onsdag 4 september 2024

Halva veckan

 Klyscha; Oj, vad tiden rusar iväg. Redan halva veckan in i september! Sommarkänsla. Iaf fram tills dess att skymningen börjar falla. För då märks det vartåt vi är på väg.


Söndagskvällen tillbringades på Jönköpings konserthus/Elmia. Det var en "show"/"föreläsning'/"underhållning" av Fredrik Lindström. Värnamodottern hade fixat biljetter tills i våras, men då var herr Lindström sjukanmäld och föreställningen flyttad till den första september. 

Det handlade om dialekter. Gissar att skåningar vet vad en fyllekaka är.  Oftast helt alkoholfri.... Få se om det kommer något svar i kommentarer.

Lärorikt och kul var det!


Allra bäst var Lindströms sidekick, Helena Liljedahl. Superbegåvad komiker med dialekter som specialitet. 

En kul kväll!



Måndag är en av tre jobbdagar. Känns kul och bra med den 60%iga tjänsten. Och jag inser att vi verkligen är behövda, jag och pensionärskollegan. Har en jättebra klass! Det underlättar.

I måndags var det också premiär för spinnmix/core. Kändes också bra. All träning, som man kan lägga på egen nivå, är av godo.

Fru älg stod vid äppelträdet utanför köksfönstret, tillsammans med sina tvillingar. C-E körde undan dem. Men de verkade inte speciellt skrämda. Fick bara bild på fru Älg. Kalvarna är gömda bakom lövverket.


Mormors/morfarstisdagen börjar falla in i sina nya struktur. Lunch på restaurang i Värnamo, innan vi hämtar killarna i skolan klockan 13. Har testat två olika lunchställe så här långt. Gästgiveriet samt Madame i Gummifabriken. Väldigt olika lokaler. Men god och vällagad mat på båda ställena.

Roligt och värdefullt att få tillbringa eftermiddagen med killarna. Tog bilden ovan, då jag tog en promenad, medan en squashlasagne stod i ugnen och killarna var med morfar och pappa på friidrottsträning.



Idag var det dags att vakna vid sextiden igen. Kände att den utlovade värmen hade kommit, då jag var "vakt" på lunchrasten.

Efter skoldagen  var det läge att ta ett bad. 29 grader.  Det blåste rätt bra vid Gussjön, så det blev ingen längre simtur. Men det var gott i vattnet!

Konstigt med högsommarvärme i september. Men njuta... det kan jag inte låta bli att göra.


20 kommentarer:

  1. Jag tycker september varit somrig de senaste åren. Kanske inte 30 grader, men ren sommar ändå.
    Fyllekaka har jag aldrig hört. Kan det vara rulltårta kanske?
    Skönt du fick badat, antar vattnet var varmt iallafall.
    Så bra att du fått en fin klass, det är något att glädjas åt!
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
  2. Kommer ihåg att förrförra sommarens bästa bad var i mitten av sept.
    Rätt: rulltårta! Bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bra gissat av mig. Undrar var i Skåne man säger så?

      Radera
    2. Eller kanske det var Gotland???? Minnet...du vet...

      Radera
  3. September kan ju vara riktigt varm och skön, sensommarvarm. Skönt att ni får smaka på den biten nu inför andra tider. Älgen är fin, det där vet jag att jag kan sakna någon sekund, närheten till den typen av natur som finns i Norden. Nu njuter jag av dina foton!
    Tack och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycks bli en vecka med sensommarvärme och rekordtemperaturer. Lite otäckt med de höga temperaturerna.

      Radera
    2. Värmen tycks stanna ett tag. Gott!
      Samtidigt som det är lite otäckt med de höga rekordtemperaturena. Kram

      Radera
  4. Showen om/med dialekter hade jag gärna gått på.Hoppas den kommer till Umeå (om den nu inte redan har varit här).
    Hann inte bada idag. Imorgon blir det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tydligen gått ett tag. Vad som var intressant med föreställningen var att den delvis fokuserade på den dialekt som finns i området. Jönköping ligger på 6-7 mils avstånd från oss. Våra dialekter skiljer sig stort.

      Radera
  5. Det är viktigt att vi bevarar våra dialekter. Jag försöker så gott jag kan att bevara min.
    Älgarna är ju så pampiga, fast inget man vill ha inpå husknuten
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gillar fruktträden. Brukar hjälpa till att beskära dem varje höst...😊

      Radera
  6. Skönt att hitta bra lunchställen, 28° och letar skugga, sköna lata dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns åtminstone ytterligare ett riktigt bra. Ligger lite utanför centrum. Får ta det nästa gång. Vandalorum.

      Radera
  7. Dialekter är intressanta så jag kan tänka mig att det var en givande föreläsning på många vis. Två duktiga personer dessutom. "Fyllekaka" har jag aldrig hört talas om någonsin och det är definitivt inget ord som används här. Nu vet jag svaret för jag såg att eval8 gissade rätt.

    Härligt att det känns bra med tjänsten och jag förstår att det är mycket uppskattat att ni kunde hoppa in med så kort varsel. Inte alltid så lätt att göra det.

    Barnbarnseftermiddagar är guld värda så dem ska man vara rädda om. Jag tycker det är bra att vi har en bestämd dag varje vecka för då vet man vad man har att utgå ifrån.

    Så skönt med ett bad och det blev det även här. Det blåste rejält så det var strömt i vattnet men ljuvligt skönt ändå.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ha varit ett gotlänskt ord. Minnet ....
      Barnbarndagar! Guld värda. Kram

      Radera
  8. Jag gillar Fredrik o han har varit här i Falun med någon föreställning . Annars är jag ingen teaterbesökare oavsett vad som visas, när panikångesten slog till för många år sedan lade jag ner allt dylikt för det blev helt omöjligt för mig att vistas i stora lokaler med en massa folk. Vet inte hur det skulle gå idag, förmodligen bättre men har inte testat. Skånskan har jag jättesvårt för, minns när jag jobbade på Säfsens skidanläggning dit det kom skåningar och danskar och jag förstod varken eller...pinsamt värre! Har nog missat detta med din förändrade arbetssituation, du som är panschis verkar ha börjat en ny karriär. Vad är skillnaden i år, flera lektioner, mer arbetstid?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. 60 % mot tidigare 10-20%... Känns bra att jobba. Man är behövd.

      Radera
  9. Räkna inte dagar, njut av stunden! Kul att jobbet är bra.

    SvaraRadera
  10. Det lät ju som en rolig föreställning. Såg ovan vad fyllekaka var men hade aldrig hört ordet förut. Snyggt att du lyckades fånga fru älg på bild. Hoppas hon inte blir för närgången med sina kalvar.
    Nedersta bilden är härlig. Förstår att det blev ett bad!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas