lördag 14 september 2024

Tystnad och ljuv musik

 


I skogen rådde total tystnad. En sådan skillnad mot på försommaren...och sommaren. Då är det konsert i skogen. Nu har alla fåglar tystnat. Många har dragit söderut.  Men även de som stannar kvar, som talgoxe, gulsparv, kungsfågel, kråka och tjäder,  de är tysta. Sommarens bestyr är överstökade. Så här års finns ingen anledning till skönsång.

Maken ville ut och kolla gallringen på Vedön. Att gå i skogen är bra för både kropp och själ, så jag hängde på. Dagens motion, 4 km vandring på ojämnt underlag. Utsikt över orörd mossmark ingick.


Visst är det härligt i skogen! Och så känns det bra, efter att man fått använda många olika muskler på det ojämna underlaget.


På eftermiddagen blev det ljuv musik. Tror att detta är den bästa konsert som framförts i vår lilla kommun någonsin.

Maria och Demian bjöd på bröllopskonsert.

Maria är en gammal elev. Hon var outstanding vad det gällde allt utom idrott, redan på mellanstadiet. Speciellt duktig var hon på musik. Spelade piano och klarinett och sjöng superbra.

Efter att ha utbildat sig till hårfrisörska och vunnit en del internationella titlar i tävlingar som finns för frisörer, så sadlade  hon om och ägnade sig åt musiken. Hon studerade bl.a. komposition i Australien. Där har hon skrivit filmmusik och där har hon framträtt som musiker. Sedan sju år tillbaka är hon tillsammans med en musiker, som har rötter från  Italien.  I augusti gifte de sig i Sienna. Maria ville komma hem till Hulared  med sin man och bjuda på "bröllopskonsert". Även lillasyster Ulrika och hennes Johan framträdde med sång och musik.


Vilken musiker hon är Maria! Piano, klarinett, kontrabas, kyrkorgel, gitarr och finstämd sång, bjöd hon oss på.

Demian är i grunden cellist, men var också en riktigt bra gitarrist. Mandolin och kyrkorgel behärskade han också på ett utmärkt sätt.


Musiken var synnerligen varierad. Där fanns allt från operamusik till låtar av Siw Malmkvist.


Syster Ulrika sjöng avslutningsvis " I can't help falling in love" och brudparet tog sig en svängom i kyrkan.

"This is my teacher" sa Maria till sin make, få jag fick en kort pratstund på kyrkbacken.

"I have heard a lot about you" svarade maken. Sannolikt en sanning med modifikation.

 Konserten var  otroligt bra! Kanske den bästa som någonsin getts i vår lilla kommun. Och säkerligen i Hulareds vackra kyrka.

17 kommentarer:

  1. Vilken upplevelse Anna-Lena. Så roligt för dig att du fick deltaga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öppet för alla. Annonserat i STT. Kul att få byta några ord med min framgångsrika elev.

      Radera
  2. Vilken fantastisk upplevelse och vilken bra dag det blev!

    Kram och god sen kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och solen sken! Nu ska jag gå ut och ställa värmeljus växthuset. Få se om det kan hålla borta frosten...

      Radera
  3. Men oh vilket stiligt par! Älskar historier som denna om kärlek och oika livsval. Det är inte fel att byta riktning mitt i livet, själv bytte jag ju ekonomijobb mot krögarjobb, sedan tolk och bibliotek, allt är ju berikande. Andra har tur direkt, hittar rätt partner, rätt plats på jorden och rätt partner, liksom du! Ha en skön söndag

    SvaraRadera
  4. Spännande resa som Maria har gjort. Har bott många år i Australien!

    SvaraRadera
  5. Vilken grej! Så kul, och snygg frisyr har hon den fina bruden!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superkul att få uppleva. Maria har alltid haft långt tjockt lockigt rött hår. Så fint!

      Radera
  6. Fåglarna morgonpigga. Vilket fint bröllop med musik av syster.
    Vi var igår på fint bröllop igår nära Staffanstorp, sitter i Lund på hotellet och ska ta tåget till Göteborg snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin brööllopskonsert! Underbart med supermusiksliska människor!

      Radera
  7. Vilken härlig upplevelse! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika bra som Herreys...? Fast på ett annat sätt!

      Radera
  8. Vilket gulligt brudpar, jag ler med hela ansiktet! Härligt att få ta del av konserten. Jag har inte gått i terräng sedan i våras, sen kom ju handledsbrottet och under varmaste sommaren har jag ingen önskan att slåss med myggen i skogen. Nu längtar jag...har inte sett någon mysig skog att trampa i ännu, men jag hoppas hitta någon med skapligt lätt underlag då jag ju går ensam o kan inte få hjälp att ta mig upp om jag ramlar. Ha nu en skön vecka, varmt i söder och till helgen ser jag snö i norr, nä, det tror vi inte på, måste vara falskt alarm Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint par! Härligt att se äkta kärlek!
      Stavar är ett måste för mej i terräng. Annars går det extremt sakta och så är fallrisken stor. Inget kul att ramla, även om man kan ta sig upp för egen maskin. Kram

      Radera
  9. Det finns något som kallas för äktenskapstycke. Det tycker jag att det här paret har. Så fint par.

    SvaraRadera
  10. Å det måste ha varit helt underbart i kyrkan. Kan tänka mig att den var fullsatt.
    Och dina naturbilder är ju också underbara!
    Kram Lisa

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas