lördag 2 maj 2020

Ansvar


Jag blir så förbaskad! Upprörd ända in i själen!
 Varför kan man inte ta sitt ansvar i dessa tider?
Hörde på gårdagens nyheter att det är fullt med folk i den stora gula affären, Gekås i Ullared.
Hur i helsike tänker folk, då man åker dit? Om man nu inte är rädd för att själv bli smittad med covid-19, så har man ett ansvar för att inte sprida smitta vidare till dem som riskerar att avlida om de kommer i kontakt med viruset.

Ok, folk är dumma. En del, kanske bara 10- 20 % av alla, men det räcker och blir över.
Om nu folk inte tar sitt ansvar, så måste ju de som styr över den gula affären agera.

Bara släppa in 50 åt gången? Eller kanske stänga helt under en period.
Inte då, i stället så svarar en av förgrundsfigurerna, Boris Lennerhov, att på Gekås finns så mycket plats så att var och en får tillräckligt mycket space, Nu funkar det väl inte riktigt så, att alla har sin lilla bubbla på 4 x4 meter egen ýta.  Alltså skydds-zon två meter åt varje håll....

En ung arbetskamrat är på Gekås idag. Jag delar klassrum med henne under nästan hela min arbetstid. Får verkligen se till att hålla avstånd från henne under några veckor.

Funderat på  hur jag kan ta ansvar för min och andras hälsa. Har kommit fram till att, med god handhygien och avstånd, så kan jag besöka affärer och matställen i vår kommun. I Tranemo kommun finns ännu ingen bekräftad smittspridning.

Om vi åker till stugan utanför Halmstad en dag eller två, så blir det att ta med all mat hemifrån.   Och ordentliga avstånd när det blir läge att besöka strand och hav. Prata med granne över staketet går bra.

Önskar så att ALLA kunde ta sitt egna ansvar för ALLAS hälsa. Ibland går det inte, det finns saker man måste göra.... men att göra onödiga besök i lokaler där folk från stora områden samlas, det är rent oansvarligt!


Lämnar ilskan därhän och berättar om denna märkliga blomma.

Förra fredagen, så stod det buketter med tre pioner i varje, utanför min nuvarande stammis-affär ( inte ICA utan TEMPO).  Kunde inte motstå dem, så jag köpte med en bukett ännu outslagna blommor hem.

Tog bort plasten, kapade  av en bit stam och ställde vasen med blommorna på köksbordet. Därefter åkte vi iväg och var borta till seneftermiddagen.

Vad ser jag när vi kommer hem? En utslagen, men vissen blomma, samt hängande gröna blad på samtliga. Sjuttio kronor åt helsike, tänkte snåla jag. Kände mig lurad!
Nåja, en chans till kunde väl jag ge blommorna. De hade ju stått utanför affären då jag inhandlade dem, så det kanske var UTESNITTBLOMMOR jag köpt....?

Skar ett nytt, betydligt mera snett snitt i varje stjälk och ställde dem på verandan.
Efter någon dag, så hade de gröna bladen fått lite mer spänst i sig och den utslagna blomman såg lite mer vissen ut.
Glömde bort blommorna under några dagar, men fick ögonen på dem i torsdags. Oj, gröna bladen var i fullgott skick, den vissna blomman fortfarande hängig- men de två tidigare knopparna hade slagit ut sina kronblad och blivit till två storvuxna skönheter,
Kunde ju inte ha så fina blommor på verandan, de måste ju vara till glädje inomhus. Eller... skulle de säcka ihop helt igen, när de kom in i stugvärmen?
Ställde dem på köksbordet igen, och där står de fortfarande med sina stora utspärrade kronblad och sina vackra pistiller och ståndare. Inte minsta tecken på vantrivsel inomhus.

Kan någon förklara hur det kunde bli så?


Nähä hör ni, efter att ha böjt rygg och tagit bort gräs, kirskål och annat ovälkommet i rabatterna, lagat middag och därefter tagit dagens promenad, som blev en kort en på bara dryga tre kilometer, så är det dags att ta ansvar för det egna välmåendet. Tjugo minuters träning med Sofia Åhman!

16 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med dig. Delade den artikel (om det nu är samma) på min Facebook i går. Kvinnan som klagade valde ändå att stanna där inne i fyra timmar! Vad skulle hon ens där att göra? Hur kan möjligheten att tjäna några kronor stå högre än att spara liv?

    Så härligt att pionerna tog sig. Någon förklaring har jag inte mer än att de behövde tid för att anpassa sig. Tyvärr tror jag att blommor behandlas tämligen slarvigt i vissa butiker.

    God kväll!

    SvaraRadera
  2. Faktum är att Gekås inte alls är något ställe som man sparar pengar på. Tvärtom. Visst har jag varit där ett antal gånger, Ullared ligger dryga timmens körväg bort, men jag tycker inte det är något höjdarställe. Man handlar på sig så mycket att det inte blir ett dugg billigare än att handla det man behöver i "vanliga" affärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att många handlar saker de inte skulle köpt annars. Själv har jag aldrig varit där.

      Radera
    2. Du har inte missat något!

      Radera
  3. Märkligt med pionen, men kul att den klarade sig, jag är urdålig på blommor! ,-)
    Förstår inte heller att dom åker dit och fullt med folk. Håller med att det är dåligt av affären , tycker det talas om vikten att hålla avstånd.... och att man inte får vara så många i samma utrymme.
    Förstår att du vill hålla avstånd till din kollega!
    Du är verkligen i farten! ,-))
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I farten? Här nog svårt att inte vara. Får försöka lära mig att farta ner, nu när det snart blir pensionärsliv på heltid.Kram!

      Radera
  4. Läste också om Ullared ... jag fattar inte varför man åker dit alls i dessa tider! Hur tänker man egentligen ... eller det gör man väl inte. Har folk glömt vad det innebär med eget ansvar - och har de ingen självbevarelsedrift?
    Kul med dina pionblommor i alla fall!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  5. Konstigt att man inte kollar upp affären. Någon från någon myndighet borde åka dit och sätta stopp för oansvarigheterna. Fin söndag på dej!

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte fascinationen med Ullared. Jag har besökt affären för många år sen, men blev inte alls imponerad. Att åka dit idag verkar nonchalant och ogenomtänkt. Man slutar aldrig att förundra sig över en del människors sätt att resonera. Omtanke om andra existerar inte alltid. Hoppas du får en solig söndag precis som vi har det här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite blandad kompott på vädret här. Mest moln ännu. Nä,Ullared har aldrig imponerat på mig, trots relativ närhet. Har dock köpt en jeanskjol och byxor som går till knät där. Dom harjag använt i MÅNGA år. Så visst kan man göra fynd.... Och idiotköp. Som skjortor och tröjor som jag inte kunnat använda efter att ha tvättat dem. Numera köper jag det jag vet är bra kvalitet... God söndag på dej!

      Radera
  7. Ja du Anna-Lena, jag läste också om det där med GeKås och säger bara att det var ett förbaskat dumt uttalande från Boris! Han borde ta ansvar för att det ska fungera enligt restriktionerna, gäller dom restauranger så borde det väl gälla butiker också???
    Vad gäller pionerna så förstår jag inte men å andra sidan var det ju härligt att dom piggade på sig, för det är ju en underbar blomma <3
    Hoppas solen skiner på dig idag, kram på're

    SvaraRadera
  8. Blandat väder, sol och moln. Kan snart vara läge att sitta på altanen. Tycker att mycketfolk i affärer är mer allvarligt än folk på restauranger....på restauranger kan ju bord ställas på avstånd... i affärer är det svårt att undgå att komma nära varann då och då. Kram!

    SvaraRadera
  9. Visst finns smittan i Tranemo Kommun, så försiktig ska man vara även i det lilla samhället. Tror dock på god handhygien och avstånd i alla lägen, inte enbart nu - alltid! Tycker nog också att det är lite onödigt att åka till Gekås i dessa tider. Det hade inte jag gjort. Möjligen senare i sommar, om läget inte blir avsevärt mycket värre. Man får ta vecka för vecka och se lite vilka utflykter som passar bäst. Hoppas att helgen har varit bra, trots det sämre vädret. Ha det fint! Kram Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tranemo anses inte ha smittspridning, det är mindre än tio konstaterade fall. Men jag har oxå hört att det finns. Man kan inte isolera sig helt, och då känns det säkrare att röra sig hemomkring än i en stad eller plats där många människor samlas.
      Fint väder blev det ju idag! Ha det fint Emma! Kram!

      Radera
  10. jag tycker att 3 km låter helt tillräckligt.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas