onsdag 15 juli 2020

Boktips


Ibland blir det för mycket. Alldeles för mycket.
Det fanns inte plats för en enda till av dem i bokhyllorna. Det finns heller inte plats för fler bokhyllor i huset.
Ett hus utan en välfylld bokhylla, det är ett ofullständigt hus, tycker jag.  Samtidigt så motsäger jag mig själv, då jag aldrig ( eller enbart någon enstaka gång) läser om en bok.  Om det inte handlar om en faktabok, förstås. Så det är förstås sådana man ska ha i hyllorna.
Nu är det nästan så, ja, om man undantar äldre inbundna böcker, i våra bokhyllor. Och så finns där ett antal olästa pockets också. Vore förskräckligt att inte ha något att läsa hemma, om man skulle bli läsnödig.
Sex kassar fulla med relativt nya pockets plockade jag ihop igår. Så nu ser man böckerna igen. Innan gjorde man inte det, då de stod i dubbla rader.

Tidigare så har jag åkt iväg med kassarna till Återbruket i Limmared  Där finns det massor av böcker. Och massor med andra saker också.
Fick ett tips via Facebook att Matina´s Closet i samma retroaffärsstinna samhälle också tar emot pocketböcker. I den nyöppnade affären så är jag övertygad om att mina utlästa böcker blir mer sedda, än bland alla böckerna på Återbruket. Så dit ska de få komma, och hoppas på att de ska få nya läsare.

Jag har varit pocketköpare i många år. Berättade för ett tag sedan om varför jag inte lånar på biblioteket. Berättade samtidigt att nu ska det bli ändring på detta, jag ska börja låna böcker på nya biblioteket i Tranemo, när det slår upp sina portar på sensommaren.

Men.... så fick jag ju se... igen..... annons på FB..... Adlibris tipsar om att man kan köpa fyra pockets för priset av tre.


Naturligtvis kunde jag inte stå emot det erbjudandet.
Kollade noga att jag inte redan hade böckerna hemma, då jag lade fyra nya pockets i den digitala varukorgen. Förra gången, för några veckor sedan, då jag heller inte kunde motstå tipset om att köpa fyra böcker extra billigt, så köpte jag en dubblett - en bok som redan fanns i högen för läsnödiga dagar.

Inte riktigt lätt att välja. Vill gärna ha lite variation, någon deckare, någon feelgoodbok, någon lite mera romantisk bok med historisk handling, någon populärvetenskaplig bok.....

Har flera böcker av Anders Hansen i hyllan - de är inte med i bortsorterade kassen. Kollade lite på hans nya bok "Hälsa på recept". Läste om innehållet och insåg att det handlade om ungefär samma saker som hans förra bok, "Hjärnstark". Det gäller att röra på sig för att må bra, det gäller att röra sig regelbundet. Och det gör ju jag, så det boktipset behöver jag inte.


Mår bra gör jag av regelbunden rörelse, sen är det inte sant att man går ner i vikt av att röra sig, då får man allt ha lite bättre matvanor - mindre vin och mindre choklad. Men hu, vilket tråkigt liv.

Dagens rörelse har bestått av ett pass med Sofias sommargympa - så bra program - och en promenad-vandring på sex kilometer.   Blev helsur om fötterna, då de här skönheterna lockade på mig, tio meter in från byvägen.  Myrlilja, såväl i blom som i fröställning sedan förra året, samt mossnycklar.
Lyssnade under tiden på DJ Alesso - och lärde mig under promenaden hur housemusik är uppbyggt. Kan nog göra något av den kunskapen med sexorna på höstens lektioner.

Boktips från mej: Mera författare då: Lucinda Riley, Kristina Olsson, Jussi Adler Olsen, Jo Nesbö, Anne Holt,  Set Mattson, Sofie Sarenbrant, Jenny Colgan,...... finns massor av  författare vars böcker tilltalar mig... och ingen av dem har fått - eller lär få - Nobelpriset.

18 kommentarer:

  1. Härligt med böcker, har alltid en på vänt! Så jag vet att jag har att läsa ,-) Bra att sortera och ge vidare, det gör inte jag , än ,-) Har fulla bokhyllor och som du ibland dubbla rader ,-)
    Kul att beställa nya!
    Vin och choklad, är ett måste. Men röra på sig är ju nyttigt ändå! ,-)
    Fast inte går man ner inte.
    Vackra blommor
    Ha det jättefint KRAM Primrose. lite olika sorters böcker är alltid kul, håller med ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske oxå Handlar om ålder, det där att man inte går ner i vikt. Var lättare att få bort kilon då man var ung. Men bättre att jagvintectill, röra sig och må bra än att nöja sig med en naturligt smärt figur. Genetik handlar det ju om.
      Nu har jag inga dubbla rader mer.
      Läser du om dina böcker?

      Radera
  2. Tusen tack för titt-in hos mig:-) Du är en helt ny bekantskap för mig.
    Vad gäller böcker så har vi en del gemensamt: 1. gärna pockets; 2. överfulla bokhyllor; 3. vi lånar inte från biblioteket.
    Nu är jag mest insnöat på deckare och slog precis till hos Adlibris med samma erbjudande som du. Det går ju inte att motstå. Dessutom fri leverans till dörren.
    Då vi bor i lägenhet med många äldre personer i huset, så har jag "slängt" mina böcker på en bänk inne i vår entré med en lapp att alla kan få ta böcker om de vill. Å nu har vi ett eget litet bibliotek i huset där fler har hakat på. Bokbyte och återvinning när den är som bäst.

    PS. Läser inte om böcker. Undantag Harry Potter serien. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så smart att dela med sig av böckerna det sättet. Funkar inte I hus på landet förstås. Men nu ska dom komma till nytta ändå. Och säkert har böcker sommsrkänsla till Återbruk också bokcirklar för 5 kr styck. Ha en fin dag!

      Radera
  3. Det här med överfulla bokhyllor, motstånd till bibliotekslån och omöjligt att motstå Adlibris erbjudanden... det känns igen! När jag absolut inte har plats för fler lämnar jag dem på Erikshjälpen i Skärblacka. De har en bra "bokhörna" med ordning och reda ... och billiga priser. Handlar där ibland och ja, ibland har jag nästan lika många böcker med mig hem igen :)
    Fina bilder!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Här faktiskt aldrig köpt pocket i andra hand. Men tycker att folk ska göra så med mina. Kluven inställning.Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Författare och böcker som tilltalar gemene man får sällan eller nästan aldrig Nobelpriset. Så är det bara. Men det viktiga är att läsningen tilltalar så självklart ska man läsa böcker som men tycker om. För något år sedan så rensade vi ut rejält i våra bokhyllor. Jag läser ytterst sällan om en skönlitterär bok och ville ha plats för några nytillskott. Här i närheten fanns ingen som var intresserad av att ta emot gamla böcker men jag lämnade dem till Lions. Förhoppningsvis kom någon till glädje. Själv lånar jag mycket på biblioteket för vårt folkbibliotek är alldeles ypperligt. Dessutom så besöker jag det gärna med lilla S också.

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att se vårt nya bibliotek. Sen kan det vara så att jag ändå kommer att köpa en del pocket på ad Libris. Det som är bra med att köpa på nätet ärvju att det finns listor på nyutkomna böcker samt en beskrivning av boken. God torsdag på dej oxå!

      Radera
  6. Jag hade gärna rotat i dina bokkassar!! :) Jag ska bara köpa från Bokus nu, det kommer i postlådan, annars får jag hämta i Vindeln, lat eller snål, det är frågan??? Ha det gott, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok! Visste inte. Infödd på Ad Libris, men kan inte vara fel att byta. Kanske de oxå har oemotståndliga erbjudanden..

      Radera
    2. Och där köpte jag tre pocket från Bokus för 99 kr+ 19 kr frakt! Helt oemotståndligt erbjudande.

      Radera
  7. alla böcker behöver inte sparas, romaner lånar jag mest på biblioteket, en bokhylla med bara lästa böcker känns knasigt... vi har bokhyllor ända till taket :)
    Istället för sängbord har vi var sin bokhylla.

    SvaraRadera
  8. Ja nu finns det lite plats för nya böcker i våra bokhyllor igen

    SvaraRadera
  9. Jag har också alldeles för många böcker, köper när jag hittar billigt (adlibris 4 för 3, loppisar med mera), får även en del från andra läsande vänner. Jag räknade alla de olästa böcker jag har hemma just nu för ett tag sedan, mest för skojs skull, och fick det då till drygt 150 (!) olästa böcker i bokhyllan. För några år sedan var den siffran lite över 200. Jag behåller aldrig en bok när jag har läst ut den. Jag ger bort, lämnar in på loppisar, lägger ut i köp/byt/sälj/skänk-gruppen med mera. Om jag skulle spara alla böcker, även de jag har läst, skulle jag inte få plats att bo hemma... Jag lånar också en del böcker på biblioteket, de böcker som jag saknar hemma i en serieföljd t.ex. Det gör att jag i periodvis är på biblioteket ofta för att sedan inte vara där alls på ett tag. Allt beror på vad som finns hemma och vad jag väljer att läsa just nu. Ps. Ska förmodligen åka till Återbruk i morgon och se om jag hittar lite fler böcker. ;) Passar på att äta schnitzel i Limmared också när jag ändå är i krokarna. Ha det så bra! MVH Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fel jag tänkt! Det är i bokhyllan man ska ha de olästa böckerna. Fast ... Då skulle det bli lite gör tomt..Har sju krav på väg från ad libris resp. Bokus. Finns det bra och aktuella böcker på återbruk?

      Radera
    2. Jag tycker att utbudet är bra där. Jag brukar kunna fylla på med titlar från serier där jag saknar någon/några böcker. Så även idag. Jag hittade lite böcker av Adler-Ohlsen, Nesbö, Gerhardsen, Jungstedt, Marklund, Schulman samt några fler. Om inte annat så är det billigt: köp en hel plastpåse för 25 kr. Pocket kostar 5kr/st eller 5 för 20kr eller hel påse. Inbundna böcker kostade nog 10 kr/st om jag inte minns fel. Köper från bokhandel både online och icke-online också, köper jag känner för det. Behöver dock läsa böckerna lite mellan mina inköpstillfällen också, får ibland alldeles för många böcker här hemma... MVH Emma

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas