fredag 3 april 2020

Påsklov


Så var det plötsligt påsklov.
Förra året tänkte jag... det måste bli konstigt nästa år.... då jag ska ha alla lov för sista gången.  Undrar hur det känns?
I år tänker jag inte alls, och känner absolut inget annorlunda.
Är det påsklov, så är det. Det gäller att njuta av den tid som är.


Vi har fått en kommunal påskpresent, detta år.
Rekvisitionsblanketter till ett värde av 450 kr. Som jag förstått det, så skulle det vara ett sätt att gynna handeln i vår lilla kommun. Bra tänkt!
Bara det att det blev så konstigt, då vi fick information om hur och var vi kunde använda rekvisitionerna.
"De gäller i det flesta affärer, men fråga först, så att de säkert gäller  i just den affär du tänkt handla i. Rekvisitionen gäller också på Systembolaget"

Kändes nästan som om man uppmuntrade oss att gå till systemet och köpa något, för att dränka våra sorger för en stund.  Jag tycker att det blev en helknäpp info. Dessutom är det de små butikerna som man borde gynna. ICA och Systemet lär inte bli utan kunder...

För egen del, så tänkte jag gynna centralortens Team Sportia -  butik. Behöver ett par nya walkingskor av något bra märke. Med 450 kr, så får jag väl iallafall en sko. Den andra får jag betala själv....


Funderar på hur det förhåller sig med den kommunala kassakistan.
Stora besparingar inom skola, vård och omsorg var på gång - och nu finns det 1100 X 450 kr att lyfta,  nästan en halv miljon, bara så där. Pengar som dessutom riskerar att hamna helt tokigt, om man ser till vad de var tänkta att gynna...

Jaja, tanken var god. Jag för min del går till systemet och köper mitt vin för "egna" pengar.....


Vi brukar inte göra några större utsvävningar vid påsk. Det är resan till Malmö, som vi får vänta med.
Den gamla stugan i Halmstad, den brukar vi ofta öppna på påsklovet. och så får det bli även detta år.
Även om man bor staketlångt/staketnära ifrån grannarna där, så är det inte svårt att hålla "säkerhetsavstånd".
Ska bli härligt med strandpromenad till skillnad mot alla promenader i skogen!



Dagens promenad gick till stor del i egna skogen, för att kolla om gårdagens starka vindbyar hade orsakat några nedblåsta träd.
Vi såg inte en enda vindfälla, vilket är ovanligt, med tanke på att det blåste riktigt ordentligt i går kväll. 

Men kameran i fickan, som brukligt är, så kunde jag ta en kamerabild på dagens halvmilslånga runda.  Lite häftigt, tyckte jag!
Ha det så gott i aprilhelgen!



12 kommentarer:

  1. Jaha du är lärare, det var min man med! ,-)
    Skönt att du blir ledig och får göra vad du vill snart ,-) hoppas jag du tycker!
    Bra present, och att gynna de små affärerna där man bor är ju jättefint, håller med dig, vinet kan man beta själv, systemet klarar sig alltid!
    En sko då kan du alltid hoppa på ett ben ,-)))
    Har ni stuga i Halmstad, mysigt .
    Påsklov redan, hade mer koll när min man jobbade!
    Besparingar på det viktigaste är så dåligt.
    Här blåste det otroligt mycket men har inte sett några träd som fallit, men var inte ute så länge heller.
    Ja kameran är med det finns mycket fint att fota, det är mysigt att fotografera promenaden!
    Fina bilder. Ha en mysig Helg. KRAM ,-)

    SvaraRadera
  2. Tack! Jobbar på övertid. Ett och ett halvt år snart... Fast bara tre dagar i veckan. Gillar mitt jobb... Hoppas att din man gjorde det samma.
    Hoppa på ett ben, då går det sakta från nu för tiden. Största tråkigheter med att bli äldre-så här långt- det är förlusten av spänst. Men man får vara glad så länge man kan ge sig ut på skogspromenader. Kram!

    SvaraRadera
  3. Vacker bukett med påskliljor.
    Tänk att det snart är påsk, nästan obegripligt.
    Ovanlig present, men alltid finns det något som man kan köpa.
    Härliga bilder ifrån skogspromenaden. Jag gillar att kunna vandra ute i naturen, det ger så mycket som jag gillar.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ja, naturen är verkligen den bästa vännen just nu! Och bilderna ger sig liksom av sig själv. Tack och kram!

    SvaraRadera
  5. En trevlig present från kommunen - bra tänkt av dig att gynna andra butiker än mataffär och Systembolag - de går nog lika bra som vanligt.
    Nya walkingskor står på min lista över nödvändiga inköp, kanske kan det bli ett par när skatteåterbäringen kommer :)
    Låter trevligt med en stuga i närheten av Halmstad - att få vandra längs havet är omväxlande och trevligt!
    Härliga bilder!
    Önskar dig en fin helg och ett skönt påsklov!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, tänk om alla skor skulle gå Så långt som walkingskorna! Många mil blir det för ett par.. i alla väder...nästan. Så dom skorna, dom ska vara riktigt bra! Skatteåterbäring... det har jag nog aldrig fått. Brukar gå betala in någon tusenlapp. Detta år blev det flera. Men det är ok...skatt betalar jag gärna... Men blir skitsur på orimligt dyra kommunala avgifter. Som i veckan, en dryg tusenlapp för sophantering på stugområdet i Halmstad. Jisses, vad pengar de drar in på sina sommarboende. God lördag!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att tanken är god för vanligt fotfolk får sällan den sortens uppskattning av ledningen. För några år sedan fick alla kommunalanställda här en julbonus på 5000 kronor var. Kommunen ville visa sin uppskattning. Det blev ett förbaskat rabalder och en privatperson överklagade beslutet till kammarrätten men kommunen vann så i juni seglade pengarna in på mitt konto.

    Jag tycker att du gör helt rätt i att gynna en mindre butik. Livsmedelshandlarna och Systembolagen gör enorma vinster just nu så de lär inte ha några problem med att klara sig.

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
  8. Oj, 5000- det var inte illa. Men VÄLDIGT bra att alla fick lika mycket. Det här med lärarlönelyft för några eller oklar förstelärartjänst att söka, det har slagit helt fel. Och så dessa avundsjuka människor, som bara ställer till oreda. Hur kan man bara bli sådan? Önskar dej nu en fin eftermiddag med de flesta av dina nära och kära!

    SvaraRadera
  9. mina fötter är lyckliga i barfotaskor, breda och låga (ser ut som vanliga), sprit ger jag bara till nån jag känner väl.

    SvaraRadera
  10. Klokt tänkt att inte tänka så mycket, njut av ditt påsklov ute i naturen <3 och även av din present från kommunen :) det är inte alla förunnat att få den uppskattningen <3
    Hoppas du får en solig och skön söndag <3

    SvaraRadera
  11. När jag jobbade minns jag inte att vår kommun var så generös. Det ska bli härligt med påsklov även om jag alltid har "lov" numera. Det blir ändå ett litet avbräck i vardagen. Ha en fin och solig söndag.

    SvaraRadera
  12. Japp, påsk är en fin och kravlös högtid. Hoppas att vi alla får uppleva en fin påsk. Kram!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas