söndag 22 oktober 2023

Övermättad?

 


Nej, på höstfärger blir jag inte övermättad. Det är då vackert! Tyvärr varar det vackra inte så länge.


Övermättad på julmarknader? Visst är det på tok för tidigt, men det är väl bra om man
fördelar ut tillfällena på tre olika månader. Ingen risk för övermättnad då inte!


Var barnvakt i går kväll.  Och övermättad på barnbarnen ? Jo, jag kan bli det om vi har dem hos oss några dagar. Men det går snart över. En dag eller halvdag hos dem ger ingen övermättnad. 
Övernattade i Ulås, Värnamo.
 Familjen skulle på Mulle-avslutning i dag. I Åminne. Vid Vidösterns västra sida. Det var julmarknad i lilla bruksorten också. Så de skulle besöka den efteråt.
Åminnelse julmarknad. Alltid i oktober. Har hört talas om den. Dit ville jag också åka.

Sagt och gjort. Jättefin marknad, kvalitetsgrejer. Köpte lite brända mandlar, mjöl, rökt sik och en "dunderkräm".  Samt hemgjort ekologiskt chokladgodis hos Alfred. Han ville ha kontanter. !!! Har någon 265 kr i kontanter på sig idag? Inte jag iaf. Han tog inte kort och hade inte swish. Hur kan man då ställa sig på en marknad? Hade ju lust att avsluta köpet, men kom mig inte för, då han lämnade visitkort med plusgironummer och sa att jag skulle betala, när jag kom hem.
Vilket jag förstås gjorde. Ett mindre företag att lägga in ny mottagare på internetbanken... eller, nej... men jag tycker att en säljare ska erbjuda kort och/eller swishbetalning.


Mest spännande var faktiskt att besöka brukets museum. Hade inte en aning om att alla järnsaker som tillverkats i bruket, var gjorda av sjömalm från Vidöstern.
Otroligt jobb att samla upp en massa malm från sjöbotten, sommar som vinter!

Ett riktigt roligt förmiddagsbesök alltså!


Det var när jag klockan sjutton i eftermiddag hade bänkat mig på femtonde raden på Åhaga i Borås, som jag funderade på om jag inte var övermättad.

Sven-Ingvars orkester stod på scenen och jag tyckte inte att det var så bra, det som framfördes.

Ny musik, olyssnad. Det är alltid lite svårt.

Men ändå, hade det inte blivit lite för mycket av konserter och annan underhållning på sistone? Så mycket att jag inte längre kunde njuta fullt ut?


Mättnadskänslan gick över.  När man började spela låtar som man kände igen, så var det superbra. Kanske bästa Sven-Ingvars framträdande jag sett... 

Imponerades återigen av de duktiga musikerna. Inga noter, behärskar flera olika instrument.  Mest imponerad blev jag av killen med saxofonen. Niklas Bäcklund. Han behärskade sopran, alt och bassax, tvärflöjt, gitarr, piano och spelade dessutom percussion.

Anser ...har jag skrivit tidigare...att duktiga musiker får alldeles för lite uppmärksamhet.

Två timmar utan paus, stod Oscar Magnusson på scenen. Duktige gitarristen  Mats Billinger tog heller ingen paus.  Kan allt tänka mig att höra och se orkestern igen, om  tillfälle ges. Dom är så proffsiga och det syns att de trivs på scenen.


En innehållsrik och kul höstsöndag. Ett aber bara. Jag hann inte med någon längre promenad. Det känner jag mig lite undermättad utav.


30 kommentarer:

  1. Äsch, den där promenaden... den kan du vara utan. Det gööör inget om den uteblir ibland. Jag har börjat tänka så. Då får jag mindre krav på mig själv, och det är bra.
    Annat som är bra , alltså bra gjort, är att kunna underhålla publiken 2 timmar utan paus. Vilken njutning att bara kunna sitta ner och lyssna på all bra musik.
    Men det här med kontanter... Jag tycker inte som du där. Att ha med sig kontanter när man besöker en marknad tycker jag borde vara självklart. Det finns faktiskt de som inte använder moderna betalningssätt ännu. Kanske hemmapysslare som åstadkommer jättefina grejer och som vill sälja lite på marknaden. Kontanter är faktiskt ett helt legitimt betalningssätt fortfarande.
    ( Att han säkert förlorade kunder på grund av detta är en helt annan sak).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att alla betalmedel ska vara ok. Både kontanter och andra.

      Radera
    2. Tack för att du tänker åt mej... spelar ju ingen roll med den där promenaden...

      Radera
  2. Du är ute på mycket trevligheter! I morgon måste jag ge mig ut och se hur det ser ut häromkring efter stormen. På Smultronstället har det hänt mycket tråkigheter i naturen, så himla tråkigt.
    Kul med en bra konsert! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt! Tror inte naturen i inlandet har blivit så påverkad. Är nog mest vid kusterna.

      Radera
    2. Tror inte det heller, men i byarna var det över 30 m/s så lite har det säkert påverkat.

      Radera
  3. Min mättnadskänsla ankom direkt, inga julmarknader tack, iaf inga med tingeltangel. Möjligen skulle Falu gruva locka, men där kostar det multum att ens komma in, gillar inte! Men allvarligt, kan inte någon hjälpa den stackars marknadsknallen att skaffa swish i allafall? Han förlorar säkert massor genom att inte kunna ta betalt på lite modernare vis...brukar annars vara tvärtom : Vi är kontantfria! så de stackare som ännu använder sedlar inte har en chans...Sven-Ingvars ska jag inte uttala mig om, dansmusik har aldrig lockat, jo möjligen att dansa till på logdans men inte annars. Går det ens två dagar utan att ni är ute på någon galej??? Jag gör sånt typ två gånger...per år! Men man ska göra det man gillar! Och jag gillar att läsa om era utflykter och kulturella begivenheter! så det så

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har blivit mycket nu.
      Är galet mycket. Knappast en ledig dag....
      För mycket!
      100 kr i inträde tog de igår. Jag skämdes inte hör stt provsmaka lite av varje, utan att köpa.
      Var inte mycket tingeltsngrl.
      Sven-Ingvars är inte dansmusik. Satte på radion då jag kom hem. Där var det dansmusik. Jag stängde sv direkt.
      Sven-Ingvars är... Sven-Ingvars!
      God måndag! Kram

      Radera
  4. Jag tycker att Oscar förvaltar arvet väldigt bra.

    SvaraRadera
  5. Ibland behöver man liksom smälta en upplevelse för att ta in en annan. Jag minns ett år när jag var på två utlandsresor med bara fyra dagar mellan. Det var inte helt optimalt. Precis som om jag inte var redo för nya intryck så snabb.

    Det var lite udda att han varken tog kort eller swish. Swish har ju blivit väldigt stort och jag tycker att alla har det men uppenbarligen inte.

    Kram och glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog rn principsak man. Men på fel ställe för att vara det..

      Radera
  6. Nej, julmaarknader börjar inte för tidigt, ca en månad tii 1:a Advent, och man ska inte stressa 🎄

    SvaraRadera
  7. Alltså ärligt talat så har jg alltid fem hundra kronor i plånboken. Pengarna har legat där i minst ett år nu, men just på loppisar eller mini-marknader är det fortfarande "cash is king" som gäller. Tycker nästan synd om Alfred, som troligen var över 80 år gammal, då han säkert gick miste om många försäljningar på grund av att han bara tog emot "riktiga" pengar.

    Julmarknader samt julluncher hör december månad till enligt mig. Allt annat är alldeles för tidigt för min smak.

    Nu vet jag var Vidöstern och Åminne ligger. Har aldrig hört talas om nåt av de två. Blogglandia bjuder på massvis med ny kunskap:-)

    Även om du tycker att vi har ungefär samma musiksmak, så är jag rädd att jag måste dementera. Dansbandsmusik och Sven-Ingvars ger mig ståpäls, fast tvärtom;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sven-Ingvars!är inget dansband. De är inte lika något annat band. Dansbandsmusik, detcär sådant som gör att mjölken surnar.
      Alfred, ca 50 år, tysk bakgrund.
      Ok med julmarknad,när det inte var julmusik.

      Radera
  8. Vad gäller julmarknader går de nästan helt bort. Förstår inte vitsen. Men vet att många tycker om dem. I samband med Nobel Week Light i sTockholm och besök på Nobelmuseet brukar jag passera julmarknaden i Gamla stan. Snabbt. Men inte mer.
    Vad gäller teater, musik, fotoutställningar, konstutställningar och liknande har jag ännu inte blivit övermätt. Tvärt om. Blir minst en sådan upplevelse i veckan.
    Har också sett Oscar Magnusson "live" några gånger och tycker han varit bra. Likaså såg jag en del av Sven Ingvars och visst är de också duktiga musiker. Inte direkt dansband.
    (Kul är ju att Niklas Strömstedt skrivit texter och musik till Sven Ingvars. )
    Förstår att det blev en fin musikupplevelse och duktiga musiker är en fröjd att lyssna till.
    Önskar dig en bra vecka.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med. Gillar julmarknadsstuket mer än vanliga marknader. På sådana är det för mycket tingeltangel!

      Radera
  9. Det är synd att allt som tillhör julen ska börjas så tidigt. Det borde väl räcka att börja med julen i november.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med.. Har aldrig varit på så tidig julmarknad tidigare. Lite häftigt ändå... kändes ostressigt.Kram

      Radera
  10. Kul med kultur! Fast jag hoppar över julmarknader!
    Så roligt med Sven-Ingvars med Oscar som sjunger, har ju sett dem på TV! Har lyssnat på hans sommarprat också, blev så rörd!
    Duktiga musiker är en fröjd att lyssna på!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite kul med julmarknader för oss lantisar! Sven Ingvars är då bra, liknar inget annat band. Kram

      Radera
  11. Läser ditt svar om att Alfred har tysk bakgrund. Kan det vara förklaringen till att han ville ha kontanter? Tror att man i Tyskland och många andra länder inte kan betala med kort. (Jag kan t.ex. inte swisha till Finland, för där har de inte samma swishsystem).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju bott i Sverige i många år. Långt ute I skogen förvisso. Men det gör ju jag oxå. Tycker att det är märkligt iaf. Det är många av oss som inte alls har kontanter ute. Dumt kan tyckas! God kväll!

      Radera
  12. Du hinner med så mycket trevligheter - och njutbara konserter är förstås aldrig fel :)
    Julmarknader är inget jag besöker varje år, men kanske vart tredje eller ännu mer sällan ... och då ska det vara en bra marknad utan en massa "skräp".
    Nästan overkligt att någon säljer på en marknad utan att ta emot kort eller Swish ...
    Ha en bra tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill heller inte gå på "skräpmarknad". Det finns d en marknad som vi brukar besöka varje år. Kan vara lite svårt att få till den i år, 18- 19 nov. Är en naturbruksskola i Småland, fyra il vboort ungefär, som ordnar. Många utställare, inget "skräp".
      HAr skalat bort en trevlighet denna veckan... ett quiz, som vi varit med på många,många gånger. Måste känna att jag orkar och tycker att det är kul. Är fortfarande förkyld, maken är riktigt risig... kan inte sova för allt hostande...
      God tisdag! Kram

      Radera
  13. Roligt att du sett Sven-Ingvars. Det gjorde jag för några år sedan också. Tror det var första turnén efter att Oscar tagit över. Vilket drag det var! Och som vi i publiken var med och sjöng när alla bekanta låtar spelades. Imponerades också av de duktiga musikerna. Och jag håller med ... Sven-Ingvars är definitivt inget dansband.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sven-Ingvars är klart unika. Och superbra. Absolut inget dansband.

      Radera
  14. Igår den här tiden skrev jag ett inlägg ,-) helt plötsligt försvann sidan o inlägget förstås ,-) Övermättad, ja visst kan man bli det! Konstigt att han inte tog swish alla fall. Vi har aldrig kontanter med oss, tur att det ordnade sig! Jag blir övermättad på julen, här säljs saffransbullar redan nu, ja sen några veckor tillbaka. Sjömalm, alltid kul att veta något nytt. Fint!
    Nya låter det är ofta svårt att få till något älskat, speciellt med sånna band som Sven-Ingvars . Som hade sin stil!
    Nu har jag inte hört Sven-ingvars mer än någon låt.
    Du har varit ute på mycket kul nu, där kan jag vara lite undermättad, ett bra ord ,-) Ha det jättefint! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, julen, den mättar tidigt. Man blir övermätt längt innan det är december . Eller nej... jag är lagom mätt fram till lucia är över... ( min favoritgrej med juletiden)... sen är det bara för mycket ända tills nyår är över. Den blir jag övermätt, bara att tänka på. Frosseriet på nyårsafton, alltså. Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas