söndag 14 april 2024

Viktiga små ord

 


Jag blev smått irriterad på min mamma många gånger.  Av hennes evinnerliga tackande. Hon tackade för allt. För mej var det som jag gjorde för henne, under hennes sista år, självklart. Hon behövde inte säga tack för allt.  För henne  kändes det som om jag verkligen gjorde något som hon uppskattade. Hon ville tacka. 

 Idag har jag omvärderat hennes tackande. Hellre tacka några gånger "för mycket", än att inte tacka alls. 

Nog känns det som om det har blivit allt svårare att få fram ett tack, nu för tiden. Många känner sig så "viktiga" att det är självklart att folk ställer upp för dem. Och då tycks det inte behövas något tack....

Ofta återkommer vi till samtalsämnet "tack" i skolans värld. Det hände att jag bjöd barnen på något, det händer att mina kollegor gör det samma. Det är alltid intressant att kolla hur många av eleverna som säger tack. Ett fåtal, brukar det vara. Mer förekommande är att man får frågan "Hur många får vi?", "Får jag mer?"

Tänker på hur det är med mina egna barnbarn. De säger tack. Alla tre. Skulle det inte ske direkt, så påminns de av föräldrarna. Hoppas och tror att den påminnelsen följer med dem ut i livet. Minstingen glömmer absolut aldrig att tacka. Han gör som sin mormorsmor, tackar för allt. Jag uppskattar det.


Erkänner att jag känner mig besviken, då tacket uteblir. Både från barn och vuxna. Från dem som jag inte känner så väl, lika väl som från de allra närmaste. 

Det kostar så lite att säga ett tack! Men det betyder så mycket och det känns så varmt om hjärtat, då man får den lilla uppskattningen. 


Jag är en riktig klantmaja. Ord bara flyger ut ur min mun, utan att jag tänkt mig för ett dugg. Det samma gäller skrivandet. Skrev ju om den där skriftliga varningen i går. Det är inte den enda klantigheten jag gjort. Tror att det blivit bättre på gamla dagar. Man lär sig väl lite av sina misstag..

Förr hade jag svårt för att säga förlåt. Det har jag absolut inte längre. Om jag gjort fel, och kanske inte  kan ställa förflugna ord tillrätta, så kan jag i alla fall be om förlåtelse. Oftast menar man inte så illa som det låter, eller uppfattas.  Det blir bara fel. 

En bön om förlåtelse måste komma från hjärtat. Har hört och sett elever/barn tvingas att säga förlåt. Funkar ju inte. Man måste mena det. Inte tvingas. Eller ... kanske får jag ändra uppfattning... Det är bättre med ett framtvingat förlåt, än inget alls. 
Men det  förlåt som jag fick höra för ett tag sedan: Förlåt för faan... det räknas inte dit.

Ja, det kostar på att säga förlåt. Men det gör gott när man fått fram det lilla ordet. Tyvärr finns det en del som inte tar ett förlåt. De som låter ett misstag ligga till grund för ovänskap i decennier. Ledsamt! Kanske mest synd om den som inte kan vara så ödmjuk, så att den kan förlåta.

Två viktiga ord! Tack och förlåt! Ord som jag hoppas fortsätter att användas av kommande generationer...


F.ö. vill jag meddela att min fina bloggvän Primerose numera har kommit tillbaka i bloggosfären, efter att ha blivit hackad och fått avsluta och radera sin tidigare blogg. Ni som tidigare följt henne kan hitta henne här:https://litenherre.blogspot.com/ 

"Ge inte upp" Det är också en viktig fras. Det har inte Primerose/Eva gjort!

Mina tankar återkommer ofta till en avlägsen väns ( ja, en som jag inte träffat på många år) dotter. Hon ger inte upp. Den som vill kan gå in på Instagram och följa https://www.instagram.com/palmerkarin/ Önskar så att allt ska ordna up sig för den fina tjejen! 

Blombilderna är, i vanlig ordning, dagsfärska. Vårblommor!


24 kommentarer:

  1. Tack är ju ett enkelt ord på fyra bokstäver som vi "gamlingar" är uppväxt med. Då jag i stort sett inte har någon kontakt med "dagens ungdomar" så litar jag helt på dig när du säger att man inte tackar längre. För mig kommer "tack" naturligt, och det gör det säkert för dig också. Oavsett vad det gäller.
    Förlåt är ett ord som är aningen "laddat" om man kan säger så. Om jag har gjort fel så är jag den första som säger "förlåt". Anser jag däremot att jag inte har gjort ett fel eller betedd mig illa, klarar jag inte att be om förlåtelse. Inte ens för att "lätta upp" ett förhållande eller en situation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland händer det allt att jag säger förlåt, trots att jag egentligen inte skulle ha anledning till detta. Bättre så..

      Radera
  2. TACK ,-) så glad jag blir att du länkar till min nya blogg!
    Jag tittade in på Karins instagram så sorgligt! men hopp finns absolut! Heja Karin!
    Härliga blombilder. Vilken känsla , vi har väldigt lite blommor än.
    Tack och förlåt, ja det är ord som behövs, men man ska mena det.
    Bra om föräldrar förklarar varför det är bra att säga förlåt, men inte tvinga fram ett.
    Tack det lär man snabbt ut, och drygt när vuxna inte kan säga ett tack!
    Jag får nog tänka mig för så jag inte säger tack för mycket ,-)) Tack, men tack tack, det kan ju låta som en papegoja! Sen kan det nog inte alltid men ibland komma ett tack till!
    Beror på vem det är, om jag är lite ny i sammanhanget.
    Nu ska jag läsa om när du var mannekäng ,-) både fikat och hundrastning kom emellan.
    Ha det fint! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt med hundrastning! Då kommer man ut mer än en gång per dag....
      Hoppas verkligen att det går bra för Karin. Kan inte sluta tänka på dem! Hemskt för mamma Kerstin också!
      Kram

      Radera
  3. Efter att ha harvat på ett antal trevliga år i skolans värld så vet jag att det är olika med tackandet. I min senaste klass skulle jag vilja säga att 20% tackade när jag delade ut något. Att säga tack är en uppfostringssak och ett föräldraansvar. Lilla S och lilla I tackar och om det missas så påminner föräldrarna. Även morfar och jag påminner. Sedan är det väl så att lilla I oftast säger "Tack bajskorv" men det kan man som mormor le lite åt.

    Att kunna be om ursäkt eller att säga förlåt är viktigt tycker jag. Vi är inte mer än människor och ingen av oss är felfri. Precis som tack är det ett litet ord men ett ord som kan göra skillnad. Sedan så måste man också mena vad man säger för där är inte alla barn med på noterna.

    Önskar en god kväll!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! K-P är fortfarande i bajskorv-stadiet.Gissar att tjejer kommer ur det tidigare.
      Jo, vi får hjälpas åt att pränta in de viktiga små orden hos de små. Tror att det är rn bra grogrund.
      God kväll!

      Radera
  4. Små små ord, men ack så viktiga.

    Att säga tack, är en uppfostringssak. För mig är det så självklart och det är det även för hela min familj inklusive de allra minsta. Men så är det kanske inte överallt.
    Att säga förlåt, det ska komma från hjärtat och att man förstår innebörden. Inte bara att klampa på och så förlåt, om igen och igen.
    Det är inte bara barnen, det gäller oss vuxna också. Och när det gäller bloggen, så sker allt skriftligt och kommentarer kan missförstås. Verkligen något att tänka på. Stor skillnad att säga något och visa mimik, än bara några skrivna ord.

    Underbara blombilder! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men så är det ju. Det är svårare med det skrivna.Kan verkligen misstolkas. Tack och kram

      Radera
  5. Viktiga ord, både Tack och Förlåt. Men det är inte alla som känner till de orden verkar det som.
    Barnbarnen är bra på det och föräldrarna påminner. Tack alltså. Jag vet också att iaf B1 och B3 båda råkat ut för att missförstås i skrift. De har sagt förlåt till berörda.
    Det är enklare att säga förlåt nu som äldre.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är det så. Förskräckligt då man var barn. Och då någon tvingade en att säga förlåt... trots att det var motparten som hade minst lika stor anledning art säga detsamma. God kväll

      Radera
  6. Mycket viktiga ord och ett väldigt fint inlägg om orden som betyder mycket mera än man tänker sig många gånger. Det kostar ingenting att tacka fick jag veta som barn; samma sak har jag lärt mina barn och deras barn. Som mormor och farmor tar jag mig rättigheter att fostra om det saknas fostran , då i samspel med föräldrarna förstås. Det här är ett ämne man kan skriva mycket om men jag ska hålla mig lite på mattan och bara säga tack för ditt fina inlägg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Sen gäller ju detsamma även vuxna. Inbillar mig att män är betydligt sämre på tack och förlåt än vad kvinnor är. Men jag kan ha fel!

      Radera
  7. Orden tack och förlåt är jag nog uppvuxen med. Väldigt viktiga. Även döttrar och barnbarn har haft orden med sig sedan de kunde säga sina första ord. Viktiga och fina ord. Ord en inte kan få för mycket av. Inte i mitt tycke. Undrar om inte en del föräldrar idag missar just att ta sig an dessa ord med sina barn. Kan känna glädje över alla år från skolan där jag oftast mött elever som haft orden med sig. Detta både i utsatta områden och i mer priviligerade. Men det är ju 10 år sedan jag lämnade skolans värld så saker och ting har nog ändrats
    Ett viktigt ämne är det med vad föräldrar lär sina barn-
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min erfarenhet är att tack glömdes tidigare än för tio år sedan.
      Sen handlar det lika mycket om att även vuxna män(niskor) har en sådan oförmåga att uttrycka de små orden.

      Radera
  8. "Hur många får vi?", "Får jag mer?" känner jag så väl igen. Det är ofta det första barnbarnen säger när jag bjuder på något. Och egentligen.... så har jag börjat tycka att det är bra att de säger så, och inte bara tar för sig helt utan att tänka på andra som också är bjudna.
    Ett tack kan komma sedan, men ibland glöms det bort.
    Så är det hos mig. Jag hoppas verkligen att de tackar när de är borta och blir bjudna. I alla fall har de lärt sig att man gör så.
    Förlåt tycker jag att de är bra på. När de råkar göra någon illa, knuff eller så, som inte var meningen. Om de har sårat någon med ord... hmm, då vet jag faktiskt inte hur de gör.
    Hur som helst, båda orden är viktiga och det är vi vuxna som ska att lära dem. Det gäller att vi använder orden också.

    SvaraRadera
  9. Precis. Egentligen är jag minst lika mycket ute efter det, i inlägget. Man säger tack då man får något eller då något fixat något för en. Gäller i allra högsta grad vuxna människor.
    Liksom att både kunna ge och ta ett förlåt.
    Förstår hur du tänker med barnbarnen. I skolan är det nog så att man får något litet i klassrummet.

    SvaraRadera
  10. Absolut viktiga ord ... och visst är det vi vuxna som bär ansvaret för att barnen lär sig från de är små. Viktigt att vi är förebilder också.
    Vackra blommor hos dig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Tänkte egentligen på de vuxnas brist på tack. Kram

      Radera
  11. jag tyckte om när min 90-åriga mor sa tack, trevligt när maken säger det 💕
    Min far sa förlåt ungefär som om det var ok göra dumheter bara för det…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre det, än att göra dumheter utan förlåt. Men jag kan förstå att man blir trött på det...

      Radera
  12. Jag är uppfostrad att tacka för minsta lilla, liksom att hälsa artigt. Jag uppfostrade min dotter likadant men sen tog det nästan slut. Jag upplever irriterande nog att barnbarn o deras avkomma inte är lika artiga, varken att hälsa eller att tacka, och jag tycker det känns bedrövligt. Däremot är jag nog dålig på att ge beröm eller uppskattning. Det sitter inte riktigt i mina finska gener o när jag flyttade till Sverige tyckte jag det var så sjukt att alla var så överexalterade! Efter över fyrtio år här har jag vant mig vid det, men jag har fortfarande svårt att vara översvallande i mina ord. Ja det blev min lilla reflektion. Ha en skön vårvecka, ska se om jag missat flera inlägg hos dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den reflektionen. Ärligt uppskattade blir man glad åt. Falskt uppskattade... nej tack.

      Radera
  13. Instämmer med konstaterandet att hellre nån gång för mycket än för lite (eller inte alls).

    SvaraRadera
  14. Tack för ett bra inlägg och förlåt för att min kommentar kommer så sent :) Både tack och förlåt används här, är uppfostrad med det så det är naturligt. Viktigt också för oss "äldre" att föregå med gott exempel. Blir lika glad varje gång jag hör yngre säga tack!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas