måndag 3 februari 2020

Revy


Igår var vi på revy. Sveriges bästa revy, sägs det. Kan säkert vara det, för de är så otroligt proffsiga där i Falkenberg.
Falkenbergsrevyn har ett högt tempo, varierande nummer och roliga sketcher blandat med sketcher av mindre hög kvalitét. I några av sketcherna tyckte jag att slutet föll ganska mycket. En bra sketch ska ju ha en knorr på slutet!
Det allra bästa med Falkenbergsrevyn, det är deras musikalitet. Suveräna sång och musiknummer upptar sannolikt minst halva föreställningens tid, kanske mer.
De flesta av de uppträdande spelar olika instrument, någon av dem behärska fem-sex olika.

Så aktörerna blandar sina uppgifter, ibland är man musiker, ibland sångare, ibland  sketchskådespelare.

Snurrscen, digital scenografi och påkostade kläder gör revyn ännu bättre, ja, så mycket bättre kan det knappast bli. Skulle vara sketcherna då, men det är inte så lätt att få till det i nummer efter nummer


Så om ni har vägarna förbi Falkenberg, och det finns biljetter kvar: GACK  OCH BESKÅDA SPEKTAKLET! Jag lovar er några härligt underhållande timmar!

Där fick jag till ét! Borde nog söka jobb som recensent nu när jag ska bli pensionär.
Vore inte dumt att få åka runt och kolla Sveriges- iallafall södra Sveriges - lokala revyer.

Jag har varit recensent en kort period. När jag var ung, i de senare tonåren.
Hörde av mig till Borås Tidning och undrade om jag kunde får recensera film.
Det fick jag. En biljett till en bio, B-film oftast, och sedan en plats vid en skrivmaskin på kvällsredaktionen.
Man kände ju sig lite märkvärdig, där bland alla dem som hade mitt drömjobb - journalist. 

Antagligen skötte jag mig ganska bra då jag skrev om de smalare filmerna, för en kväll fick jag biljett till en ny Disneyfilm - tror att den heter  Janne Långbens olympiska spel.
Jag har aldrig varit någon älskare av tecknad film, och tyckte att filmen med de olika misslyckade långbenstävlingarna var töntig. En Disneyfilm får man inte skriva ner, speciellt som större tidningar hyllade den.

Så blev recensent/journalistsagan all.

Journalistskolan sökte jag till, kom till andra antagningen, men sedan var det stopp. Kanske för att jag aldrig fick stopp på den elektriska skrivmaskinen, den bara skrev och skrev utan att byta rad....

Nu tror jag att lärarjobbet passat mig nog så bra!


Revy har jag också spelat.
I Dalstorparevyn.  1988 - 1995 hade vår lilla bygdegårdsrevy sin glansperiod. Några år senare gick en i graven, då hade den överlevt sig själv.

Nu var jag ingen lysande stjärna på scenen, ej heller som sketchförfattare. Sångtexter och minimusikalsketcher, det var nog min grej. De blev bra . Sketcherna jag satte ihop blev oftast rätt dåliga, oftast bestod de av dåliga vitsar från någon skämttidning. Inget jag är stolt över idag.
'
Men det var en fruktansvärt rolig tid, de där revyåren. Vi började skriva i september - oktober, sen repade vi ett par månader för att spela fredagar-lördagar, kanske någon söndag under tre - fyra veckor.

Pensionärsrevy- kan det vara något? Ja, varför inte. Och sen kan jag recensera densamma....   ; )


Passade på att ta oss till havet en stund, då vi ändå begett oss de 10-12 milen smal och krokig väg  till Falkenberg.
Det var många som var  på vandring längs den smala remsan av sand mellan klitter och hav, denna blåsiga dag.
Det blåste kallt från norr, men det var härligt att se och höra havsvågorna kasta sig in mot stranden, med så mycket kraft så att de spottade fradga.



På vår normala "hav möter strand- plats", Östra stranden i Halmstad, så är klitterna/dynerna nästan bortspolade.
Längs Skrea strand så har vågorna inte lyckats göra så mycket skada, där är det riktiga sandvallar, precis som det var förr i Halmstad.


De gamla badstugorna står också kvar. Är säkert värda en hel del numera.
Så charmigt att komma till Skrea och uppleva nostalgi.


Bilen, som fanns på en gata nära teatern, den har betydligt fler år på nacken än denna tanten. Såg den köra iväg. Sakta och försiktigt gick det, men fram kom den.  Och så fin den var, åldern till trots.


Det var inte bara havet som skummade ystert.  Ätrans vatten hade fått upp farten, här under den gamla bron i centrala Falkenberg.


Och se, alldeles bredvid den bräddfulla floden, där hade påskliljorna börjat blomma. 02022020!
Måste vara  rekordtidigt!  Kändes både dåligt och bra. Dåligt i avseende "Ur led är tiden", bra i  avseende "Det går mot vår".

En rolig söndag blev det, en riktig revysöndag, där årets första semla och grillad lax från förnämliga Laxbutiken ingick i det varierade programmet.

11 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg! Falkenbergsrevyn brukar väl visas på tv, om jag inte har alldeles fel??? Så du är också revyartist ;) Här är en till :) Först här uppe sen när jag flyttade till Småland och tyckte att vi skulle sätta upp en revy på min arbetsplats, vilken rolig tid :D
    Tack för ett härligt inlägg....<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Var i Småland spelade du revy? Yes, Falkenbergsrevyn brukar visas på tv. Ska se den där igen! Förstås! Kram!

      Radera
  2. Du har verkligen många strängar på din lyra får man säga. Vår äldsta dotter är journalist men det är en tuff bransch. Det är i och för sig läraryrket också men med facit i hand blev det säkert bra. Det var en evighet sedan jag var på en revy. Härligt att det blev så lyckat för er del och dessutom fick ni en tur i vackra omgivningar. En utflykt i min smak helt enkelt!

    SvaraRadera
  3. Journalist var drömyrke för vår yngsta dotter också. Hon kom aldrig in på den utbildning hon sökte i Lund . Nu är hon mellanchef på Trygg-Hansa i Malmö. Blev nog bättre så för henne oxå!

    SvaraRadera
  4. Kul läsning ... och tänk att du varit både recensent och revystjärna ... och journalist innan du blev lärare! Häftigt!
    Stor skillnad på revy och revy - ibland jättekul, ibland bara larvigt! Kanske beroende på vilket sinnestillstånd man själv som åskådare befinner sig i.
    Härliga bilder från stranden ... och tänk att påskliljorna blommar redan!

    SvaraRadera
  5. Jo, det är skillnad på revy och revy. Vi var nog ingen revy som drog långväga publik. Men många skratt blev det, och att få skratta det är ju superviktigt.
    Idag är det snö, inget påskliljeväder, antagligen inte heller i Falkenberg . Men ganska skönt väder ändå.

    SvaraRadera
  6. trevligt med det lokala, vackert på vintern, vi har mer klippor.

    SvaraRadera
  7. Det var en hel del som du har hållit på med i dina dar. Hållit på med revy och journalistyrket. Det är bra att har varit med om lite av varje.
    Falkenbergs revyn har jag bara sett på TV och har haft mycket roligt många gånger. De verkar vara proffsiga och håller på med lite olika saker.
    Roligt att se alla vackra naturbilder. För att inte tala om den otroligt vackra och antika bilen.
    Ha det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Beror ju på vår man bör, om man har möjlighet att se revy i Fdlkenberg. Du kanske sett någon bra revy i dina trakter.

    SvaraRadera
  9. Det är kul att revytraditionen fortsätter, åtminstone i landsorten tack vare alla nyårsrevyer. Falkenbergsgänget är verkligen proffsiga!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas