onsdag 9 oktober 2024

Mera höst

 Gillar ju verkligen denna årstid. Det är så sagolikt. Höstfärgerna har så kort beständighet, så att de dagar då man får uppleva dem, känns som om man befann sig i en sagovärld. Varje år står jag där i hösten och bara förundras. Om någon vecka, då höstens första blåsiga dagar passerat, då är jag också förundrad. Träden står alldeles kala. Inget jag känner glädje över. Men en del av året. En nödvändig vila för våra växter.

Skoldagen blev lång. Det fanns en del att avhandla, innan min vikariekollega tog helg. Hon jobbar ju må, ti, on medan jag har mina arbetsdagar må, on och to. Fredagar får de yngre, ordinarie, kollegorna ta hand om. 

Bilens termometer visade 14 grader då jag körde ju hem. Kände att jag bara måste ut i det härliga vädret. C-E hängde på. Vi mötte älgjägarnas bilar. De var klara för dagen. Träffade på svåger Roger då vi kom fram till byn. Han berättade att man skjutit fyra älgar så här långt.  Två tjurar och två kalvar. Tycks som om det finns lite fler djur i år, jämfört med de senaste åren.

Lite bilder från seneftermiddagens promenad. Man kunde förnimma skymningen på hemväg. Antagligen mest för att regnet började falla, precis när vi kom hem.


Nävans blad får fina höstfärger.


Lönnar.  Så vackra.


Mer lönn.


Snart dags att vända tillbaka.


Höstanemonerna har blommat i två månader.

En bild från gårdagens "mormorstisdag". Konrad kom bärande på en höna. Jag vet inte vad det är för fel på mej, men jag klarar inte att ta i något med fjädrar. I alla fall inte så länge det lever.  Och måste jag ta i en död fågel, så tar jag den med hjälp av hushållspapper mellan mina fingrar och fjädrarna. Funderar på om det beror på att jag blev påflugen och hackad av tuppar då jag var barn...


22 kommentarer:

  1. Det är verkligen härliga färger där ute nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att de inte varar så länge

      Radera
  2. Aven min favoritårstid och det är verkligen vackert nu!
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår och höst! Bästa årstiderna. Detsamma

      Radera
  3. Här har det regnat och blåst hela dagen, så jag har inte tagit någon promenad alls. Höstfärgerna får jag njuta av en annan dag.
    Troligen spökar ditt gamla barndomsminne... så att du undviker fjäderfän. Det är helt förståeligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog vara så. Begriper inte att någon kan ta i ett fjäderfä...

      Radera
  4. Var det inte osannolikt vackert idag!?
    Vi var inne i Borås och jag satt bara och stor-njöt hela vägen fram och tillbaka. Så himla fint! 🧡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var nog extra vackert. Ljuset gjorde färgerna så milda

      Radera
  5. Här har det varit grått hela dagen, så när som på någon timme i eftermiddag. Sen ikväll när vi var med B6 På fotbollsavslutning, då ösregnade det.
    Några träd har fått lite färger, men inte så jättemånga.
    God natt och sov gott! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skillnad söderut. Har kört till Malmö på höstlovet ibland. Då får man njuta av höstfärger en gång till.

      Radera
  6. Sagolikt är passande ord, fin årstid. Stor flygande kompis.

    SvaraRadera
  7. Synd att det vackra blåser bort så snabbt. Men det kanske hör till det sagolika...

    SvaraRadera
  8. Ja hösten är verkligen vacker med alla sina glödande färger. Men nu har det dragit in dagsregn här och ska bli hårda vindar så jag undrar hur många löv som sitter kvar efter den framfarten. Fin Konrad och fin höna.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det ju
      När höststormen farit fram, så jag den tagit med alla löv. Kram

      Radera
  9. Slår ihop två kommentarer ,-)
    GRATTIS till söt Ava (vackert namn) Så blir det för oss också, vi firar när alla kan, blir nästan aldrig på den rätta dagen, så mysigt att fira i stugan ,-) Vilken underbar bild, Ava på hajen, och så modigt att ligga i hajens käftar ,-))) Sen var ju du och dotter modiga, aldrig i så kallt vatten, fy. men jag kan tycka att det ser skönt ut, och det är det säkert när man väl är uppe och torr igen.
    Vilken underbar bild på Konrad med höna, jag älskar ju allt med fjädrar ,-)) tänker att barn som håller i stora fåglar är väldigt känslosamma personer ,-)
    Ja visst är hösten underbar, älskar alla färger som nu blandas i naturen, det är fantasiskt!
    Tack för alla bilder du bjuder på. Ha det fint!
    Kram Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv.
      Det var ett härligt bad. Få se om det kan bli något mer, när vi nu ska stänga stugan i morgon eller på lördag.
      Ja, det kanske han är.. .. känslosam, alltså. Får fundera mer på det. Kram fina du!

      Radera
  10. Hösten är fin när solen skiner och löven visar sina vackra färger, sen blir det mera trist med mörker och kala träd...
    Fina foton! Å jag vet inte heller om jag vill bära en höna?!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu lär nog de vackra löven blåsa bort. Hönbärande...nej tack!

      Radera
  11. Så härliga höstfärger hos er! Här har vi inte alls lika mycket av den varan men det är som det är och har så alltid varit. Visst behövs vintervilan för naturen men vintern är inte min grej, inte den skånska i alla fall.
    Jag skulle aldrig drömma om att bära hen höna. Jag kan sträcka mig till att en undulat sitter på min hand men sedan är det tvärstopp kan jag säga.

    Önskar en fin fredagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi flera, som inte gillar att ta i fjäderbeprydda djur. Vi har nog vackrare höst. MEN, när vi ofta kommer till Malmö i november, så är det som att gå från senhöst till höst igen. En fin känska.

      Radera
  12. Så fint du beskriver hösten...när den är som allra vackrast. Höstanemoner hör till mina favoriter och fotot på killen din med höna är ju bara för ljuvlig.
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas