måndag 18 mars 2024

Selfie om våren

 Det är vårdagsjämning på onsdag. Passar då jättebra med tankar om våren i Klimakteriehäxans Selfie.


1. Det är ett självklart vårtecken  

När tranorna kommer tillbaka till vår by. Har ännu enbart sett ett par ännu. Det lär komma fler. Det är ju inte för inte som jag bor i TRANEMO kommun....


2. Den blomman är vårens mest efterlängtade

En nästan omöjlig fråga för en blomnörd. Hasselblomman talar om att våren är på intåg. Likaså snödropparna. Tussilago talar om att nu börjar tjälen gå ut jorden. Blåsippan, ja, det är ändå min favorit. När den kommer, så är det vår. Vitsippan är också en favorit, speciellt då den bildar stora "hav". När vitsippan vissnar bort, då har det blivit lövsprickning och försommar. 



 3. Det plagget signalerar vår

När fleecetröjan får ersätta den gamla slitna, varma goa, täckkappan på dagens promenad. Idag var det fleece som gällde.

Krokus, ja, det är en välkommen trädgårdsblomma. 

4. Den texten om våren är en favorit 

Solen värmer frusen jord och snart ska vintern dö

Våren står på språng och tänker äta upp alls snö

Solen strålar väcker fröt som sovit under jord

Dags för tussilago börja växa och bli stor.

Första versen på en liten fin melodi av Tomas Brandt. Brukar sjunga den med de yngre eleverna.


5. Min syn på "obligatorisk" vårstädning

Dessa bedrövliga fönster. Får ta och gå över dem... snart. Förhoppningsvis får jag lite hjälp av maken, iaf på ovanvåningen. 

Trodde faktiskt att hasselblomman gjort sitt. Hängena ser rätt utmattade ut på de flesta buskar. Men tjejblommorna ger inte upp i första taget.

 6. Så låter våren i mina öron.

Tranor skränar, duvor kuttrar, talgoxen titi-ar, domherrar i dämpad gnisselkör. tallkottar om öppnas med ett knäpp i solens sken. Längtar efter koltrast-konserten. Han är på plats sedan flera veckor, men har inte fått sång-lust ännu.


Dagsfärska, ja t.o.m tims-färska bilder, från dagens härliga solskenspromenad. 

Tack, klimakteriehäxan, för en kul selfie. 


22 kommentarer:

  1. Här har snödropparna snart gjort sitt. Vintergäck är ett bra vårtecken. Tussilago ser jag aldrig här i närheten. Tranorna har kommit för några veckor sedan. Idag har vi haft en grad bara, men sol och knappt någon blåst. Glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var nog inte många grader, men det var vindstilla och solsken. Vintergäcken går mot sitt slut
      Vi har bara några hos oss. Massor hos dotterns granne utanför Värnamo och mängder I mslmödotterns jättestora trädgård. Gissar att de är överblommade då vi kommer ner på fredag. När vi var i Malmö för en månad sedan, drygt, så blommade de för fullt. God kväll!

      Radera
  2. sjunger inget men njuter av fågelsången i vår lilla trädgård 🐝

    SvaraRadera
  3. Åh, så härligt vårliga bilder. Vi har vårt kvar, när erat är över. Den som väntar på något gott...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våren är värd att vänta på.

      Radera
  4. Du kan din natur! Du är otroligt duktig på att veta vad som händer när. Dessutom kan alla fågelläten, eller åtminstone dom som förekommer i din närhet. Eloge!
    Att tvätta fönster är en mardröm. Om/när jag vill ha dom rena låter jag ett städbolag ta hand om det. De är proffs och med ROT-avdrag kostar det ju nästan ingenting. Dessutom slipper jag oroa mig för att ramla ner från stegen/stolen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju en äkta lantis

      Radera
  5. Tranorna, där tycker vi lika. Egentligen om blommorna också. Vi har ju så fina vårsånger i kören, men kom bara på Blåsippan i all hast.
    Ljuvliga bilder!

    SvaraRadera
  6. Vårsånger i kör... Finns många vackra.

    SvaraRadera
  7. När tranorna flög över vårt hus när vi bodde på Åland var det vår för min del.
    Fönstertvätt hör också till när våren kommer. Här tvättar jag dem oftare än vad jag gjorde då.
    Ha det-kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så svårt att få fönstren ruktugt rena. Borde anlita proffs!

      Radera
  8. En härlig vår-selfie!
    Kram

    SvaraRadera
  9. TRevlig läsning och med fina bilder därtill- Och visst känns det att våren är här. På många sätt- Och vårtecken kryllar det ja av nu. Här hemma är ett vårtecken att fritidsbåtarna passerar och att många söker sig till uteserveringarna och en solig södervägg
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter kallt med båt. Men de ska förstås inte bada😄

      Radera
  10. Det finns så många fina vårblommor och alla är lika välkomna. Blåsippor har vi ytterst sällan här vilket är synd. Men visst är det fantastiskt hur glad man blir varje år av dessa små tecken!

    Önskar en god kväll!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vårblommor är riktiga glädjespridare

      Radera
  11. Nämen hej, ännu en text om våren som jag inte kände till, undrar var jag varit hela livet, jag som lyssnar till körsång på Valborg varje år!? Tack för fotot på tranorna, har inga här i förorten, i Sundborn fick jag uppleva några, men bara ett par häckar där fick jag veta. Fina fotobevis på vårens framfart hos dig, här ligger ju snön kvar, även på trottoarer märkte jag idag...Kramen

    SvaraRadera
  12. Våren kommer till dej ska du se. Snart! Inte konstigt att få inte känner till texten. Den är från en sångbok för barn. Kram

    SvaraRadera
  13. Så vackra vårbilder, våren har kommit långt, igår morse såg vi några krokus som var så låga men hade precis slagit ut, så sött, första vårtecknet efter gässen.
    Hade tänkt lägga in den i bloggen, tack för samtalet igår, vilket gjorde så jag kunde slappna av, då filmerna alla fall inte fanns i min blogg, utan innan man loggade in. Jag kan nog hämta, men väljer att inte göra det. vågar inte, kanske den sidan är falsk.
    Bloggen syns inte längre, och så får det vara.
    Ha det fint! KRAM Primrose :-)

    SvaraRadera
  14. Du får öppna en ny. Kommer ju att sakna dej! Kul att pratas vid. Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas