väder är det ju inte, så en sista minuten resa är på gång..senare i augusti! Men ,man får göra det bästa av situationen, vara glad när det är uppehåll! Fina foton från din hemort!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppehåll hela dagen idag... men grå himmel. Krsm

      Radera
  4. Men inte har det regnat sex veckor? Yngstas familj hade ju två veckor i Halmstad med mestadels bra väder!
    Inte en droppe av allt regn verkar ha fyllt på deras brunn… de har nästan helt tomt.
    Vi är fullvaccinerade mot tbe, ska väl ta en till om några år.
    Fina bilder! Ha en fin fredagkväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos oss har det regnat så mycket. Även I HD, enligt grannarna på Östra stranden.

      Radera
  5. Fotona blir ju så särdeles vackra när inte solen strålar på med all kraft. Härliga foton! Naturbilder! Och särskilt på barnbarnets såpbubbelhus!
    Nej, jag är inte heller nöjd över vädret men vad göra? Ingenting, bara vara och glida med.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att fortsätta glida... kunde vara värre! Kram

      Radera
  6. Det är en i stort sett trevlig runda. Tåstarpsområdet är fint. Förstod att de satt ut "kilometerpinnar" runt sjön. Jag förstår att många känner sig snuvade på sommaren, lite så kan jag kanske också känna, trots att jag var trött på hettan då den låg över oss. Fast egentligen bryr jag mig inte så speciellt mycket. Ha en fin lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är bad och sol-människa. Så jag känr mig lite smådeppig...

      Radera
  7. Förstår om du är trött på regnet om det regnat så mycket och under så lång tid ... hoppas du känner rätt att solen kommer tillbaka i slutet av sommaren nu då. Härliga bilder!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag är det nog regn hos de flesta av oss. Känns iaf lite rättvist... : ) Kram

      Radera
  8. Du fick till ett fint somrigt inlägg i alla fall, tycker jag, även om du upplever att sommaren har regnat bort. Helt borta är den inte när man ser dina fina foton. Jodå, det är cikoria på fotot.
    Ha en fin fortsättning på lördagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I går kväll var det helt klart. Meningslöst, när solen är på väg ner.... Nu är det regn igen. Prognor: 100 mm under de fyra kommande dagarna...

      Radera
  9. Kan ju inte direkt instämma i tankarna om det mindre roliga sommarvädret. Stockholmstrakten med skärgården här har haft en hel del sol även i juli så vi här är nog ganska nöjda med vår sommar. Men det hjälper ju föga er.
    Tycker som Karin (ovanför) att det både doftar och känns sommar i ditt inlägg. Härliga bilder. Nu är det ju augusti och kanske denna sista sommarmånad kan ger er en del soltimmar.
    Det timrade huset tyckte jag också mycket om men skulle vilja ha det på en udde i Stockholms skärgård så jag inte behöver klippa gräset.
    Fint att också träffa barnbarnen.
    Ska snart bege mig till Rättvik och Dalhalla och se Mamma Mia. (Har sett den i London ett par gånger och så även i Stockholm men Dalhalla ska bli fint. DEn arenan är ju spektakulär och med otrolig akustik.
    Önskar en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dalhalla är verkligen fint. Besökte platsen en gång då vi såg Rhapsody in Rock. Vilket det ju var där... rocks alltså... Minns att jag fick ordentlig träsmak. Kanske är bättre bänkar/stolar nu för tiden. Kram

      Radera
  10. I år tycker jag att man har all rätt att känna sig snuvad på sommarvärmen faktiskt. Visst var det torrt i juni och då gnälldes det rejält och med all rätt men nu kan det räcka med regnandet. Tyvärr blir det nog inte så för på måndag och tisdag så ska det komma rejäla mängder igen.

    Vilka fina bilder från promenaden. Yngsta dotterns sambos familj har ju hus i Åminne och de har strandtomt med egen bad- och båtbrygga. Fenomenalt läge skulle jag vilja säga och så njutbara vyer.

    Önskar en god lördagseftermiddag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många fina sjöar, framför allt i trakten av Värnamo. tror att det ligger fem på raken, med början med Vidöstern vid Åminne. Dottern vår bor nära HIndsen. Flåren, Furen och Rusken finns också. Men Vidöstern är den stora sjön, där Lagan rinner genem. Kram

      Radera
  11. Hellre svenska sommaren än sydeuropas värme!

    Som pensionär tycker jag inte att jag blir besviken på vädret, det skulle i så fall vara ishalka, det är inte precis någon favorit för mig ;-) Regnkläder har jag, ibland är det behagligt att promera (rätt klädd) i ett någorlunda måttligt regn. Ösregnar det så går jag inte ut.... om jag inte är absolut tvungen. Annat var det när det handlade om semesterveckorna.... då ville jag inte ha alltför mycket regn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill ha något däremellan 23 -27 grader och sol, samt små lätta moln. det är sommarglädje för mej!

      Radera
  12. Barn har en otrolig fantasi och energi. Det har varit ganska mycket regn här med, men underligt nog så är alltid min födelsedag solig. Så även i år. Min farmor sa alltid att om solen sken när man fyllde år betydde det att man varit snäll under året som gått. Undras om det stämmer. Kram

    SvaraRadera
  13. Tror att du varit jättesnäll. Jag fyller år den 24 november. Då är det oftast gråväder. Undrar vad det säger om mej? Sanningen, kanske. Kram

    SvaraRadera
  14. Lundkovallen var en ny bekantskap, snygg sådan, tack för den. Liknar förstås ängskovall som vi har här men den är mindre tror jag. Jag börjar längta så smått efter den tiden då barnbarnsbarnen kommer upp i spelåldern. Varje ålder har sin tjusning, men jag har lite svårt med fantasin när det gäller att leka och underhålla 2-3åringar. Kram

    SvaraRadera
  15. men vi hade ju den varmaste månade på hundra år i juni...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas