måndag 25 mars 2024

Selfie om sport

  Denna måndag handlar Klimakteriehäxans selfie om sport.  Kul tema att fundera kring.

1.Så minns jag gymnastiklektionerna i skolan:

Pest och pina. Jag var stor, klumpig, långsam, oteknisk och hade/har inte mycket till bollsinne . Men jag tog min oförmåga med jämnmod, jag var ju "duktig" i många andra skolämnen.


  2.Det är min idrott före andra framför andra (som aktiv och/eller som åskådare): 

Har nog ändrats en hel del genom åren. Har aldrig varit bra på något, men gillat att simma. Och att se på simning. Såg mycket fotboll förr. Har väl fortfarande Elfsborg " i mitt hjärta". Numera blir det mer att kolla hästsport, som ju ena dottern håller på med.

Gymmet gillar jag. Variation; styrka och kondition. Ingen tävling alls!

 3. Den stjärnan slutar aldrig att lysa på min idrottshimmel:  

Ingmar Stenmark...fortfarande spänstig som en ungdom!

4. Den boken/filmen/dokumentären/tv-serien med idrottsanknytning kan jag verkligen rekommendera: 

Såg en jättebra serie om fotbollens framväxt i England. På Netflix. "The English game".  Visade också hur proffsfotbollen snabbt etablerades.

 5. När det sänds sport i tv så ... lyssnar jag mest. Med ett öra. Och kollar med ett halvt öga.  Tycker bättre om att lyssna på radio. Där är det väldigt målande sportreferat.

Var mycket mer intresserad av sport när jag var yngre/ung.

6. Hur sugen är du på OS i sommar?

Inte ett dugg. Men kommer nog att lyssna på radio.


 Även bröderna Fredriksson började från schratch!  Tror jag..

26 kommentarer:

  1. Stenmark är verkligen inetsad i svenska folkets hjärna - och det med rätta! Simning är bra för hela kroppen, men de bad jag besökt har inte känts särskilt inbjudande eller fräscha tyvärr. Dina och mina gympalektioner verkar ha liknat varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog vin eller vatten, det där med gympa på sextio-sjuttiotal... och kanske ännu senare

      Radera
  2. Tävling har väl aldrig varit min grej, men gillar att röra på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag också. Men inte på tid och inte över bockar och plintar. Och inte med boll..

      Radera
    2. tyckte det var roligt med bockar och plintar, fast jag är kort

      Radera
    3. Då är/var du spänstig!

      Radera
  3. Ja, det är något visst med Stenmark!
    Jag håller med dig om att gilla att träna utan tävling. Och vad rätt du har i att det är roligare referat i radion!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar verkligen referatet där. Passar så bra att lyssna och göra annat än att sitta framför tvn

      Radera
  4. Ja du kompenserade för din ev.- klumpighet o ingen kan vara bra på allt! Det enda jag inte gillade på gympa n var att jag alltid var kortast och fick stå längst fram i ledet...Gym är så fantasilösa så jag har inte lyckats komma igång, jag och maskiner är ingen bra kombo. Men, jag vet att kroppen skulle tacka mig...Hästsport gillar jag också, inte dressyr men hoppsporten. Ha en fin vecka, kram från pörtet

    SvaraRadera
  5. Gym är så bra... Där kan man verkligen få en egen stund I lugn och ro. Oftast iaf.
    Dressyr är egentligen en väldigt svår och "vacker" sport. Kram

    SvaraRadera
  6. Jag gillade gympan i skolan. Fick faktiskt bättre betyg än vad jag var värd, tycker jag.
    Mästarnas Mästare... Det ÄR Ingemar Stenmark! Jag har egentligen inga idoler, men måste jag välja en, så är det just han.
    Sport på tv:n - gillar konståkning (särskilt isdansen), skidskytte och lite längdskidor. Gymnastik också, förresten. Och simhopp.
    OS i sommar kommer jag nog inte alls att kolla på.

    SvaraRadera
  7. Glömde skriva att jag har börjat titta på en del orienteringstävlingar på tv. Mycket intressantare och mer spännande än vad man kan tro. Särskilt när duktiga svenskor är med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter intressant! Att leta upp kontroller i skogen ned hjälp av karta... det är ju något som jag gillar... och som man kan hålla på med när man är äldre..

      Radera
  8. Läste senaste kommentaren. Var faktiskt förlovad med en duktig orienterare något år, men blev aldrig intresserad själv. Nej, jag är ingen tävlingsmänniska. Tränar gärna solo.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Vi har nog alla börjat från scratch oavsett om det gäller sport eller annat;-)
    Vi är nog totalt olika idag... också. Men det är ju det roliga med kontakter i Blogglandia - man är olika på alla möjliga sätt, ändå tycker vi om varandra.
    Själv har jag alltid varit en tävlingsmänniska, och det är jag än idag. Min man var raka motsatsen. Det är kanske därför vi gick ihop så bra, vi nötte inte på varandra.
    Var ingen stjärna direkt på gymnasiet, men min mamma fick alltid höra av klassföreståndaren att om jag satsat lika mycket på "viktiga" ämnen istället för på idrott etc. hade jag haft betydligt bättre betyg. Men det blev ju en människa av mig ändå;-)
    Hästsport - hoppning är väl okej, men dressyr är så fruktansvärt tråkigt.
    Håller förresten helt med dig att radiokommentarer är betydligt roligare att lyssna på än tv-kommentatorer. Förut hände det ofta att jag nollade tv-ljudet för att lyssna på Lasse Granqvist underbara fotbollsreferat.

    PS. Jag tog bort min egen kommentar, då jag kom åt touch-plattan och kommentaren publicerades utan att vara klar. DS.
    Håller helt med dig om Ingemar Stenmark - hela företaget samlades ju inför den enda tv:n i konferensrummet och kollade när han tävlade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tävling har väl varit att vara den som haft högst poäng på prov. Gick ju bra grundskolan ut. På gymnasiet var det inte lika lätt... även om det hände ibland.

      Radera
  11. Nä, skolgymnastiken var vedervärdig. De få saker som var kul gjordes sällan. Ännu tråkigare på högstadiet än tidigare.
    Stenmark är helt outstanding, tänker på hur hela Sverige stannade när han körde sina lopp. De som inte var med då, de kan inte förstå hur det var!
    God natt 😴 Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju självklart att ta in en tv i klassrummet .. eller i en större samlingssal, då han körde. Sånt skulle aldrig hända idag.

      Radera
  12. Vissa grejer på idrotten var mycket kul, andra saker var pest och pina, som typ alla tävlingar. Friidrotten var inget för mig. Däremot hela havet stormar, och de olika träningsstationer.
    Jag har visst kommit på villovägar. Det var visst länge sedan som jag gjorde ett nytt inlägg hos mig, men jag brukar ändå läsa i din och vissa andras blogg.. Jag har tappat inspirationen och orken. Förstår inte hur man kan vara så här trött, eller så är det bara vårtröttheten som kommit och flyttat in i min skalle.
    Förstår att du får en fin vecka, har killarna också påsklov denna veckan?
    Ha en fin och mysig vecka! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix. Lov nästa vecka. KP går sista månaderna på "dagis" och har alltid ledigt på tisdagar

      Radera
  13. Jag är inte särskilt sportintresserad, men ridsport, motorsport och handboll tittar jag gärna på ... och barnbarnens fotbollsmatcher såklart!
    Ingemar Stenmark är även mitt val!
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite sportkunskap kan ju göra till allmänbildning...ungefär där är mitt intresse

      Radera
  14. Jag var absolut inte klassens starkaste lysande stjärna på idrottslektionerna. Det handlade mycket om prestation och inte om rörelse och hälsa. Väldigt opedagogiskt skulle jag vilja säga. Det som passade mig bäst var simning, tennis och bollsporter medan redskap inte alls passade mig.

    Numera ser jag sällan sportsändningar men förr tittade jag mycket. Var sak har sin tid...

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
  15. Ungefär så. Var sak har sin tid. Var faktiskt med och tränade fotboll ett tag. Stor back. Men för långsam

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas