torsdag 6 april 2023

Dagar med Ava

 


Dagarna med Ava har varit välfyllda. Man vill ju inte missa tid med henne, när man får rå om henne några dagar.


Snö, det är ju inte så vanligt förekommande hemma hos henne, i  centrala Malmö.


 Tänk att snö kan göra att någon ser så här glad ut. Mormodern blir ju måttligt glad av snö. Någonsin...


Och när solen skiner på snön, så blir det vatten och på grusvägarna blir det mängder med pölar. Klart användbart lekmateriel....


Måndagskvällens promenad var ljuvlig. Ljummet i luften, solsken. När mamman var klar med sin distans-arbetsdag, så ville hon också ut och röra på sig....


Så blev det "mormors/morfarstisdag".  Extra lyxigt för killarna , att få besök av sin (enda och väldigt uppskattade) kusin.


Att fota tre barn, utomhus. Omöjligt! Men jag fick med känslan av sol och tidig vår. 


Får man sitta på bordet och äta mellanmål?
Svar: Ja om man är utomhus!
Ok. då!


Karl-Petter drog igång lite musikunderhållning. 


Ava tog ett munspel.  Konrad valde pianot. 

Tar man det lugnt och stilla, så kan det låta riktigt bra.... fast man spelar precis som man vill. ( Mormor hoppas förstås på att de tre vill lära sig spela något instrument så småningom...)

Det blev en lång dag  hos killarna, för Ava. Innan Karin hade aviserat att de skulle komma norrut under hela påskveckan, så hade Johanna och jag bokat biljetter till Riksteaterns "Ödeläggaren". Maria Kulle gjorde rollen som Christina, författaren som fick sin tillvaro helt ödelagd av en manipulativ inkräktare. En verklig historia som drabbade författaren Christina Herrström. Suveränt skådespeleri. Skrämmande, verklighetsbaserad, handling.

Klockan nio väntade morfar och Ava utanför Gummifabriken ( Kulturcentrum) i Värnamo. Ava sov redan, hon hade somnat så fort hon satte sig i bilen. 

'
Igår, onsdag, var även mamma ledig från sitt jobb. En lite utflykt i närområdet kunde passa bra.
Stora lekparken, Glasparken, i Limmared blev första anhalten.


Fika på Glasets hus.


Ava behövde nya tights.  Lager 157 har sådana. 
Det är länge sedan som jag besökte ursprungsbutiken, i det nedlagda mejeriet i Gällstad. Var  sannolikt när Karin var på besök för flera år sedan. 
Otroliga priser! Tillverkningen av Lager 157s eget lågprismärke sker i Bangladesh. Motsvarande 5 kr i timmen, får de som tillverkar kläderna. Jag köpte en sommarklänning för 120 kr och ett linne för 30 kr!
Karin köpte en kasse full för en tusenlapp. Morfar handlade också kassen full.... 
Dilemma , det där... ska man handla, när arbetskraften är underbetald... eller ska man se till sitt eget, och passa på att handla billigt???

För femton-tjugo år sedan vallfärdade folk till Gällstad och denna butik. Idag finns 157 -butikerna över hela landet. Och för den som inte vet, Lager 157 har fått sitt namn efter länsväg 157, som passerar alldeles utanför parkeringen.


Lunch åt vi på thai-restaurang i Ulricehamn.
En promenad längd en 500 meter ( ?) långa gågatan hann vi också.


Blev lite väntan i den sköna solen, medan mamman besökte några butiker som vi var måttligt intresserade av. ( second hand-butiker)

I slutet av gågatan ligger den eftertraktade leksaksaffären. Blev lite inköpt till de påskägg som påskharen ska ta hand om och dela ut på påskafton.


Lite trötta efter utflykten var vi alla. Men efter kvällsmat bestående av liba-pizza, så orkade i alla fall Ava fixa koja i soffan, iklädd sin nya regnjacka från lager 157....


Idag på morgonen hjälpte Ava påskharen med bestyret att fixa till påskäggen.



Mormor och morfar fick också var sin bild att pryda , det redan välprydda, kyl/frysskåpet med...

Sen var det dags för mej att åka till jobbet. Lite konstigt kändes det allt, och åka iväg för att ha två långa musiklektioner, på skärtorsdagens eftermiddagspass.

Tråkigt att lämna Ava och hennes mamma, var det också. För nu var det "roliga" över för denna gång. Efter lunch med morfar, skulle de åka vidare till en kompis till Karin. Och i morgon åker de därifrån till  kusinerna utanför Värnamo. 

Så vi ses alla på lördag igen. Inklusive de påskägg som påskharen ska ta hand om. 


Men lite sursött kändes det allt i hjärtat. Det gör det ofta på denna tanten. Nästan alltid i samband med avsked av barnbarnen.....







28 kommentarer:

  1. Barnbarnsbakis heter det väl, tror jag;-) Men på lördag är det ju dags igen så...
    Härliga bilder av barnbarnen och vädergudarna måste älska dig, Ava och killarna - vilket fantastiskt fint väder. Sååååå avis;-)

    PS. Tack för infon om namnet Lager 157. Det visste jag inte. Vi har en butik i Arninge, cirka fem kilometer härifrån. Har alltid gillat deras kläder, speciellt materialet (nästan uteslutande bomull). I stort sett alla kläder är ju sydda i lågprisländer som Bangladesh, även riktigt "kända" märken, så... DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lågprisarbetare... lågprisaffär... OK? Tja... jag vet inte jag...//Anna-Lena

      Radera
  2. Trevligt med trevligt sällskap.

    SvaraRadera
  3. Sursött, ett roligt ord men jag förstår precis hur du menar.
    Intressant att få följa med på utflykter, se barnbarnen, hur de trivs och har roligt. Genom text och vackra bilder känns det som om jag nästan kunde vara med.
    Snart är de tillbaka igen.
    Önskar dig och din man en Glad Påsk.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma till dej och Mysingen! Kram//Anna-Lena

      Radera
  4. Härliga dagar för dig. Glada bilder på glada barn och framför allt då glad Ava. Förstår att avskedet känns i hjärtat men snart ses ni igen. Inte hade jag en aning om namnet på Lager 157. Ligger en sådan butik på gångavstånd från oss men ska erkänna att jag aldrig besökt den.
    Ha nu en finfin påskhelg!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju mer ungdomsinriktat. Mycket barnkläder numera. Men visst finns det en del som passar alls. Även om det inte finns rå mycket i min XL-storlek... Glad Påsk! Anna-Lena

      Radera
  5. Vilka bra och härliga dagar det blev tillsammans med Ava, hennes mamma och kusinerna. Bor man i centrala Malmö så är man definitivt inte bortskämd med snö så då uppskattas den verkligen. Avsked känns alltid men ni ses ju snart igen i alla fall.

    När det gäller kläder och vad man ska handla är det lite av en balansgång och inte helt lätt. Självklart vill man fynda om det går men samtidigt så känns det lite tveksamt i vissa sammanhang. När vår yngsta dotter gick i gymnasiet åkte hon och tio andra elever och ett par lärare till Bangladesh för att studera fattigdomsbekämpning. Det var en mycket intressant resa på alla vis och det blev verkligen en ögonöppnare när vi såg bilderna därifrån. Jag kunde inte ens föreställa mig hur det faktiskt var. De besökte textilfabriker men också ett tegelbruk. Som männen slet där var helt otroligt. Samtidigt fanns det också positiva inslag som visar att det sker en utveckling i landet och att det går framåt.

    Önskar en god långfredag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättesvårt att veta vad som är rätt! Samtidigt; kläderna är ju producerade och det vore fel att inte använda dem....
      Måste varit en mycket intressant resa . Och vi kan säkert inte föreställa oss vare sej miljön eller slitet. God eftermiddag! Anna-Lena

      Radera
  6. Sursött, så känns det ja. Förstår dig så väl. Tack för era härliga stunder tillsammans, så väl beskrivna och dokumenterade. Våren syns påtagligt. Trodde först att det var du men så var det Maria Kulle. Bra att det var bra det hon skådespelade!
    En fin fortsättning på denna långfredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt skådespelare. Inte ung , hon heller.... 63 tror jag hon är.
      Japp, våren är på intåg. Så sakteliga .Kram//Anna-Lena

      Radera
  7. Å vilken mysig vecka. Men har inte ni påsklov denna veckan? Det har vi här, så både Therese och Sofie har varit lediga, ja även Astrid för hon går i f-klass.
    God fortsättning på påskhelgen! Kram Lisa
    PS. nu är det jag som har skickat en vänförfråga till dig. Fast med mitt riktiga namn, Anne-Louice, Lisa är ju bara mitt smeknamn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstod att det var du!
      Bor du i Kronoberg eller Kalmar län? ?
      Killarnas ridskola ligger i Kronobergslän och där hade man påsklov före påsk. Medan både vi i Västra Götaland och de som bor i Jönköpings län har påsklov efter påsk. Tror att mina kollegor tycker att det är rätt gott att ha lovet efter påsk. God eftermiddag! Kram//Anna-Lena...I Grimsås 😊

      Radera
  8. Verkligen händelserika dagar! Förstår att ni njutit i fulla drag av tiden ni haft tillsammans.
    Skrattar när jag läser om Lager 157. Igår sa Maken att han snart måste till Lager 173 och köpa jeans 😂😂😂
    Han är inte så hemma i affärer så jag sa en dag de har billiga jeans.
    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Det var jag! Eval8

    SvaraRadera
  10. Har aldrig köpt jeans på Lager 173 ..eller 157. Tror inte att det finns till tjocka tanter. Men som sagt... aldrig kollat! God eftermiddag! Anna-Lena

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga bilder på alla barnbarnen, förstår att du njutit av Ava och killarna såklart. Lager 157 minns jag att jag har besökt i skogen utanför Falun för länge sedan...och minns att de hade billiga jeans! Ha en GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billigt på det mesta... Bra dagar, ja! Kram//Anna-Lena

      Radera
  12. Verkligen härliga, fartfyllda och händelserika dagar. Inlägget lyser av glädje, fartfyllda och vackra bilder. Och så fint att ni alla kan ses-. Viss logistik ligger det ju också i att få till det.
    Önskar di och de dina en riktigt Glad Påsk.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar några gånger om året. Fast oftast fattas någon. Avas pappa och hund väljer att stanna hemma i Malmö. Resten av hans familj beräknas återvända hem i morgon . Glad påsk! Anna-Lena

      Radera
  13. Ser att även dina barnbarn börjar bli stora och går att sysselsätta med litet av varje!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, det har gått snabbt. Känns inte länge sedan jag träffade dej och du berättade att du väntade barnbarn. Och jag längtade... Och visst är det den finaste gåvan man kan få. Glad Påsk!Anna-Lena

      Radera
  14. Så ljuvliga dagar med Ava och de andra! Jag har läst två gånger! Bilderna talar glädje och lust 💖Och visst är det tomt då dagarna är över! Sötsurt så bra ord för det!
    Maria Kulle är en av mina favoriter; och föreställningen kan jag tänka var speciell!!
    Må gott kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt bra föreställning! Man tror ju inte att det är sant att man kan bli så manipulerad. Hon hade inte ens någon kärleksrelation med mannen, och ändå kunde han utnyttja henne så kapitalt.
      En föreställning som varmt rekommenderas. Den kanske kommer till dina trakter också..
      God påskdagen! Kram//Anna-Lena

      Radera
    2. Föreställningen kommer till Karlstad 13 april, men då är inte jag hemma tyvärr. Hade gärna sett den! Kram

      Radera
    3. Man kan inte vara på två ställen samtidigt... Så är det ju! Kram//Anna-Lena

      Radera
  15. Mina barn/barnbarn handlar ofta på lager157, förra veckan köpte dottern en hoodie för 8 spänn! Jaaaa, 8 kronor! Vet inte vad det var för jippo, men det låter otroligt. Beundrar Avas jacka och kappa på bilderna, särskilt den rosa-blommiga blev jag förtjust i! Tyvärr får/kan jag inte handla kläder till mina småttingar, bara mammas smak duger...
    Pratar Ava skånska? undrar tant nyfiken, för övriga familjen gör väl inte det, eller? jag kan inte skorra på ärren även om jag försöker, hihi. fKram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas