lördag 16 maj 2020

Förmiddagsutflykt


Tänk så mycket fina och annorlunda platser, som det finns på nära håll.
Bara man känner till dem.


En tidigare kollega, tillika en trevlig bekantskap, hade lagt ut några bilder på Facebook igår.
Åh, vad jag gärna ville besöka den platsen som hon visade på.
Det var så länge sedan jag såg den ganska ovanliga arten, åtminstone är det ganska ovanlig i våra trakter.


När jag skrev frågan om var växterna fanns i Facebooksinläggets kommentarsfält, så ringde de goda kvinnan upp. Assisterad av sin make, så försökte man med gemensamma krafter guida mig till den plats där jag skulle få återse den vackra blomman, som på förr växte bland mina barndoms stenar. Där finns den i längre kvar, den försvann då stenarna fraktades bort...

Så hamnade vi här. Gick runt en damm, där en ranglig hängbro ledde över till en ö. En trana lyfte förskräckt därifrån där vi närmade oss, medan fiskmåsarna stannade kvar och ljudligt protesterade mot vår närvaro.

När vi kom upp i hästhagen, fick vi syn på den stora populationen av växter.

Som tur var, så skrämde vi inte hästen, då vi gick in i hagen. Den kom i stället fram och nosade på oss, och välkomnade oss på så sätt att komma nära de vackra växterna. Iallafall tolkade vi det så.



Det var backsippor, som jag så gärna ville se.
I backarna, som var hagar till två hästar, där växte dom.
Många var dom, och i olika tillstånd av blomning/frösättning.


Backsippor har så kort blomningsperiod. Vet att de finns på ett par andra platser i grannskapet, men har inte lyckats se dem på många år,  det gäller ju att veta när de blommar.


Så här många, på ett och samma ställe, det har jag aldrig någonsin sett.
I en backe med söderläge, trivdes de tydligen.
Trots att det blåste som sjutton på toppen av backen, så var de helt vindskyddade i lä från nordanvinden.


Att backsippor inte är något lockande djurfoder, det är också tydligt. Det var väl avbetat runt omkring blomstånden, men plantorna, de fick vara ifred.



Vädret hade vi tur med. Runt omkring oss regnade det, men i trakten av de vackra blommorna sken solen. Vilket vi tackar för, då solsken lockar kronbladen att veckla ut sig.


När vi lämnade hästhagen, så lämnade vi också backsippebestånden.
I stället kom vi till en åker, där det var tokmycket styvmorsviol.
Inga ovanliga växter, men ovanligt vackra, enligt mitt sätt att se.


Vitsippor fanns det också kvar i skuggan av busken. Har så svårt att se vad det är för träd /buske så länge inte bladen  är utslagna.
Kanske det kan vara en rönn...
.

 Solig plats, i lä bakom det gamla röset- så vackert med alla styvmorsvioler.

Den vackraste tiden, det är nu och några veckor framåt, anser jag.

Både bra och mindre bra att vädret är kallt och regnigt. Bra för att man kan njuta längre av det vackra, att växtligheten just nu ligger på sparlåga. Samtidigt så behöver gräset komma igång att växa, och värme behövs för att insekterna ska känna för att ge sig ut och pollinera bär- frukt -blommor- och andra blommor.


En fin lördagsförmiddagsutflykt fick vi, emellan städbestyr och lunchtillagning.

En så häftig plats som man nådde efter dryga rio minuters bilkörning...


På måndag återkommer jag och en av mina kollegor till trakterna. Vi ska reka inför en historisk rundtur med våra elever i fem-sexan.
För inte nog med att detta är en osedvanligt vacker trakt, den är också full med lämningar från bronsåldern.

18 kommentarer:

  1. Som jag brukar skriva, det är detta som är så fantastiskt med sociala medier - att man får (och ger) tips om ställen att besöka.
    Jag tycker också mycket om backsippor. Förr hade jag den som perenn vid trädgårdsdammen (som är borta nu) och passade då och då på att fotografera den när den var överblommad och hade fått regndroppar i den vackra fröställningen som bildas efter blomningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter vackert med regndroppar i de långa "håren". Ja, sociala medier är superbra, speciellt att få tips i dessa tider.

      Radera
  2. Den lilla ön med den rangliga bron såg söt ut..ni bor vackert, vi ska semestra i vårt län i sommar det blir nog kul!
    Vilken snäll häst som lät er komma in i hagen,-)
    Backsippan är väldigt söt blomma.
    Gammalt rös med små vårblommor, så vackert.
    Intressant för eleverna med en historisk rundtur med lämningar från bronsåldern!
    Ha det fortsatt fint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  3. Var nog en gammal häst. Sen är inte hästar några angripare. Det enda jag aktar mig för, det är att komma för nära hästens bakben. Dem vågar jag inte leta på.
    Ja, den 3 juni blir det historisk resa i närområdet. Finns allt från stenålderskost till runsten från vikingatid. Medeltidsborgen kommer vi tyvärr inte att hinna med. Kram!

    SvaraRadera
  4. Både backsippor och styvmorsvioler är väldigt fina blommor. Dock vet jag inte om jag hade vågat mig in för hästen men samtidigt så brukar de vara fredliga djur. Vilken spännande utflykt som väntar. Vi ska på vandring med våra elever på onsdag så nu håller jag en tumme för fint väder.

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt med vandring. Mun favoritsysselsättning. Utgår ni från skolan eller åker ni en bit? Ha det fint!

      Radera
  5. Backsippor har jag haft i trädgården, men aldrig sett växa vilt. Vilken härlig fotorunda. Vilda växter är mycket vackert och vilken tur att det är fritt för oss att gå ut i naturen och få titta på dem. Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
  6. Fast man blir lite betänksam då man går in i hästhagen. Tänk om det är en rädd häst, så den rymmer från hagen.Men nu gick allt bra. Fin söndag på dej!

    SvaraRadera
  7. backsippor är så fina, våra har försvunnit i vår trädgård.

    SvaraRadera
  8. Hade också i trädgården. Borta! Njuter av de vilda.

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig runda och så nära hemma, nu vet du till nästa år också :) Backsippor kan jag bara drömma om att se i verkligheten, så jag får njuta av dina bilder istället, däremot växer styvmorsviolen här men än är det länge kvar innan dom visar sig. Kram på dig

    SvaraRadera
  10. Det går nog rätt snabbt tills dina styvmorsvioler blommar. De är tidiga. Men värme behöver de ha. God söndag!Kram!

    SvaraRadera
  11. Alldeles så är det ... man missar lätt det som är i närområdet.
    Tyvärr är "min" backe med backsippor försvunnen sen många år tillbaka - närmast nu är ca fem mil bort och där har jag aldrig varit, bara läst att de ska finnas.
    Styvmorsvioler och hästar har jag i alla fall alldeles utanför knuten :)
    Härliga bilder från er utflykt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att backsippor blivit alltmer ovanliga. Och styvmorsvioler finns det hur mycket som helst. Men dem tröttnar jag aldrig på. Ha det fint!

      Radera
  12. Backsippor är det många år sedan jag såg. Instämmer helt i att naturen är som vackrast nu. Den här tiden på året gillar jag allra mest. Ljuset, det är ljust väldigt många timmar varje dygn nu, det uppskattar jag mycket som "skumögd". :-)

    SvaraRadera
  13. Ibland kan jag känna att det nästan är slöseri med ljuset nu, med tanke på återhållsamheten av det samma i nov-febr. Tänk om man kunde jämna ut det lite. Men så funkar det ju inte!

    SvaraRadera
  14. Föll sista bilden bort i mitt senaste inlägg ,-) Om påfågeln!
    Eller höll du masken bra! Plåt påfågel ,-)
    KRAM ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha...fattade ju inte att det var en sådan. Läser nog mer än tittar på bilder. Speciellt i detta inlägg som var så intressant och oroligt! Får bättra mig! 😂😂😂

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas