måndag 13 april 2009

Annandagsanalys


Med K i huset, så var dagens tema givet. Shopping!

Varje gång K kommer hem, så är Lager 157 ett givet mål. Så även idag. Det fanns mycket som föll såväl henne som vännen H i smaken. För tjocka tanter finns det ju inte så mycket märkesvaror som räcker till storleksmässigt - men Lager 157 har egna modeller - T-shirts, koftor, tights - som går upp till XL. Brukar ofta hitta något, så även idag. T-shirts för 40 kr.... För mig är det ett mysterium att man kan sälja så billigt. Speciellt som 20 % av priset är moms. En stor välsydd T-shirt i skön, ren bomull - som dessutom klarar många tvättar - var någonstans tillverkas den... och av vilka? Vad är deras lön per tillverkad T-shirt.... antagligen handlar det snarare om ören än om kronor, omräknat i våra pengar. Det står inget tillverkningsland angivet i tröjan, det kanske är lika bra att inte veta, men det känns faktiskt rätt kymigt att köpa dessa fina tröjor till det låga priset..... Och ändå gör jag det, gång efter annan.....

Efter besöket i Sjuhäradsbygdens shopping-Mecka, så hamnade vi på en auktion. K hade kollat upp att man sålde trädgårdsstolar á la 60-tal. Skulle passa bra till balkongen, tyckte både hon och H. Det var massor med folk i auktionshallen,det vackra vädret till trots. Det var mycket som auktionerades ut innan stolarna kom fram. H var med i budgivningen fram till 1400 kr. Då fick K stopp på honom, annars hade han nog fortsatt. Det blev lite som en snabbdrog, det där att vara med i inropandet. 1450 kr blev priset för tre gamla trädgårdsstolar, i bra skick, men inte helt perfekta. Bara att konstatera att 50-60-tal är det som är klart mest inne idag.

Annars kan jag inte förstå nöjet i att gå på auktion och köpa gamla saker till överpris. Ks analys av besökarna var att det mest var en massa kortvuxna damer. Och med tanke på att jag är en och tre kvarts meter lång, så är det noginte min grej. Second hand däremot, tycker jag är utmärkt - där är priset givet och man har tid att fundera över sitt eventuella köp. På en auktion gär ju allt med blixtens ( ok en slow-motionblixt då) hastighet.

Har spelat diverse spel under påsken - en kort analys av dessa:

Geni - bra alternativ till TP, snabbar spel, lättare frågor ... fast inte för lätt.

Retro- kul kombination av frågor och listande av populära företeelser från 50-tal till och med 90-tal. Även det snabbt!

Metro - kul tankespel, där det gäller att "köra" tåg på så långa stäckor som möjligt. Det vill jag spela mer....¨

Samla städer, vatten, länder, fordon, maträtt..... m.m. på samma bokstav.Kul, snabbt - ger många skratt. Under rubriken Grönt försökte J med Ufo - Under rubriken Maträtt hade C Ugglestuvning på förslag och vad det gällde Fordon så försökte jag med Karusell. Inget blev godkänt - men kul är det - och man kan avsluta spelet när man tycker....

Poängpoker/Femkort - en gammal klassiker som alltid är kul.

Påskliljorna har slagit ut för fullt utomhus, de köpta som stått inomhus har gjort sitt och på hustaket pågår ett bobygge för fullt.

Det har varit en bra och kul påsk - i morrn börjar vardagen igen.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt ni haft det =) spela spel och umgås med nära och kära, kan det bli bättre. Jag har en man som inte ser det roliga med att spela spel, så därför blir det väldigt sällan som vi gör det, tyvärr.
    Men du gav bra tips om spel man kan köpa, har ju döttrar med kompisgäng som gärna spelar spel.

    Skönt att du fick ett sådant härligt lov, bättre väder kunde man ju inte tänka sig, och shoppat fick du också =)

    Vår kvarn som jag tagit kort på till fototriss, har varit i min mans familjs ägo sedan den byggdes. Vi restaurerade den 1990 så nu brukar vi mala två gånger om året på den. Det är råg vi maler, av det mjölet blir det goda limpor och grova ringar. Till jul brukar jag baka mellan trettio och fyrtio limpor som jag julklappar med, det är uppskattat då det är ett gammalt recept som nästan bara jag har. Vi har inte någon kringla om fornminne vid vägen, men vill du se den kan du få vägbeskrivning av mig.

    Ha en fortsatt härlig vecka och ta väl hand om alla dina "barn" / Bodil

    SvaraRadera
  2. Låter jättespännande - åker gärna på en sådan utflykt. Broaryd, var det så du sa.... Var jobbar du, som har lov efter påsk? Är väl inte vanligt i våra trakter. Skönt att vara tillbaka i skolan igen, faktiskt - även om jag nog hade stått ut att vara ledig nå´n dag till.
    Ha ett bra lov!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas