fredag 3 juli 2020

Drömmar


Drömmar, det har vi väl alla. Nu och då. Kanske mest i ungdomen.
Men nog har jag min dröm kvar, den att bo i en röd liten stuga vid en sjö.
Är också medveten om att det är en ganska omöjlig dröm, speciellt som man inte är ung längre.
Obekvämt skulle det också vara att bo utanför de vägar som andra sköter om åt en. Kallt och besvärligt på vintern.
Men ändå, när jag ser röda stugor vid sjöar, så finns drömmen där.


Det finns de som har drömmar som de ser till att låta gå i uppfyllelse.
Oftast genom ett mödosamt arbete.
Vi besökte en sådan plats idag, i samband med den dagliga promenaden.
Tog bilen en och en halv mil, parkerade sedan vid stället som jag snart ska återkomma till och tog den alldeles lagom långa promenaden på 5 km och dryga timmen.


En sträcka av promenaden - eller är det vandring? - gick utmed den alltid lika vackra Lagmanshagasjön. ( Funderar på vad som är skillnaden på promenad och vandring - är det vandring när man går utmed vandringsleder och promenad då man håller sig till vägar av olika standard? Eller är det längden på sträckan man går som avgör om det är vandring eller promenad? Någon som kan ge mig ett klargörande?))

Längs sjön, en bit bort från dagens runda,  ligger för övrigt mitt absoluta drömställe, det som jag skrivit om flera gånger tidigare, och som jag skulle erbjuda tio miljoner för, om jag haft gott om pengar.  Men... skulle jag vara ägare till det stället, så skulle jag ju inte sälja det för tio miljoner....



Det sägs att sjöarna ska vara ordentligt uppvärmda, upp till 20 grader, efter förra veckans värmebölja.  Det var inget drömväder för bad idag, även om bryggan ser något inbjudande ut.


Är vi i Bohuslän? Nej, vi är en bit in på sydsvenska höglandet. Lite kustkänsla ger det karga stenlandskapet här i Lindås, Ljungsarp.


Det var Lindås som var start och mål för dagens promenad.
Eriksons Cottage, det är en dröm som har blivit sann.
Elizabeth hade tidigare en chefspost på det stora företaget i Grimsås.
Att vara chef i ett multinationellt företag kan låta som en drömtillvaro, men det var nog inte det.
Hennes dröm var att visa den vackra plats där hon och hennes förfäder bott sedan länge. Hon ville öppna en plats dit människor kunde komma och äta gott, övernatta om man så ville,  delta i någon slags event om man ville det. Hon ville baka och laga god mat.
Så hon lämnade sitt välavlönade jobb och genomförde sin dröm. Hur det blev det kan du läsa om här.


Under sommaren är restaurangen/cafeet öppet varje fredag - söndag.
Det passade väldigt bra att dricka förmiddagskaffet där, efter promenaden.
Kardemummabullen , övertäckt med mängder av god vaniljkräm och alldeles nybakad, var suveränt god. Den sega kolakakan varade länge.
Vi köpte med oss smörrebröd hem, som vi tänkte avnjuta i kväll. Och så en surdegslimpa, även den bakad i morse.
Elizabeth berättade att drömmar är inte helt bekväma att förverkliga. Att driva ett bageri och cafe. det betyder att hon måste börja sitt arbete kl 3 på natten, de dagar som cafe-verksamheten är igång.

Jag beundrar denna kvinna, och hennes familj som står bakom hennes uppfyllda dröm. '
Och har ni vägarna förbi närheten av Lindås under någon av helgerna i sommar, så passa på att ta en fika där. Det är en exotisk upplevelse, nybakat bröd av bästa sort, i finaste miljön, långt ifrån all trängsel och alla coronarelaterade tankar. Fast avstånd, det är klart att man håller här också .

14 kommentarer:

  1. Så kul att du har varit vid Eriksons Cottage. Ser det i mitt flöde då och då och har funderat på att ta en tur dit. Kan man köra bil ända fram?

    Vi funderar på samma sak, när det gäller promenad och vandring.
    Jag har aldrig använt det ordet förr i tiden, utan helt klart blivit påverkad av dagens språkbruk.
    EGENTLIGEN så tänker jag mig att vandring används för långa sträckor (kanske med övernattning och matlagning och att det är lite mer strapatsrikt) och att det andra är promenader.
    Men som sagt jag följer inte den tanken själv utan använder vandring lite vårdslöst.

    Barbro/walkaboutsweden

    SvaraRadera
  2. Tack för din förklaring. Vi åker ju på vandringsresor och då vandrar man lite mera otillgängligt än på olika slags körvägar. Men inte längre än tre-fyra timmar...
    Ja, man kör ända fram till Eriksons cottage. Finns skyltat från Ljungsarp.
    Tog med ett smörrebröd hem. Mycket gott med rostbiff på deras eget osötade grova bröd. Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. När ens egna drömmar kan vara svåra att uppfylla, så blir det intressant att läsa om andras drömmar, speciellt om dom har gjort nåt av dom! Härligt inlägg, Anna-Lena...ha det så gott <3

    SvaraRadera
  4. Nu har vi ätit smörrebröd som vi tog med hem. Supergott! Och ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Inte är du för gammal för den drömmen ,-) Om inte året runt, så en liten sommarstuga kanske!
    Låter otroligt mysigt!
    Ja det kan man undra, promenad och vandring, promenad mer att ut och bara gå, vandring mer njutningsfullt tror jag ,-)
    Väldigt mysiga bilder ,-) Om drömmen går i uppfyllelse så hinner du inte sakna jobbet ,-) Härliga bilder måste jag säga!
    Det låter mysigt att ha ett sånt ställe att våga lämna ett välbetalt jobb, men så mysigt!
    Ha det jättefint KRAM ,-)

    SvaraRadera
  6. Har ju redan en röd sommarstuga. Gammal som gatan. En stuga som vi bara använder när vädret är riktigt fint. Värde; En miljon...eller kanske mer. Tokigt ! Men den ligger ju 300 meter från havet.
    Så någon mer sommarstuga det blir det inte....men drömma kan man ju för det! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den har jag ju sett på bild ,-) nej den räcker ju gott ,-)))
      Drömma får man och allt behöver ju inte bli verklighet, kul att bara drömma ,-) KRAM !

      Radera
  7. En vacker plats där vid vattnet! Det enda vi saknar här är sjötomt, annars är detta, där vi bor vårt drömboende. En gång var drömmen att bo på en ö i skärgården, men så blev det inte ...
    Har också funderat på skillnaden mellan promenad och vandring, men tror Barbros tankar är det mest troliga.
    Du undrade hur långt jag brukar åka på mina utflykter - oftast håller jag mig i närområdet, men torsdagens slutmål ligger ca tre mil bort på kurviga vägar, halva sträckan fågelvägen :)
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  8. härlig badbrygga, mina drömmar har gått i uppfyllelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (jag tog lärarexamen när jag var 62 år)

      Radera
  9. Alla människor har nog drömmar men alla har inte modet eller möjligheten att förverkliga dem. Så härligt att hon vågade ta steget och uppfyllde sin. För övrigt så låter det som en härlig plats att stanna till vid.

    Ha en härlig lördag!

    SvaraRadera
  10. För mig är promenad lite mera rogivande än vandring. Promenader kan man gå tillsammans med vänner... lite kortare sträckor och mera lättgånget, kanske. Pratandes med vänner. Vandringar kräver mera, längre sträckor, kanske i svårare terräng,och med kraftigare skor på fötterna. Också här kanske pratandes med vänner men mera med inriktning på själva sträckan och dess mål.
    Så tänker jag, alltså.
    Röd stuga vid vattnet har jag också haft som dröm. Men numera behövs inte vattnet... det skulle gå lika bra med en stuga på tallbacken. Lite avskiljt från omvivningen.

    SvaraRadera
  11. Bra tänkt om jämförelse vandring promenad.Den köper jag.
    Idag är jag glad att ha ett varmt och ombonat hus, med space. Inneväder. Gråväder.Tråkväder.Får väl ta en promenad ändå. Absolut inget vandringsväder. Kram!

    SvaraRadera
  12. Och jag vill ha ett hus vid havet...
    Vad som skiljer vandring från promenad tja, det vet jag inte- Vandring känns lite längre, lite mer utmanande, men det kan vara helt fel!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas