torsdag 30 juli 2020

Dubbeltips

Hastigt och lustigt kom vi ut på en geocachingrunda idag.

Hade sedan länge på "att- göra -listan", ett besök på Carpe Diem i Od.  Det är många som tipsat om bokcafeet. Fast det heter inte Carpe Diem, visade det sig. Det heter Crea Diem. Skapa dagen.

Dagens blev egentligen skapad genom detta inlägg från bloggvännen walkaboutsweden. Bilderna från gravfältet tilltalade mig till den vida grad, att jag genast ville åka dit.

Kollade om det fanns några geocacher i närheten. En utflykt får dubbelt värde om man samtidigt kan leta upp lite "skattgömmor". Och visst fanns det geocacher. ( Det gör det nästan alltid).  Laddade ner ett antal i gps och så bar det iväg på tidig förmiddag.


Ibland hittar man inte geocacherna. Det gjorde vi inte på det första stället, vid Pjukastenen, en bit söder om Vårgårda. Ett drygt tvåhundraårigt minnesmärke över en hällkista var absolut av intresse att se ändå.


Kyrkor finns det gott om i Västergötland.
Många av kyrkorna i är riktigt gamla. som denna kyrka i ett samhälle som heter Siene - inte Seine , som jag först tyckte att det stod.... men ändå ett väldigt annorlunda svenskt ortsnamn.


En promenadrunda vill vi gärna få till, då vi åker iväg på en geocachingtur.
Hittade en runda i Lagmansholm, bara några kilometer sydväst om Vårgårda. En runda som inte var så lång, kanske tre kilometer med de avstickare från stigar och vägar som man behöver ta, för att finna de gömda små behållarna.


Det var en ok runda. Ingen direkt höjdare. Men vi fick iallafall dagens promenad på det sättet.



En dryg halvmil hade vi från promenadrundan till dagens första huvudmål, Lundskullens gravfält.


En sådan plats! Här kunde jag gått  i flera timmar.
Stensättningar, gravmonument från forntid,  av olika slag fanns det i mängd, uppe på kullen.


Hela kullen var täckt av blommande blåklockor. Har aldrig sett något liknande. Helt overkligt, och alldeles, alldeles fantastiskt.


Hällkistan är av modell större.  Tio meter lång.
Det fanns ytterligare en hällkista, som var ännu större,  en kilometer bort, längs E 20. Den hade också en geocache, men vi valde bort den. Kändes inte ok att parkera precis bredvid en europaväg....


Får eller getter? Gissar på får.  Får med horn...



En hjord av klövdjur betade på ängen nedanför gravfältet. Rofyllt!


Och så var det geocachen då. Den får man inte lägga alldeles intill fornminnena. Så den fanns nedanför den ljuvligt blåklocksbevuxna slänten.


Jag visste inte, kunde ju inte veta, att det finns platser där blåklockor kan färga ett jätteområde helt blått. Ännu blåare än blåsippsbått.


Och där nere, där rinner Nossan. Precis som namnet antyder, så slingrar den sig fram genom landskapet som ett gnistrande smycke.

Nossan är en av de få åar som rinner norrut. Den rinner upp i Borgstena, i norra delen av Borås kommun och slingrar sig sedan tio mil upp genom Västergötland och ut i Vänern.


Bara några hundra meter från Lundskullen, fann vi ett annat "smycke", ruinen av Härene gamla kyrka.

Genom portalen skymtas blåklockskullen, gravfältet, som vi just besökte.
Det var tänkt att kyrkan skulle ha uppförts där, men då man kört fram timmer för bygget, förflyttades det från gravfältet under nätterna. Man antog så att alla som var begravda på Lundskullen ville vara ifred och så uppfördes kyrkan här i stället.
Kyrkan byggdes  på 1200-talet, men förstördes på 1600-talet av danskarna.


Envisa västgötar byggde upp kyrkan igen, och denna gång av sten.

I nästan trehundra år, så användes denna kyrka med sina 200 platser, av folket i Södra Härene.
Som traditionen bjöd, så satt kvinnorna på vänster sida och männen på höger. Och längst fram satt herrskapsfolket.


1907 slog blixten ner i kyrkan, brand utbröt och enbart stenmurarna stod kvar.


En ny kyrka byggdes upp, några hundra meter från den gamla.

Södra Härene, det var verkligen en plats värd att besöka.

Tack för tips walkaboutsweden. Och tack för era professionella bilder, som verkligen inspirerar  att  besöka de platser som du visar på bloggen.


En  sen thaibuffélunch i Vårgårda smakade  bra.
Därefter var det dags att åka mot dagens andra mål, bokcaféet i Od.
Några kyrkcacher loggade vi längs vägen.  Många kyrkor var öppna. så vi passade på att kika in i de fina små kulturbyggnaderna.
Asklanda kyrka var den allra äldsta. Delar av den fanns kvar ända sedan medeltid.


En positiv överraskning. Vi passerade Gäsene mejeri, och där var ostaffären öppen. Passade på att köpa några ostar - och att leta upp en geocache i närheten ,


Crea Diem. Ett sådant fint litet hus. I glasverandan kan man sitta och fika om vädret är dåligt.
Idag passade det bäst att sitta vid något av alla utomhusborden.
Hembakat fika stod på menyn, och så kunde man förstås köpa böcker på bokcaféet.
Det fanns mest faktaböcker och en del barnböcker. Köpte ett litet bokpaket till de "stora" barnbarnen. Djurböcker lämpliga från tre år. Passade ju utmärkt!


Ett par stopp ytterligare blev det på hemvägen. Ods kyrka, det var också en gammal helgedom, med flera värdefulla inventarier. En Mariabild från 1500-talet och en nattvardsbägare som man fått från Karl XII, fanns att se i den öppna kyrkan.

Jag tycker att vi både skapade dagen och fångade den. Crea diem! Carpe diem!

14 kommentarer:

  1. vilken fin promenad, min lillebror har jobbat i Vårgårda, nybliven pensionär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gravkullen, den gick inte av för hackor.🙂

      Radera
  2. Kan inte låta bli att skratta en aning här. Det är nämligen som så att fler bloggare som jag följer befinner sig i Västergötland just nu. Visste inte att det fanns så många nationalparker. kyrkor, kloster, klosterruiner och gravfält i Västergötland. Ja i hela Sverige.
    Man kan säga vad man vill om den rådande pandemin, men svenskarna svemestrar mera än någonsin.
    Min favobild är helt klart neonskylten på ostbutiken. Älskar gamla neonskyltar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag blev riktigt glad som, oväntat, fann Gäsene ost!
      I Västergötland befinner jag mig jämt, ja om jag inte är bortrest då. Fast i en yttre del av landskapet, nära Småland.

      Radera
  3. Ser ut som perfekta besöksmål även för mig, som också gillar fornminnen och kyrkor :) Tack för fina bilder och trevliga tips!
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västergltlandhar mycket att erbjuda. Det harnipå Östra sidan av Vättern också. Och det bästa, det funkar som dagsutflykt!

      Radera
  4. Oj, vilket spännande och intressant inlägg! Gäsene mejeri har jag hört talas om, doftade det gott där?? Om jag blundar kanske jag kan känna doften av goda ostar :D
    Blåklockorna är ljuvliga, vilka mängder och så vackert <3 Ja, det var ssannerligen en intressant utflykt vi fick följa med på! Tack <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en absolut CREA DIEM utflykt! Svårt att riktigt förmedla via bild. Kul att du ville följa med.

      Radera
  5. Vilken trevlig utflykt ni kom ut på. Jag tycker det är väldigt intressant att besöka gamla gravfält och detta så väldigt vackert ut. Caféet var fantastiskt fint med och så perfekt med några böcker. Goda ostar kan man helt enkelt inte få nog av heller :D

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. CREA DIEM. Carpe diem! Kyrkorummet har jag en fabläss för, och Härene kyrkoruin var absolut en av de bättre. Idag får vi fånga solen. Ska nog gå bra på de flesta platser i Sverige, sägs det.

    SvaraRadera
  7. Tack snälla för vänliga ord och länkning.

    Det är ju så himla kul när någon hittar inspiration i min blogg och faktiskt själv åker till samma plats.
    När du beskriver kullen, så tror jag att du och jag delade en speciell känsla när vi vandrade där. Jag hade också kunnat stanna mycket längre.

    Det där med platser och KÄNSLAN man får, har jag märkt kan vara mycket olika.
    Det jag tycker är fantastiskt kan någon annan vara mer likgiltig inför.

    Fint att få se kyrkoruinen också, i ditt inlägg. Vi såg den på håll, men svängde inte in.

    Så igen, tack - detta gjorde mig så glad.

    Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt. Ja, Lundskulle, där kunde jag gått omkring hela dagen. Helt otrolig plats. Tack än en gång!

      Radera
  8. Bokcaféet i Od är mysigt, där var vi på utflykt förra sommaren. Gäsene mejeri besökte vi också på väg hem från Falköping och Mössberg häromdagen. Är dock inte så mycket för ost, men köpte en liten bit ändå - är gott någon gång ibland. Och en större till mamma och pappa. Ha en fortsatt skön semester! Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas