onsdag 6 maj 2020

Ethos, Pathos, Logos


Hur  häftigt som helst!
Idag har jag skickat in Grimsåsskolans bidrag till Slutaudition i Retorikmatchen 2020.
Det är ett bra bidrag, det är riktigt, riktigt bra!


Retorik, det är inget skolämne. Inte ens något som förekom i gångna tiders lärarutbildning. Tror inte att det gör det nu heller. Men det är ett viktigt ämne. Med vältalighet kommer man långt. Plus att det är så njutbart att lyssna på ett tal som har alla anslagen, ethos, pathos och logos.

Retorikmatchen, URs tävling för sjätteklassare,  gick första gången 2012.
Under några år, så lyssnade jag på programmet under det att jag pysslade runt i köket, på höstarnas lördagsförmiddagar.
Så kom jag  på - varför skulle inte min klass kunna vara med?
Skulle just börja med en sexa och tänkte anmäla mig, men se det var för sent. Uttagningen till höstens program påbörjas redan på våren i femman. Slutdatum för anmälning är i februari,

Året därpå, 2016, så anmälde jag min dåvarande femteklass till tävlingen. Köpte  in en bok med övningar i retorik, både jag och eleverna behövde ju lära oss den ädla konsten.
Retoriklektionerna som utgick från boken liknade till stor del de dramalektioner som jag  jobbat med under nästan hela min lärartid.
Från UR kunde jag dessutom skriva ut ett stort häfte med bra övningar, bättre än de som fanns i boken.
Så kom första uppgiften, den som alla anmälda klasser skulle genomföra och skicka in.

Skriv ett tal på en minut, där ni talar om varför ni ska vara med i retorikmatchen, vad det ger er och vad det ger till retorikmatchen.
Och tänk förstås på ethos, pathos och logos.

Det blev väl inget speciellt bra tal, vi kom inte vidare från första omgången.


Men skam den som ger sig!
Två år senare, så hade jag en femma igen.
Nu gick det MYCKET bättre!
Jag hade antagligen läst på mera om ethos, pathos och logos - alltså att det tydligt ska framgå vad man vill genom sitt tal, att man ska genom sina ord och metaforer ska beröra och man ska grunda sitt tal på fakta. Mycket på en minut, men det funkar!
Nu kom vi vidare till uttagningsomgång nummer två.

Uppgiften i omgång två var att skriva och framföra ett förändringstal, med de retoriska förtecknen och med retoriska figurer. Ett tal framfört av två elever, en pojke och en flicka, ett tal som fick vara högst en minut långt.
Under hela läsåret hade vi tillsammans med representanter från kommunens samhällskontor, jobbat med Grimsås som samhälle, hur det skulle kunna utvecklas och vad det skulle betyda om tåget som går från kust till kust, skulle kunna få ha ett stopp i Grimsås igen

Eleverna var så inne i arbetet med att se vilka möjligheter som skulle finnas för ett framtida Grimsås, att förändringstalet kom att handla om att man ville ha tillbaka tågstationen, tågstoppet, i det alltmer döende samhället Grimsås.

Vi gick vidare även från uttagningsomgång nummer två, och var då en av tio klasser som fick åka till Stockholm och vara med på slutaudition, inspelat i URs lokaler i stora TV-huset.

Otroligt kul att få vara med om en TV-inspelning.
Eleverna gjorde bra ifrån sig, men ämnet var för mycket åt det vuxna hållet, tyckte juryn. Vi var en av de två klasser som inte gick vidare i tävlingen.
Lite ledsamt, men samtidigt så hade vi fått vara med om ett riktigt äventyr.  Programmet som spelades in i maj 2018, visades i TV i oktober.


Nu hade jag/vi fått blodad tand. Visst måste nästa års femma också vara med i Retorikmatchen. Jag hade ett antal lektioner i klassen, och några av dem användes till retorik.
Första omgången gick återigen bra, vi kom vidare till uttagning nummer två.
Förändringstalet. Denna gång ville eleverna hålla ett tal om att  man vill ha en cykelväg, knappa 5 km, för att länka till den cykelväg som finns i Hestra, samhället med affär, med badsjöar och med stora härliga Isabergs fritidsby.
Tyvärr tog det stopp  där. Ingen Stockholmsresa denna gång.


Detta år jobbar jag i femman och sexan. Föreslog femmans klasslärare att jag skulle anmäla den härliga klassen till Retorikmatchen, och naturligtvis tyckte hon att det var en jättebra idé.

Vi kom vidare till uttagning nummer två. även detta år.
Förändringstalet. Med ethos, pathos och logos. Majoriteten av eleverna ville framföra ett tal till sina föräldrar, där de uppmanar dem att lägga ifrån sig mobiltelefonen och i stället göra roliga saker med sina barn. Det blev ett tal där nästan alla elever i klassen bidrog, eftersom vi tillsammans klippte ihop bitar från tre olika förslag till tal.

För ungefär två veckor sedan, fick vi veta att vi gått vidare till slutaudition. Så kul!
Detta speciella år så blir det ingen stockholmsresa. Istället skulle vi filma talet själva och skicka in. Tillsammans med ytterligare lite material.
Vilket vi gjorde idag. Vi har fått bekräftelse på att allt material har kommit in till redaktionen på UR.
Nästa onsdag spelas programmet in i  Stockholm, och då kommer vi antagligen att vara med via telefon- eller Skype.

Förhoppningsvis så ska det vara ok att åka tåg och åka till huvudstaden framåt hösten, om klassen nu skulle ta sig vidare. Och jag har lovat att finnas med i arbetet, så längesom klassen är med i matchen.

Känns så roligt, och är så sammanlänkande för klassen.
Så håll tummarna nästa onsdag- då gäller det om vi tar oss vidare eller ej!

16 kommentarer:

  1. Ett program som jag ofta och gärna lyssnar på. Barnen är såå duktiga och jag beundrar deras skicklighet att framföra sina uppgifter.
    Grattis till att ni gått vidare ... och stort LYCKA TILL!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, det är spännande att se hur det går denna gång.

    SvaraRadera
  3. Det här låter ju jätteroligt! Så kul att ni gått vidare! Grattis och Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Åh så roligt och vilka framgångar ni har haft! Hoppas att det går fortsatt bra. På vårterminen i åk 6 brukar jag alltid ha ett större arbetsområde i retorik. Jag använder mig av materialet "Våga tala - Vilja lyssna" från UR. Eleverna tycker det är väldigt roligt och de brukar utvecklas fantastiskt mycket när det muntliga aktiviteter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis det materialet som man får direkt vid anmälan till Retorikmatchen. Många roliga övningar!

      Radera
    2. Eller hur! Vi brukar börja med enkla övningar och avsluta med en stor debatt inför publik. Väldigt uppskattat är också när de får presentera ett känt tal och analysera det.

      Radera
    3. Det låter som om ni absolut borde testa retorikmatchen också. Bara det, att då måste ni börja med lite övningar i femman. Jag har inte börjat med retorik förrän efter jul i femman, det är inte dags att skriva tal förrän i början av april.

      Radera
  5. Det var intressant att läsa. så svårt att bli en av dem som kommer vidare, men ni har lyckats. Gissar att eleverna lär sig mycket genom det här. Att de blir modigare och själsäkrare än vad åtminstone jag var vid samma ålder.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lär sig mycket? JA, absolut. Man märker på dessa elevers muntliga presentationer, att de blir mycket mera intressanta. Sen är det inte jättemånga som anmäler sig varje år. Tycks vara så att det är samma skolor som återkommer. Det året som vi var bland de tio som fick åka till stockholm, så var det 150 anmälda klasser - från hela Sverige. Vi tävlade bl.a. med ett par skåneklasser och en klass som kom från Umeå. Alla dessa gick vidare- det var vi och en klass från en katolsk friskola i Sthlm, som åkte ut direkt.

      Radera
  6. kul att du är nöjd med retoriken

    SvaraRadera
  7. Men så spännande, håller tummen hårt!
    Men vilken kanonlärare du är ,-) Verkligen!
    Måste vara jättekul att ha den förmågan att få sin klass så intresserad. Viktiga ämnen.
    Klart du vill vara med och ro allt det här i land i höst
    HEJA! ,-))
    Ha det fint och härliga bilder ,-) KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  8. Tack för tumhållning. Har gott hopp om att gå vidare från slutaudition, men sen gäller det att vi tillsammans fortsätter att leverera. Kram!

    SvaraRadera
  9. Så kul att ni har kommit med. Håller tummarna och önskar er Lycka till! =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas