söndag 10 september 2023

Ta till vara

 -Idag har vi tagit tillvara naturens gåvor, både till lunch och kvällsmat, sa jag till maken, då han serverade stekta kantareller och stekt taggsvamp på rostat bröd för en stund sedan.

Han var på svamprunda, medan jag tog tillvara sensommarvärme och tog ett par simturer i Gussjön, i eftermiddag. Jag drog mitt strå till stacken genom att rensa, gissningsvis, fyra liter svamp.

Till lunch bjöds det på wok, där morötter och squash hämtades i trädgårdslandet.  

På köksbordet står förstås en rejäl bukett från den prunkande asterplanteringen.

På förmiddagen tog vi tillvara det härliga vädret, genom att ta en cykeltur ( el) till Glasets hus i Limmared och fika.

Gårdagen blev också en " ta till vara dag". Helt underbart väder. Gott i vattnet vid Östra Stranden i Halmstad, men tyvärr fortfarande brunfärgat och geggigt närmast stranden. Otroligt hur Hans lyckades röra om i vattendragen.

Återigen, så måste jag tacka livet för allt jag kan göra, för alla upplevelser, för familjen, för det natur och trädgård ger. Tänker ofta på hur lyckligt lottad jag är!


Stannade till och tog ett foto ut över Jälmån, då vi var på väg till  Limmared. 


Dimmolnen tätnade på förmiddagens elcykeltur till Glasets hus. Men gott och ljummet var det ändå.


Tog vägen över Tranemo hem, och fick cykla lite banvall. Lättcyklat!


Tre olika sorters astrar drev jag upp i växthuset i våras. De planterades ut i juni och nu är de klara att tas tillvara i vackra buketter.

 
Solrosorna är mest till för insekter...och kanske, så småningom, för fåglar. De får stå kvar ute.


Härliga simturer i svalt  vatten i Gussjön, där Nissan ser till att vattnet hålls fräscht. Var rätt tomt på folk när jag kom vid tretiden. Då jag åkte hem en dryg timme senare, så hade där samlats en del sol och bad-dyrkare, som passade på att ta tillvara det vackra vädret.




En fin lördag i Halmstad med Johanna och killarna. 

Ytterligare en härlig septemberhelg, tillvaratagande på bästa sätt!

13 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska bilder!!! Den med solrosen är bara såååå häftig! Dessutom är jag verkligen glad att ni äntligen kan få njuta av lite sommarvärme, och det i september. 23-25 grader hör ju inte till vanligheterna så här långt i september.
    Alltid roligt med ett eget "skafferi" i trädgården. För allt man planterat eller dragit upp smakar ju så mycket godare än det man köper i affären. Dessutom är man ju stolt över resultatet också, eller hur:-)

    SvaraRadera
  2. Heja er! Ni är så aktiva/sportiga.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag och visst är det en förmån att kunna ta tillvara på så mycket. Det var ingen dålig svampkorg som maken din kom hem med. En del att rensa dock men förmodar att det var ett sant nöje.

    Önskar en glad måndag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappast nöje att rensa svamp... men allt är ju inte kul. Bara att bita ihop. Kram

      Radera
  4. Får se om det blir tredje gången gillt. Ofta nu blogger inte kan publicera kommentarer.
    Glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suck, det var jag igen. Eval8

      Radera
  5. Ååhhh ... en härlig helg med fina upplevelser och såå fina bilder!
    Önskar dig en fin start på den här nya veckan!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vi har verkligen haft fint väder. Förstår att ni har njutit både med dottern och BB, och givetvis med cykelturen. Ha´t så gott, och fortsätt att njuta! Kram Lisa

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas