onsdag 26 april 2023

Majblomman

 


Nej, det är inte en majblomma. Det är en nunneört. Tycker ändå att den passar bra ihop med rubriken. Blomningstiden, den är i månadsskiftet april-maj. Sen försvinner blomman ganska snabbt. Precis som  majblomman, plastblomman, som har sin blomstringstid just nu.

-Anna-Lena, vill du köpa majblommor av mej? hördes från flera håll, då jag jobbade både onsdag och torsdag förra veckan.

- Nej, svarade jag. Jag köper av deon som kommer hem till mej och säljer.

Det har inte kommit någon och ringt på. Trots att jag vet att det finns majblommesäljare i närheten. Däremot har jag på ett antal tredjeklassföräldrars facebokkonto ( elever från åk 3, säljer traditionsenligt majblommor i vår kommun) kunnat läsa: Köp dina majblommor i "Lisas" blomstershop. Vilket betyder att man erbjuds/ombeds att beställa majblommor från just det barnet via nätet. Blommorna kommer sen via posten. Och garanteras inte vara framme till första maj...

En kille har blivit viral, och lyckats sälja majblommor för mer än fyra miljoner kronor. Hur är det möjligt? Den asylsökande killen hade blivit illa behandlad av människor som han försökt sälja majblommor till,  person till person. Någon reagerade mot detta och skrev på nätet, hur pojken behandlades. Även politiker skrev  om det omänskliga bemötandet på sina sociala medier. Plötsligt ville alla handla av pojken och gjorde det via hans "nätbutik".

Jag kritiserar inte detta, eller jo det gör jag egentligen...men jag tycker att det är bra att folk reagerar mot att andra bär sig riktigt illa åt.

Jag reagerar mot näthandeln. Trodde att det var något man tog till, för att få in pengar till majblommekommitteerna, under pandemintiden. För det var då näthandeln började. Men man fortsätter med näthandel, trots att det är helt ok att träffa varann igen.

Nu kanske det finns många hotbilder för nio-tioåringar i städer, men knappast här ute på landet.  Det där med att sälja majblommor, det är ju så bra. Barnen får lära dig ringa på hos folk, prata för sin sak, ta emot pengar... eller allra hellre swishpengar... det skulle ju kunna gå till ett centralt nummer i varje majblomskommitte, med en kod för varje barn. Barn får lära sig ta ansvar. Barn får lära sig att man måste anstränga sig för att själva få de där försäljningsprocenten, som varje säljare får.

Träffade en kvinna från tätbebyggda samhället idag. Där hade heller inget barn ringt på dörren, för att sälja majblommor.

Bara att konstatera... det tycks inte bli några majblommor köpta här i år. Eller någon mer gång. För majblommor via förälders FB-konto, att köpa via nätet, det säger jag Nej tack till. 


Kan vara så att denna tanten blivit för gammal och "stencil"....

Kan också vara så att jag har någon gammal "ringapådörrmajblomma" kvar i någon låda. Får väl plocka fram den och sätta på jackan nu när det är majblommedags. 

24 kommentarer:

  1. Läste om den asylsökande pojken som hade för 1,9 miljoner kronor. Helt otroligt egentligen. Tyvärr kan han inte köpa ett uppehållstillstånd för pengarna.
    Jag brukar köpa en majblomma varje år, fast en pin. Har satt dom på olika blixtlås på jackor. Rätt snyggt. Har inte sett några försäljare i Täby Centrum än. Har iofs inte kollat så noga heller. Att ringa på fungerar ju inte i vårt hus, då det är portkod som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det är så på många platser. Men man kan ju stå utanför ett köpcentrum och sälja... eller mataffär.//Anna-Lena

      Radera
  2. Jag tycker killen bedrift är fantastisk. I övrigt så retar jag mig på ”Signes majblommebutik”,”Viktors majblommebutik” osv. Ut och sälj, jobba för er sak, det är inte föräldrarna som ska sälja. Har inte sett en enda försäljare live, så ingen majblomma här. God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju medias bedrift. Men inget ont om honom. Men som sagt, jag betackar mig för alla majblommebutiker. //Anna-Lena

      Radera
  3. Tycker så synd om denne lille killen. Hur kan man vara så elak?
    Hos oss har det inte varit någon och såld majblomman, så trist. Vi köper alltid av alla som kommer. Det går ju till välgörande ändamål. Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntar så på försäljare. Ska påminna treorna i morgon, då jag träffar dem. //Anna-Lena

      Radera
  4. Vem vet, kanske det ringer på dörren snart! Vi har ju porttelefon, så det försvårar ju för barnen att komma in, men de brukar stå utanför Hemköp och sälja, inte dumt alls! Få se om jag får köpa nån majblomma där!
    Hälsningar från en trött men nöjd Londonresenär...ja...det blev en dyr resa ja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att det måste vara så i stan eller större samhällen; sälja utanför affärer. Det viktiga är att barnen engagerar sig.
      God kväll och god sömn! Kram//Anna-Lena

      Radera
  5. Jag har aldrig varit med om att barnen ringer på/knackar på och säljer vid dörren. Däremot brukar de stå utanför matvaruaffären och sälja. Handlade i måndags och då fanns ingen där. Får väl se om jag ser någon i morgon... behöver köpa ett par saker då.
    Jag brukar köpa, men majblommorna med nål tappar jag alltid. Så det får bli en annan modell i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så. På landet ringde man på dörren, I tätbefolkade områden sålde man utanför affärer. Engagemanget från barnen är det viktiga!
      Pins-modellen funkar bättre än nålen..//Anna-Lena

      Radera
  6. Detta med näthandel och majblommor är jag ganska kluven till. Vårt yngsta barnbarn och hans klass . åk 3, har sålt majblommor i Uppsala och gjort det "på gatan". Så bra att träna sig på att framföra ett budskap och barnen har tränat i skolan på hur man beter sig. Eleverna här har vari i köpcentra och även stått utanför större butiker. Och de har också varit minst två och två när de varit ute och sålt.
    Jag har köpt av William och han ringde mig och frågade. Han har också ringt till vänner, presenterat sig och förklarat ändamålet. Väldigt bra.
    Tycker att killen som sålt för så mycket gjort det bra men så sorgligt att vi här ska hata så mycket och med all kraft. Och ett uppehållstillstånd går ju aldrig att köpa. Men ett par nya skor fungerar ju fint.
    Fint att du tog upp detta.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju så det ska vara. Att barnen själva engagerar dig och säljer. Bra att vara två och två. Det kan man också vara då man knackar dörr. Förr gick alltid barnens provision till skolan. Vet inte hur man gör nu. Men bra att lära sig att man kan göra något för att hjälpa andra, och att man dessutom får in pengar till något gemensamt. Det individuella tänket styr alldeles för mycket som det är.
      Har naturligtvis inget emot pojken som sålt för 4,4 milj. enligt Aftonbladet. Men jag blir irriterad när folk applåderar hans "otroliga" insatser, på sociala medier. Han har ju inte gjort något, mer än blivit orätt behandlad, förnedrad. Försäljningen har ju media skött åt honom.
      Heja ditt barnbarn som jobbar för att få sälja! Kram//Anna-Lena

      Radera
  7. Hit har det inte kommit majblommeförsäljare på många år, men jag träffar på barn utanför butiker väldigt ofta. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att det är så i tätorter. Hoppas att de finns utanför affärerna även i år. Kram! Anna-Lena

      Radera
  8. Jag blev "påhoppad" av ett gäng barn på köpcentret i Färjestaden när jag gick in. Så detta år köpte jag faktiskt en Majblomma av en tjej. De hade tydligen fått fel på sin QR-kod så hon fick jobba för att tala om för kunderna hur de skulle göra för att Swisha och hon lyckades med mej i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att det finns riktiga säljare och en swishmöjlighet. Ska kolla med treorna idag, hur det funkar. Och se om någon kommer och säljer i byn... //Anna-Lena

      Radera
  9. Bra infallsvinklar på majblommeförsäljningen du ger oss här. Mycket blir åt fel håll i medias tidevarv. Från början goa tankar med konsekvenser vi egentligen inte vill ha.Förr köpte jag av barnen omkring som ringde på. Så min son, av mina barnbarn, sedan blev det bekantas barn - och nu vid affären. Undrar om jag själv nånsin sålde majblomster?
    För gammal- njaaaej - uttrycket stencil gillar jag :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sålde. Majblommor.an började ju säljas redan 1907. Så där är vi inte så stencila. Få se om det kommer någon och ringer på idag... //Anna-Lena

      Radera
  10. Det är många år sedan jag såg någon som sålde majblommor och ingen ringer längre på. Tiderna förändras. Minns själv när jag var barn och gick omkring i grannskapet och sålde. För det mesta gick det bra men en gång blev jag utskälld av en "gubbe". Han öppnade dörren och skrek "ge dig ivääääg ... jag ska ingen majblomma haaa". Förmodligen hade det varit många där innan mig. Jag sprang förskräckt hem till mamma och grät kommer jag ihåg. Tror det var sista gången jag sålde majblommor.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pratade med trotsa idag" Tänk om det är kågon arg gubbe som öppnar dörren ", sa en tjej... Dumma gubbar... skrämma små barn! //Anna-Lena

      Radera
  11. Spontant förknippar jag försäljningen av majblommor med att barnen står vid affärer och liknande ställen, oftast två och två, och säljer där. Att gå runt och ringa på hos folk tror jag inte anses speciellt säkert längre. Dessutom är många portar låsta så det går inte att komma in i trapphusen längre. Att handla via nätet eller via barnens föräldrar har jag ingen erfarenhet av. Ärligt talat var det flera år sedan jag såg någon som sålde majblommor här.

    Om det nu är okej med näthandel så har killen verkligen fått ett massivt stöd kan man säga. Hörde att han fått rasistiska kommentarer från medlemmar i SD. Ärligt talat så borde de rensa upp rejält i sina led. Vad är det för fel på vissa vuxna?

    Det är helt enkelt nya tider nu och även majblommor kan tydligen säljas och köpas via nätet. Själv tycker jag att man tappat lite av traditionen då men det är kanske jag som är gammal och gaggig ;-)

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog gamla båda två...
      Förstår att det är skillnad på tätort och landsbygd. Här kan man knacka på.
      Vi har ingen affär att stå utanför. Men naturligtvis är det bästa sättet att sälja på... Dit folk kommer och har lite pengar...Swish funkar tydligen bra också.
      Nä, näthandel... det får vara när det gäller majblommor. Tror sloganen varit "barn hjälper barn". Det blir ju inte så, när man säljer vi föräldrars FB-konton. God kväll

      Radera
  12. Nunneört är vacker och anspråkslös.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas