måndag 23 februari 2009

Läraktig lärjunge levererar layout-lärdom

Det är fantastiskt vad eleverna kan! Flera av femmorna kan så mycket om hur man jobbar med datorer, så hälften vore nog för att jag skulle hänga med. C skulle blogga i skolan idag. Genast gick hon in en annan skrivmodul, gick in i layoutmallen och fixade sedan in både bilder och text på ett sätt som jag inte hade en aning om att man kunde göra! Men jag är också läraktig, så nu ska jag pröva både det ena och det andra.







Digital utbildning bör ha samma prioritet som språk och matematik.

EUs åtta nyckelkompetenser är intressanta, och jag hoppas att det är de som blir ledstjärnorna i en ev. ny läroplan.
1. Kommunikation på modersmålet.
2. Kommunikation på främmande språk.
3. Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens.
4. Digital kompetens.
5. Lära att lära.
6. Social och medborgerlig kompetens.
7. Initiativförmåga och företagaranda.
8. Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer.
Alla nyckelkompetenser anses lika viktiga, eftersom var och en av dem kan bidra till ett framgångsrikt liv i ett kunskapssamhälle.




Jag tycker att detta verkligen är "huvudet" på spiken och låter det vara min vägledning.
EU kanske inte är så dumt ändå...... åtminstone inte vad det gäller utbildning och lärande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas