fredag 20 oktober 2023

Teddybjörnen Fredriksson

 https://www.youtube.com/watch?v=3jkKrhmlQII

Tyckte att det var väldigt tråkigt då Björna Afzelius gick bort. Gillade framförallt Hoola Bandoolas låtar, men även mycket av det Björn gjorde som soloartist.

Hade förmånen att se såväl Hoola Bandoola som Björn live, ett antal gånger.

Sven-Erik Magnusson är en annan saknad artist. Dansband, men inte dansbandsmusik. Ska se Sven-Ingvar på söndag. Igen...

Lasse Berghagen "sörjer" jag  nog mest av alla bortgångna artister. Han framstod alltid så "vanlig", folklig, positiv. Och hans låtar lever kvar. "En kväll i juni" har jag sjungit med eleverna i höst.  Var på allsång på Skansen ett antal gånger, för dryga tjugo år sedan. Det var allt bättre förr, med Lasse som programledare.

Kom att tänka på när vi skolan, under många år var med i Schoolovision. Ett internationell skoltävling. Ett av våra bidrag var när hela skolan sjöng och spelade "Teddybjörnen Fredriksson". Uselt och falskt, dåligt filmat. Vi kom bland de allra sisat bland de drygt tjugo tävlande länderna. Men vi hade en fin gemenskap i hela skolan under övningarna. Och då vi kollade på de andra bidragen... som förstås var enormt mycket bättre. 

Får nog ta fram Teddybjörnen för mina nuvarande elever. Den är så jättefin. Även närd en spelas hellre än bra. 



 

24 kommentarer:

  1. Tittade och lyssnade på klippet. Så modigt, charmigt och gulligt! Det räcker för mig... när det är barn som står för framförandet.
    Jag tyckte att det kändes lite sorgligt när Jerry Williams dog, men nu känns sorgen annorlunda och större.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, lite fel får det vara när barn sjunger.

      Radera
  2. En mycket folkkär artist som många kommer att minnas med värme och glädje.

    Vilket fint klipp! Man får inte stirra sig blid på kvaliteten utan också vara mån om att ta tillvara på glädjen att sjunga tillsammans. Min musiklärare på lågstadiet knäckte mitt självförtroende helt när det gällde att sjunga. Skamligt att det fick gå till så.

    Önskar en god fredag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att din musiklärare har gått hädan. Annars skulle jag ta henne i örat. så gör man inte. alla kan träna, så att de kan sjunga i en kör

      Radera
  3. Åh, tittade på klippet och jag sitter här nästan lite tårögd. Tyckte det var så fint. Så duktiga och modiga. Känns lite extra också att det var just Teddybjörnen Fredriksson dom framförde för visst kändes det väldigt sorgligt när nyheten kom igår. Lasse Berghagen skulle på något sätt alltid finnas var den första känslan jag kände. Ett fint blogginlägg!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lite gulligt! gemenskap och glädje. Räcker långt! Kram

      Radera
  4. eddybjörnen Fredriksson är speciell. Det finns nog ingen som inte hört den.
    Jag har inte sjungit sedan skolan, när jag inte fick vara med i luciatåget.
    Svenne Hedlund och Robert Broberg tyckte jag var tråkigt när de dog.
    Trevlig fredag, hoppas du inte blåser bort! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gör man bara inte, tar bort sångarglädjen fär någon. Alla ka träna sin röst, så den funkar i en kör.

      Radera
  5. Nu vet du ju att vi har helt olika musiksmak. Det gäller också Lasse Berghagens låtar. "Teddybjörnen Fredriksson" är dock ett undantag. Den låten älskar jag. Den är speciell. Gillade även personen Berghagen. Inga skandaler, med båda fötterna på jorden och sympatisk helt enkelt.
    Att sjunga hellre än bra är ingenting för mig heller. Det gör ont i mig när jag hör någon sjunga eller spela falskt. Märkligt egentligen, då min man alltid tyckte att jag var tondöv;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev hos dej, tror inte alls att vi har så olika musiksmak. Bara det att jag tycker att det är helt ok att sjunga hellre än bra. Vore förskräckligt om man inte finge det!

      Radera
  6. Lasse Berghagen var så bra och hans musik kommer att leva vidare.
    Ett fint minne med videoklippet!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom att tänka på det. Många år sedan! 2011

      Radera
  7. Gillar också de artister du nämner ,-) Sorgligt att Lasse inte klarade sig, Hans låtar var otroligt fina. Lyssnade i morse på Papegojan, den han framförde på Skansen och tappade bort texten, Ortoligt charmigt ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  8. Verkade vara en trevlig man. Bra låtar gjorde han också, i vart fall under många tidiga år av sin karriär.

    SvaraRadera
  9. såg det trevliga programmet om Lasse Berghagen i svt, en kavalkad under flera decennier som man minns.

    SvaraRadera
  10. När nutidens saknade artister dör går alltid mina tankar till när mina föräldrars favoriter dog. Vadå, tyckte jag... det var musik och artister jag inte hade någon känsla för. Nu känns det mer, å andra sidan är det tidens rand. Ett sätt för oss alla att inse tiden rinner ut för oss alla, förr eller senare... Jag såg TV-programmet som sändes samma kväll, ett mycket bra "minnesprogram" tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg programmet för några år sedan. Började titta igen i fredags. men kände igen för mycket. Får ligga till sej

      Radera
  11. En stor förlust och på många sätt. Minns många av de texter och musik som Lasse gjort och har sett honom framträda ganska ofta. Minns också revyer och annat han bidragit till , även det i stor variation,på Stockholms olika scener. Han var verkligen en mångkonstnär.
    Visst gillar jag också Sven Ingvars. Hoola Bandola gillade jag också men fick allt svårare för Björn Afzelius politiska idéer. Inte minst när han vid olika tillfällen försvarade Sovjetunionens ockupation av bl.a . Estland. Men visst gillar jag många av hans texter.
    Roligt att du ska se Sven Ingvars. Minns att jag var Karlstad flera gånger och dansade på Sandgrund när de spelade.
    Önskar en fin söndag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte att Björn blev rätt "jolmig" på slutet. Hade inte en aning om att han försvarade Sovjet. Märkligt!
      Nåja, han har varit borta länge.
      Nu ser vi fram mot Oscar och koillarna i Sven-Ingvars. Bra tid. Kl 17 i Borås! Kram

      Radera
  12. Jag kommer verkligen att sakna Lasse Berghagen. Så mycket glädje han bidragit med som sångare, textförfattare och kompositör. En sorgsen ballad som heter "Stranden" är nog min favorit ur hans visskatt.

    SvaraRadera
  13. Ska lyssna på den!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas