onsdag 29 juli 2020

Manligt?


Begav mig ut i blåbärsskogen under förmiddagen. Tog med tre yoghurthinkar, modell dryga halvlitern. Lagom att plocka för hand under ett Sommar i P1-program. Bra förpackningar att bara stoppa in i frysen när man kommer hem. Handplockat, det betyder rensade bär!

Tog bilen tre fjärdedelar av den två kilometer långa vägen till bästa blåbärsstället. En bit att gå alltså. Fick se något konstigt i ögonvrån? En stor stubbe som jag inte sett tidigare? Konstigt, jag har ju gått här lite då och då under åren. en högstubbe kommer inte till från en vecka till en annan.

En älg ? Jo, men det är det! Vad är det för kön? Syns det till någon liten kalv i närheten?
Ska jag bli rädd- alldeles ensam på skogsvägen ett par hundra meter från bilens skydd?


Älgen reste på sig, från sitt betande.
Fick syn på mig, i sin ögonvrå. Helt tydligt var den mer rädd för mig än jag för den.
Det var  en älgtjur. En stilig älgkille i sina bästa år.
Kände direkt, att då behöver jag inte vara rädd - det är älgko med kalv, man ska akta sig för.

Handjur, om de inte blivit mentalt skadade, dem behöver man inte vara rädd för. De sticker iväg, drar fältet, de går inte till attack. Typiskt manligt?

Jag har aldrig hört talas om två män som inte kan prata med varann, för att det är osams. Medan vi är många kvinnor som har det så. En liten sanning sagd till fel person, den kan förstöra en vänskap för alltid. Typiskt kvinnligt?


Väl framme bland de tokmånga blåbären, så satte jag på David Sundins sommarprat.
Synnerligen underhållande. Han berättade små anekdoter ur sitt liv.  det blev sannolikt en åtta - tio olika små  berättelser. En var inte sann.... jag tror jag kan gissa vilken....

Men iallafall, han berättade att  han har en förmåga, ja, nästan ett handikapp, att  inte kunna säga nej. Han är inte ja-sägare, men  en typisk inte kunna säga nej-sägare.

Visst har jag haft svårt att säga nej, men aldrig då någon ringer upp på telefon. Telefonförsäljare av olika slag, de kan jag lätt säga nej till, och det på ett både oartigt och/eller raljerande sätt. Det har funnits gånger då telefonförsäljaren lagt på luren, i stället för tvärt om, då jag inte slutat att ifrågasätta det han vill sälja.
Maken däremot, han svarar inte när det är ett nummer han inte känner igen. För han hör också till dem  som inte klarar att säga nej, fast de egentligen inte vill säga ja- med påföljd att vi haft  en del abonnemang som har både kostat och varit lite besvärliga att säga upp.
Bättre då att inte svara. Typiskt manligt?


David Sundin berättade om när han skulle vara programledare för sitt första tv-program och hans stora idol Gösta Ekman skulle hålla inledningstalet. Ett tv-program är till sekunden planerat. Gösta hade två och en halv minut på sig. Han var gammal, ville gärna berätta. Hans två och en halv minut drogs över flerfaldigt. Varvid man fick stryka andra delar av programmet. David Sundin egenskrivna lilla stund t.ex.
Sommarprataren drog den slutsatsen att egentligen kunde han gjort samma sak. Det är så många som gärna vill höras - och synas- och berätta om allt de gör och har gjort.

Jag kom genast att tänka på ett par personer. Män. Typiskt manligt?
Nä, så kom jag att tänka på ett par kvinnor som  gör samma sak. Som dessutom berättar samma sak gång efter annan. Vem är intresserad av att höra om motorcykelturen genom Europa för tionde gången, eller höra hur den där oduglige läkaren betedde sig - gång efter annan.

Så det där att ta plats, att inte släppa in andra- det är nog vare sig  kvinnligt eller manligt. det är nog en fråga om personlighet.

Manligt? Kvinnligt? Vad är typiskt? Eller finns det inget könstypiskt längre?
Jag framhärdar dock: Manliga individer av alla arter har en större tendens att fly fältet - om det inte handlar om rent revirförsvar, medan kvinnor har en tendens att göra sig omöjliga med varann....

Någon som håller med - eller inte?


8 kommentarer:

  1. Det första jag tänkte här är "tänk var bärplockning kan leda till". Att du inte blev rädd för den stora älgen imponerar. Jag hade lagt benen på ryggen och rymt. Är inte så duktig på att könsbestämma älgar;-)

    Å vad är typiskt för män och kvinnor. Man ska ju inte generalisera, egentligen alltså. Kan bara säger som så att jag alltid haft lättare för män i yrkeslivet till exempel, där jag tyckt det var betydligt enklare att samarbeta med killar än med tjejer, speciellt under tiden jag råkade vara chef. Avundsjukan bland kvinnor är betydligt mera utbredd än hos män.
    Att inte kunna säga nej har jag nog lärt mig med åldern, både till telefonförsäljare och personer i min närhet.
    Däremot har jag mest träffat på män som repeterar händelser eller historier om och om igen, inte en enda kvinna jag känner har gjort/gör det. Så där har du rätt, det är nog en fråga om personlighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har samma uppfattning och erfarenhet; Det är lättare att samarbeta med många män än med de flesta kvinnor. Men undantag finns.
      Min bästa chef/rektor, det har varit en kvinna.
      I lärarjobbet så träffar man ju mest kvinnor, och för har jag några som tar över rummet.Ha det fint!

      Radera
  2. Tack för en fin skogsutflykt till bästa blåbärsskogen! Här är alla blåbärsskogar borta efter att skogarna avverkats i rask takt. Lite svampskog, ytterst lite, finns kvar, men där finns inga blåbär. Trevligt möte i skogen ... handjuren brukar backa direkt, men mammorna ska man vara försiktig med.
    Idag ska jag, om regnet drar bort, ta en tur till ett fint naturreservat med blåbärsskog, ca 2 mil hemifrån ... där finns vårt närmaste vargrevir ... hoppas jag inte möter dem :)
    Det där med vad som är manligt och kvinnligt, det är nog olika - men vem har inte för hundrade gången fått lyssna på männens minnen från lumpen och händelser på jobbet - just det tror jag är ett manligt drag.
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Hoppas att du hittar lite blåbär. Och svamp!Vargar är vackra, men ingen man vill ha närkontakt med. Även om det är en hane.
    Vildsvin ärjag också lite försiktig med. Men de springer också iväg, bara man inte kommer emellan vuxna och unge. Ha det fint i skogen! Finns väldigt lite mygg och knott i år. Underlättar!

    SvaraRadera
  4. Jag är imponerad av att du inte blev rädd för älgen. Själv hade jag fotograferat den och sedan flytt fältet, typisk manligt eller ;-)

    Jag tycker det är väldigt intressant med frågor som rör manligt och kvinnligt för visst finns det en skillnad även om vissa saker är personrelaterade. Det får det gärna finnas för min del för vi behöver inte vara lika för att vara jämlika.

    Innan jag blev lärare arbetade jag som fastighetsförvaltare på ett större bygg- och bostadsföretag. En tämligen mansdominerad värld då vilket inte upplevdes som negativt av mig. Kommunikationen var oftast rak och tydlig vilket passade mig bra och konflikterna obefintliga.

    På min nuvarande arbetsplats jäser det en del i det arbetslag som i princip bara består av kvinnor. Män som börjat har inte blivit långvariga där. I mitt arbetslag är vi både män och kvinnor och än så länge är balansen perfekt. Men när jag ser på eleverna så ser jag hur olika pojkar och flickkors konflikter ser ut.

    För att det här inte ska bli för långt så önskar jag dig en fin torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det intressant. Men är raka och får så vara. Är man rak i kommunikationen sim kvinna, så kan man bli ifrågasatt på ett helt annat sätt. Visst är det bra om msn kan ha ett någorlunda könsjämlikt arbetslag.Svårt på mindre skolor dock. Ha det bra själv!

      Radera
  5. Jag håller nog med dig i stort vad gäller manligt/kvinnligt även om det finns undantag förstås.
    Vilken fin Hälge du fick se, kan säga att jag trodde dom var utrotningshotade...eller närapå i alla fall för här är det sällan man ser dom nu för tiden.
    Ha det så fint, Anna-Lena <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul att träffa på vilda djur. Om man inte kommer i riktig närkontakt, förstås. Lär finns en varg i trakten... men han visar sig nog inte för en tant. Han ( för det är sannolikt en kringströvande hane) är mest intresserad av att skaffa en fru- och att äta fårkött!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas