söndag 10 mars 2024

Olika framträdanden

 Barnbarnskillarna är musikintresserade. Såväl att lyssna, sjunga, "showa" som att testa instrument. Konrad har dessutom en gudabenådad sångröst, sjunger otroligt rent och starkt.

Att sjunga i kör skulle vara en bra grej, tyckte föräldrarna. Men var hittar man en kör som har plats för en femåring och en sjuåring? Jo, i missionkyrkan!

Killarna fick testa ett par gånger, innan de bestämde sig för att vara med. En termin i taget, förstås. Idag var det dags för det första framträdandet, i samband med en gudstjänst för alla åldrar. 

Vem var på plats på premiärframträdandet? Jo, mormor och morfar, naturligtvis.  Samt pappan.


Spända killar! Mikrofon precis framför Konrad, bra tänkt! Hans röst är värd att höras!


Tjejer enbart, förutom killarna. Det finns ytterligare några killar i kören, men idag var de inte med.

Intressant att besöka en gudstjänst i frikyrkan. Jag har ganska mycket erfarenhet från svenska kyrkan, även om det var ett tag sedan. Kunde dock konstatera att frikyrkans gudstjänst är mycket friare och tillåtande, än vad svenska kyrkan är.

Mycket sång och musik, korta framträdanden av konfirmandgruppen samt en lättsam förklaring av dagens text, från pastor och körledare.

Storskärm i kyrkan gjorde det lätt att se hela lilla kören. Videoutsändning via Youtube gjorde att även mamman kunde kolla sönernas debut.

https://missionskyrkan.org/kalender/gudstjanst-3-3-26/

Vad gjorde mamman då? Jo, hon var i Gislaved, på ridklubben, med sin snart femårige valack Lycke Lo.

Lycke skulle framträda i två klasser, 90 och 100 cm, riden av sin tränare.

Den sistnämnda höjden skulle starta vid kvart över tolv. Så visst skulle vi hinna köra de 3-4 milen mellan Värnamo och Gislaved för att kolla på den.


Vi fick se en glad häst som hoppade högt över de tio enmetershindren.
Pappan till Lycke heter Hip hop och var en känd hopphäst på sin tid. Även mamma Tindra har bra hoppgener, och hoppade 1,20 under sin aktiva tid. Så Lycke har att brås på.





Lycke är fortfarande unghäst och får ännu inte tävla "på riktigt". Men rosett ingår i startavgiften, om man klarar en felfri runda. Idag klarade han två.


En stolt hästmatte, som kan vara nöjd och stolt över sitt eget arbete med sina hästar och över sin fina Lycke Lo.


Efter att ha bevistat två olika framträdanden i Småland, så hade det blivit lunchdags.

Vad kunde passa bättre än den småländska "nationalrätten" raggmunk med stekt fläsk. tillagat på bästa sätt, på Höganloft, Isaberg. 

Tillbaka på den västgötska sidan av gränslandet igen, så var det dags för en promenad.


 Blomnörden var egentligen ute för att kolla om tussilagona kommit upp ännu. Det hade de inte.  Så jag fick nöja mig med lite hasselblommor.. igen.

På väg hem fick jag syn på de första tranorna för i år. Ett riktigt vårtecken. Något dansframträdande bjöd de dock inte på. Det kommer tids nog, då man vilat upp sej efter långflygningen och då vårvärmen framkallar vårkänslor hos de stora fåglarna.

24 kommentarer:

  1. Lite synd egentligen att man måste gå till en kyrka för att sjunga. Och precis som med ridning verkar sjungandet i ung ålder vara en tjejgrej. Synd det också. Det borde vara en mix.

    Kul med dotterns och hästens två vinster. Kul att ni han kolla båda framträdanden.

    Och den raggmunken skulle jag kunna dö för:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! En bra restaurang som verkligen kan konsten att tillaga både raggmunk och fläsk.

      Radera
  2. Så bra att det fanns en kör de kan vara med i. Gillar man att sjunga är kyrkor bra platser att vara på. Jag önskar att jag kunde sjunga, de gånger jag är i kyrkan.
    Klart ni skulle vara och lyssna på framträdandet , perfekt att sen hinna till nästa uppvisning! God söndagkväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkade utmärkt! En bra runda. Hemma igen kl 2!

      Radera
  3. Som mor föräldrar får man vara både här och där .-) KUL!
    Men så roligt att de vill sjunga och att Konrad har sån vacker röst, ärvt den av dig...
    Missionskyrkan låter roligare, mer glädje i musiken gissar jag, som inte alls vet. Inte lika stelt, ny gissning ,-)
    Rida däremot ,-) vi har två ridtjejer, svärdotter och barnbarn. Jättekul att titta på. Vacker bild av dotter och häst.
    Lycke Lo passar utmärkt med de två rosetterna.
    Lunch gott.
    En mysig dag alltså.
    En fin kommande vecka hoppas jag du får!
    KRAM Primrose :-)

    SvaraRadera
  4. Han har inte ärvt min röst. Jag sjunger inte bra alls. Men har väl jobbat så mycket med musik så att jag fixar både spelande och sjungande.... Kram

    SvaraRadera
  5. Vad trevligt och roligt med två olika framträdande på samma dag- Och så kul att barnbarnspojkarna båda två har intresse för sång och gillar att framträda- Och vad gäller frikyrkorna satsar de ju ofta på detta-
    Grattis till den lyckade hopptävlingen. Verkligen en bra start på karriären-
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lykke Lo är en bra hopphäst. Och har en bra tränare.
      Absolut kul att killarna får möjlighet att sjunga tillsammans med andra!

      Radera
  6. Va roligt att killarna får prova att sjunga i kör! Å grattis till mamman och hennes häst!
    Ja, vi väntar på lite grönska och värmen...men det dröjer nog lite till...
    Raggmunk, tror aldrig att jag har ätit det? Liknar rårakor kanske?
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skillnad mot råvaror är att det är lite typ pannkakssmet, som potatisen är riven i.

      Radera
  7. Det är ju helt fantastiskt att få vara med och titta på barnbarnens framträdande. Klart att mormor och morfar skulle sitta bänkande och lyssna.
    Ha en fin start på en ny vecka! Kram Lisa

    SvaraRadera
  8. Kul att följa med de sina en hel del har det blivit under åren, senast svärdotter som spelade fotboll och åttaåringen som dansade.

    SvaraRadera
  9. Och visstcuppskattas det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. älskar raggmunk med stekt fläsk, äter det då och då i Göteborg.

      Radera
    2. Japp! Det är gott!

      Radera
  10. Vilken trevlig dag med både körsång och hopptävling!
    Har inte sett tranorna, men hörde dem i lördags när jag var till Ugglebo :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kärt återseendeav tranor!

      Radera
  11. Kanske sångrösten efter mormor då? Så kul att de hittade en kör som passade. Man blir glad at att sjunga.

    Spännande med egen häst dessutom. Det är vackra djur men djur som jag har respekt för.

    Kram och god måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mormor har ingen vidare sångröst. Men man kan vara musiklärare på mellanstadiet om man kan lite om det mesta vad det gäller ämnet.
      Fyra hästar finns i stallet. Minstingen ska snart börja ridas in...Kram

      Radera
  12. Men så mycket trevligheter på en o samma gång! Jag förvånas lite över att man tillät både filmning och fotografering på barnkören, det är ju annars strängt förbjudet på dagis och i skolan., vilket jag tycker är så fjantigt. Inte får man vara med heller som publik, bara en person o det brukar vara mamma. Jag kan köpa att det finns problem för vissa men när man utesluter hela familjer från att fira tillsammans tycker jag man gått på tok för långt. Fin kuse dottern har, och talang verkar också finnas både hos ryttare och häst! I mitt nästa liv ska jag lära mig rida...
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ångrar så att jag inte tog ridlektioner, då jag körde döttrarna till ridskolan varje vecka i många år..
      Så fjantigt med fotoförbud. Bra att kyrkan är välsignad att lägga ut videos.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas