Visar inlägg med etikett Tandläkare. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tandläkare. Visa alla inlägg

fredag 14 februari 2020

Sportlov



En vecka går så fort. Speciellt när man har tredagarsvecka. Känns som den arbetsveckorutinen fortsatt in i lovveckan också.

Blev ju långhelg med barnbarnen, och sedan har veckan rullat på snabbare än någonsin.
Tänker att man ska hinna läsa någon bok under lovet, men så blev det inte.
Är väl så att jag premierar utevistelse när det är lov, eller ,... förresten...  det gör jag alltid.
Sommarens stora fördel är ju att man kan sitta utomhus och läsa. det är nog en av anledningarna till att sommaren är min läs-säsong.


Under denna årstid, så känns det mycket mera avslappnat att sätta sig ner i bästa fåtöljen med en stickning, då det lider mot skymningstid. Gärna under det att en svensk eller engelskspråkig  film eller serie, rullar på tvn.
Stickning har den fördelen att man kan göra två saker samtidigt.
Bokläsning är bara bokläsning.
Fler och fler går ju över från att läsa böcker till att lyssna på dem. På så sätt så kan man ägna sig åt bokläsning samtidigt som man sysslar med något annat.
Jag har aldrig prövat. Är rädd att jag inte skulle kunna koncentrera mig, jag tror att jag behöver de skrivna orden framför mig för att kunna förflytta mig in i bokens värld.


Tänker tillbaka på lektioner i svenska, då jag läst upp elevberättelser.
-  När du läste, så såg jag precis hur det såg ut, och jag kände samma känslor som huvudpersonen kände, kunde elever uttrycka sig.

Författaren till sådana berättelser, de fick verkligen svart på vitt att de lyckats.


Svart-vitt var det på dagens promenad. Träffade min goda vän från lärarhögskoletiden idag. Vi brukar träffas en eller par gånger per år. Denna fredag hade vi bestämt mötesplats i vackra Ulricehamn.
Ljuset kring Åsunden, var minst sagt trolskt. Motsol genom dimma gjorde att färgerna helt försvann.
Fantastiskt vackert och njutbart.
Säger den, som i allra högsta grad är färgmänniska.


Roligt att ha några vänner kvar sedan ungdom och tiden som ung vuxen. Man kan alltid fortsätta samtalet, där man avslutade det för ett halvår sedan... eller ett år sedan.

Fikade med god semla på anrika Gunnars konditori, tog sedan en ordentlig promenad längs Åsunden och avslutade med lunchbuffé på Jennie´s thai.
Det är skillnad på olika restaurangers lunchbufféer.  Jennie´s thai  måste vara en av Sveriges bästa. Otroligt vällagad mat. Sushi, varmrätter, sallad, frukt, efterrätt, kaffe och dricka. För mindre än hundra kronor. Otroligt gott! Väldigt prisvärt! Alltid fullsatt - förstås.
Se där, där fick jag till lite reklam igen! 


Likt små hyacintkroppar, stack pestskråpen upp sina nyvakna huvuden. En månad för tidigt, kan det tyckas. Men blir det ingen vinter, så tycker de att det är dags att sticka upp ur jorden redan nu.

Hörde f.ö. något riktigt dumt igår på Rapport. Det var KATASTROF i Skövde, eftersom tulpanerna redan nu hade börjat skjuta upp ur jorden. Tror att det var hundratusen tulpanlökar som planterats, och som var tänkta att blomma vid en tulpanfestival, som skulle gå av stapeln i maj.
För att de skulle stanna upp i växten, så hade man hämtat snö ( antagligen från någon ishall) för att täcka växterna med.
Nu tror jag att snön smälter ganska så snabbt, så KATASTROFEN kan vara ett faktum. Blir så irriterad av att man tar till överord. Katastrof är väl något helt annat än en tulpanfestival, som går i stöpet. Flexibilitet är ett vackert ord. Man  kanske helt enkelt för tidigarelägga blomsterfesten.


Alla hjärtans dag idag.  Har inget bra förhållande till en dagen. Jag och känslor, vi går inte riktigt ihop. Ett klart handikapp, vilket gör att jag ibland undrar om jag har lite autistiska drag. FAST.... då borde jag inte se känslo-rädslan som ett handikapp....
Funderade på  korta promenad nu i eftermiddag, om det inte har med barndomen att göra... eller också är det något medfött. Undrar hur Freud analyserat mig.....


Ett bra sista sportlov har det varit! Mycket utevistelse. Frissa och tandhygienist fixade. Lite bakat, huset städat. Aktivitetsvecka.
Hade tid hos tandhygienisten på morgonen idag. Hon röntgade, kollade, tog bort tandsten och putsade de gamla gaddarna. Dessutom fick jag en "shot" med fluor.
785 kronor fick jag betala. Nästan fynd, sa jag till kvinnan i kassan. Nu var det inte fynd, utan skattemedel som såg till att priset för en halvtimmes jobb blev rimligt. 1385 kr kostade behandlingen, 600 kr var bidrag. Dubbelt så mycket bidrag för den som kommit över 65 års-strecket, än den som är mellan 24 och 64.
Tandläkarbesök är oskäligt dyra. Personligen tycker jag att det skulle vara samma pris för tandläkarbesök, som för läkarbesök.  Tror att många drar sig för att få sina tänder omsedda, de har helt enkelt inte råd. Eller tandhälsa som prio nummer ett....

måndag 27 april 2015

Tandvårdstaxa och träningstid




-531124, sa jag.
-Nä, 1550, sa receptionisten.
Va? tänkte jag. Jag är inte född den 15 och inte 50... inte heller för hundra år sedan.... 
Sen kom jag på vad det var.
Priset för behandlingen!
Att man inte skäms att ta sådana hutlösa priser för att laga en tand. Mindre än tio minuters effektiv tid för tandläkaren, någon minut för tandsköterska att förbereda samt tid att bistå.
Nu ingår det en del personligt prat i tandläkarbesöket också.... sköterskan hinner jag avhandla en hel med under det att vi väntar på den ständigt bråttomhavande tandläkaren. Tandläkaren hinner i och för sig med några personliga fraser också.... det är en familjär stämning på den privata kliniken, absolut, 

Man ligger tio procent högre i pris än vad som är rekommenderat, det såg jag på kvittot. Men så är det sköna väntfåtöljer och high-tec i behandlingsrummet. Under det att jag väntade på min namne till tandläkare, så hann jag med att studera min tandstatus på en dataskärm samt kolla på en gigantisk närbild på tanden som tappat en bit amalgam, på en annan. Och tittade jag upp i taket kunde jag kolla textade TV4 nyheter på en TV-skärm.

Jag gillar verkligen alla som jag har kontakt med på "min" tandvårdsklinik. Receptionisten har jag inte träffat i den nuvarande rollen tidigare, men jag känner henne sedan hennes tid som lärare. Den modiga kvinnan hoppade av lärarjobbet efter förra läsåret och började jobba som ansikte utåt på Tandärkstan i stället.  Hon trivdes jättebra, berättade hon, och hade nu sagt upp sig från sin lärartjänst. 
Avundas och beundrar människor som vågar.

Men som sagt, att ha i arbetsuppgift att glatt begära 1550 kronor för utfört tiominutersarbete, det vet i sjutton om jag skulle kunna sätta mig i situation att göra. Helt hutlöst. 

Hörde att man idag har tandvården betald fram till 24 år ålder. Men sen då? Jag har råd att betala... men det har inte alla. Kan man inte inkomstpröva möjligheten till tandvårdsbidrag? Tänk den som bara får ut 15-1800 per månad... och måste lägga tio procent av månadsinkomsten på en borttappad plomb!
Antar att det fortfarande är så att om man betalt mer än 3000 kr för tandvård under ett år, så reduceras tandvårdskostnaden under resten av året.  Det är gott och väl.... men jag tycker ändå att man borde göra något åt den dyrköpta verksamheten.


Första måndagen sedan jul utan spinmix, var det idag. Tänkte att jag får väl använda vanliga cykeln då och ge mig ut i våren på "vanliga" träningstiden. Blev rundan förbi en av spinninginstruktörernas hus, den fina rundan kringa de små byarna som alla slutar på bo.....Remmabo, Spolabo, Gumpebo och Amnabo. 
Det är ganska så kuperat och jag insåg vinsten med regelbunden träning, jag fixade alla backar, i och för sig ordentligt flåsande, på tantcykeln. En härlig runda... den ska jag försöka cykla ofta ... samtidigt som jag vet att när det blir varmt och gott i luften, då vill jag göra betydligt längre rundor än denna 11 kilometersrunda.

Fick svar av VD för Vida arena idag, direkt på morgontid. Han förstod att jag var besviken på stolkvalitéten, men kunde inte göra något åt det, det var inte deras stolar... det enda Vida stod för, det var lokalen. Schysst med snabbt svar, tyckte jag... och sände vidare klagobrevet till dem som arrangerar Chess in concert. Få se om de är lika bra på att svara.

tisdag 9 oktober 2012

Fort fixat

Ringde till Tandvärkstan i går, för att få en tid att fixa till två trasiga tänder. 
Tänkte att det skulle bli gjort denna månad, det är ju inte alltid så lätt att få ihop en tid som passar både tandläkarn och mig.
Klockan 9.20 i dag satt jag i tandläkarstolen. En tid som passade både mig och min tandläkarnamne - mina elever hade idrott och musik och tandläkaren hade ett återbud.
En stund senare kom jag ut med två nyrenoverade tänder och enbart 1600 kr fattigare. 
Staten hade betalat halva räkningen.
Tackar för en fort fixad behandling med statligt stöd.


 Det är geocachingtider så här i tidig hösttid. Får nästan dagligen in rapporter om att någon hittat någon av mina eller elevernas gömmor.
Fick i eftermiddag rapport från en hittare att cacherna i Nittorps by behövde ses över.
Lika bra att fort fixa detta , tyckte jag. Kunde dessutom få till en kortare promenad och lite frisk höstluft, på det sättet.Tog med mig två petrör att ersätta ev. förstörda burkar.
Nu var det inget  fel på burkarna, de var hela och innehållet torrt. En burk behövdes bara lyftas upp till sin ursprungliga gömma, under taket i stället för under golvet.


 Med två förberedda cacher i fickan beslöt jag mig för att fort fixa fram två nya gömmor. Kom  på att jag kunde visa den gamla bron över Jälmån.
Förr i tiden, innan dagens samhällen hade blivit tätorter, så hörde Gölingstorp och Nittorps by till de mest
befolkade byarna i våra trakter. Jälmån passerade mellan byarna, och för att förenkla kommunikationerna byarna emellan, så byggdes en fin stenbro.
En bra gömma fixades fort.


Runstenen i Gölingstorp är absolut värd en cachegömma. Hittade en bra gömma i trädet bakom stenen. Kanske anser reviewern att det är för nära det gamla minnesmärket, och då får jag flytta petröret någon annanstans. Men inte till stenmuren, för jag avskyr själv stenmursgömmor. 
Under tiden som jag fyllde i on-line-formuläret för geocachen vid runstenen, så hade cachen vid bron blivit publicerad. Snacka om fort fixat!

Medan jag ännu sitter kvar vid datorn, mindre än tjugo minuter efter publicering, ser jag att plyschbjörn74 redan hittat gömman vid den gamla bron........Fort fixat, det var dagens rubrik!

fredag 16 mars 2012

Trevlig tandvårdstaxa


 I tisdags hade vi studiedag och alla områdets lärare åt lunch på Nexans utmärkta och prisvärda personalrestaurang.... även öppen för andra hungriga om man anmäler sin ankomst några dagar i förväg.
Det finns alltid två rätter att välja på, och i tisdags var det Korv Stroganoff eller stekt fläsk med löksås. Inget svårt val för den som ofta äter stroganoff men allt mer sällan det stekta fläsket. Som är så gott.
Lastade på ett ordentligt fläsklass och satte mig i godan matro med trevliga kollegor.
Glupsk har jag alltid varit, så även denna gång, kunde inte få i mig fläsket fort nog.... och -AJ- det blev något konstigt med en kindtand. Det bet lite för hårt på hårdstekt fläskskalk...
Kände efter ... nä, allt i ordning.... falskt alarm alltså.
Hade tagit en bit av det hembakade brödet till måltiden, och bet i det när fläsklasset försvunnit från tallriken.
Plötsligt hade jag något hårt i munnen, var det brödinnehåll.....? Nej, det var en tandbit. Det var alltså sant alarm....
Dyr lunch, tänkte jag.... men OK, shit happens! Speciellt vad det gäller mina tandfyllningar.


 Tyckte inte att det var så farligt, gjorde absolut inte ont... men när jag kom hem så tänkte jag att det var väl lika bra att kontakta dentisten.... en tid som passar både mig och henne, det är inte alltid lätt att få till.
Nu lyckades det fixa till sig riktigt bra, det fanns en ledig tid då eleverna mina har slöjd på fredag - idag alltså.

Redan på onsdagen var jag synnerligen glad över att ha fått tid redan på fredag.... för jag fick riktigt ont ... i tungan. Den vassa tandkanten skavde så att jag helst ville hålla munnen alldeles still, varken prata eller äta ... eller dricka. Vilket väl vad det gäller allt utom drickandet kunde var OK under några dagar.

Har alltid trott att jag har relativt hög smärttröskel... men det gällde inte tungan. Ajaj, vad ont det gör på en skavd tunga!


 Så var det alltså dags idag. Underbar tanke att bli av med skavet, det kunde för en gångs skull vara värt sitt pris.... omkring 1500 kr.

Var på plats fem minuter före utsatt tid, blev placerad i den lutande stolen direkt och var klar efter dryga kvarten. Både tandsköterska och tandläkare ömkade mig för den vassa tandkanten ... det MÅSTE ha gjort ont....

Så var det bara betalningen kvar. Drabbar ingen fattig, tänkte jag... och satte kortet i kortläsaren och väntade på tandvårdstaxedomen.
- 638 kr, sa betalningsmottagande klinik-alltiallo.
- Va, sa jag ... fel eller rabatt.
- Försäkringskassan går in och betalar x % ( kommer inte ihåg) då man inom senaste året passerat en gräns på 3000 kr tandvård.
-Tack försäkringskassan, sa jag... och kände att jag helt plötsligt fått 7-800 kr för ingenting.
Klart prisvärd tandvård denna gång, alltså... en riktig trevlig tandvårdstaxa!
Sen kan jag inte låta bli att tycka - och det får man ju - att mycket av vårdavgifter kunde behovsprövas ... helt enkelt utgå ifrån inkomst och förmögenhet.... Men det är väl något som ingen politisk falang vågar föreslå .... vi människor är lite för giriga för att det ska bli anammat....


Den välsignade slöjden gör att fredagen är en kort-kort dag. Halv elva till tio över ett-undervisning. Före lunch står det Elevens Val på schemat..... något som jag f.n. använder till elevens val av IUP. En föredömlig lektion, då alla arbetar med det som de ( tillsammans med föräldrarna valt) och där många jobbar på toppen av sin förmåga... 
Kanske inte så det är tänkt med Elevens Val, men så väljer jag att tänka.....

Kom i väg från skolan före tre .... då var IUP-jobbet kommenterat och nästa vecka någorlunda planerad. Gick direkt ut i våren .... och hittade fyra blommande vårväxter -- ok, viden är bara i knopp -- men den är finast så.

Efter den härliga vårpromenaden blev det biskvibakning .. de blir inte så fina när jag gör dem... men goda.
De ska med till Malmö i morrn ... vi åker bara över dagen -tillsammans med Johanna - till Karin i Malmö. Hon fyller tre tiotal år på tisdag... och vi firar det i morgon. Även C-Es malmökusin och hans båda döttrar kommer med på firandet. Ska bli riktigt roligt!

En ny cache har jag också fixat till, den som jag lade ut nära Johannas hus i Hjälshammar har försvunnit... och hon kanske kan ta en söndagspromenad och lägga en ny på det klart sevärda Dalskog.

Lite sömnig efter två glas vin och en intensiv vecka. I kväll blir det läggdags tidigt, det är ett som är säkert.

fredag 28 oktober 2011

Lärarledigt


Känner mig lite dålig i samvetet så här på seneftermiddagen. Över allt som jag klagat på i höst.... över vår =lärares arbetssituation. Idag har jag inget att klaga på. En hel veckas ledighet ligger där framför en, alldeles orörd. Jo, vi har absolut jobbat in den, inte tu tal om den saken, men kanske är det så att man glömmer de inarbetade förmånligheterna, när lärarjobbet är som jobbigast. Sen är man ju bara människa också, man har en begränsad ork, och det ställer till det. Och så är det det där med alla möten och all dokumentation, undervisningen och planeringen av den kommer ibland emellan. Man vill göra ett bra jobb, och då blir det mycket jobb stundtals- bara för att få ihop allt.
Men nu ska jag njuta av en veckas ledighet. Har aldrig haft det under hösten tidigare. Barnen brukar vara lediga  en vecka, medan vi lärare har ett antal ( oftast 3) studiedagar. Under de senaste åren så har man kunna få kompledigt för inarbetad kompetensutvecklingstid, så många av oss jobbade bara en enda dag förra året. Lite knäppt att ha en enda obligatorisk studiedag.... klokt att ge alla en veckas ledigt denna höst, det är många som behöver det.
Sen kan man ju tycka att andra yrkesgrupper också skulle behöva ha lite ledigheter ..... många har väl övertid att ta ut, och det kanske kan passa bra att göra det om man har barn i skolåldern därhemma. Tycker att det känns lite tråkigt för de barn, som måste gå till fritids alla dagar. Men många fritids passar  på att göra extra roliga saker under lovveckan, lite annorlunda saker än vad den vanliga skolvardagen bjuder på.

Brukar alltid ha frågesport i klassen dagen före ett lov. Sextio frågor om det vi behandlat under hösten - samt lite aktuella spörsmål. Gjorde en mycket intressant iakttagelse när eleverna i toppenklassen satt i sina grupper och skulle svara på frågor - många fyror kunde mer- eller åtminstone lika mycket som femmorna. Ibland har jag känt det så att de "stackars" fyrorna har en jobbig situation, som har no/so med femmorna. Svåra texter att läsa, ett kunskapsinnehåll som inte alltid är så lätt. Trots att femmorna jobbar snabbare och kommer mycket längre med olika slags uppgifter, så tycks det vara fyrorna som ( generellt sett) får en bättre -eller  iallafall minst lika bra -kunskap än femmorna.
Vad kan man dra för slutsatser av det? Att man inte ska vara rädd att ge yngre barn utmaningar. ....
Min tro är att det för många av de snabba läsarna mest gäller att bli klar så fort som möjligt. Vilket fyrorna, som har en långsammare läshastighet, inte ser som det främsta målet. Intressant är det iallafall!
Något som tål att diskuteras med såväl kollegor som elever efter lovet.



Var hos tandläkaren idag ... eller rättare sagt tandhygienisten. Undersökning, alltså. Fick mig en tankeställare. Min tidigare hygienist hade ledig dag, så jag fick en av de andra två. En så´n skillnad. Den tidigare hygienisten har gjort ett jättebra jobb, men det har gjort ont. Idag kändes det inte alls. Tänkte då så här: Vet att mitt jobb inte är att klaga på ---- men kanske är jag som den hårdhänta hygeinisten ----jag skulle kunna få samma goda resultat med lite mildare nypor..... Kände att jag fick lite ont i magen av tänket ... man ser ju inte sig själv....
Men det var en intressant, tankeväckande erfarenhet.
Resultatet av undersökningen -två ingrepp behövs från tandläkare - en lagning och en lagning alt dragning av sista visdomstanden.
Fick ny tid på måndag eftermiddag. Bra att få det fixat när man är ledig.

Väntar på att C-E ska komma hem. Han har fabriksinventering idag och långfredag. Så det får för ovanlighetens skull bli jag som står för fredagskvällsmaten. Dags att sätta in ris och skaldjursgratängen i ugnen ... och hämta fredagsvinet från källaren.


























torsdag 3 februari 2011

Torsdagstänkt

Fransson
Vaknade och var förkyld. Fast bara vanligt förkyld, och det var en klar förbättring sedan igår, då jag kände mig "illavulen" i hela kroppen.
- Ingen gympa i kväll, tänkte jag. Undrar om jag klarar tandläkarbesöket.
Klockan fem över åtta satt jag i tandläkarstolen. Detta efter att i väntrummet ha åhört en dialog mellan vårt kommunalråd och en egenföretagare, där man ventilerade de rådande goda tiderna
för kommunens företag. När kommunalrådet sedan vände sig till mig, och frågade hur det stod till i skolans värld, så tyckte jag att goda företagartiderna också skulle få komma skolan till del.
Vi hann inte fortsätta vår pratstund så länge, för det var dags att äntra var sin undersökningsstol inne på Tden moderna tandkliniken.
Helgbesökare Bella
Jag "tappade" en jättefyllning från en gammal rotfylld tand i helgen. Bara en lite tandstump fanns kvar. Denna lilla tandstump fotograferades med en minidigitalkamera, direkt kopplad till datorn. Häftigt!
Tanden blev som ny på ca tjugo minuter. Plastfyllning och erfaren tandläkare fixade detta, under det att min namne till tandläkare och hennes assistent diskuterade knäckebrödsbak över min stumma kropp. Funderade på om jag skulle testa att baka knäckebröd någon gång - och tänkte också på att det är ganska otrevligt att bli "pratad över huvudet på".
Tjugo minuters behandling visade sig kosta åttio kronor per minut. Tänk om man hade den taxan för sitt arbete. Då skulle man kunna betala mycket skatt och förhoppningsvis kunna hjälpa till att subventionera den dyra tandvården.....tänkte jag.
Fredrik
Min kollega hade lovat ta hand om klassen tills jag kom tillbaka. Till min glädje så hade hon satt igång en skrivuppgift (stafettskrivning) som varade passet ut. Så fruktansvärt roligt att få vara två lärare i klassrummet samtidigt, hinna hjälpa alla och komplettera varann i tankar och olika sysslor. Så skulle jag vilja ha det lite då och då. På den gamla goda tiden så gavs den möjligheten, och enligt morgonens samtalsavlyssnande, så skulle den ekonomiska verkligheten kunna påverka skolans resurser till det bättre igen..... Eller var det bara önsketänk?
Fritz
Skoldagen försvann snabbt, precis som den brukar. Satte mig vid datorn för att kolla nyheter i världen, på blog, mail och FB. I Australien hade man slagit på stora väderkatastrof-trumman och det blev inte så farligt. I Egypten låg man lite lågt de första dagarna, nu tycks det vara stor dramatik där. Hoppas att inte uteblivna turistintäkter ger för stor effekt. Hoppas att inte den sköra freden mellan länder rubbas. Vad är bäst, en diktator eller en fundamentalistisk islamsk sta? - Kanske kommer det något riktigt bra upp ur kaoset, ingen vet ännu, man kan bara spekulera, och spekulationer blir nästan alltid negativa.

Mailade till Amanda och beställde ytterligare ett par armband, jag gillar verkligen att ha lite glitter kring handleden. Fick svar direkt! Vilka färger önskades? Pastell eller starka färger?Pastell? Huvaligen för sådana färger! Nej, starka färger ska det va... gärna blått och grönt! Ska bli spännande att se resultatet!
Divan Bella
Framåt fyratiden insåg jag att det var dags att åka hem, för att kolla hur husets innandöme såg ut. Fyra katter, varav tre ungkatter kan ställa till ett rejält kaos ibland. Nu visade det sig att allt var lugnt, sannolikt hade det varit mycket kattsovande under dagen. Fransson och Fredrik fick gå ut, Bella ( på besök till söndag) stängde jag in i köket. Fritz var inte intresserad av frisk luft.
Tömde toalettlådan och lät den stå ute medan jag sopade av lite. Fredrik kom inrusande och tittade villrådigt efter lådan. Jag fick skynda mig att bli sopklar och Fredrik fick knipa någon minut. Fransson kom inrusande då den lille grannpojken och hans mamma gick förbi. Barnröster är han inte van vid. Ännu mer förskrämd blev han när den lille pojken kom in för att titta på alla katter, källaren blev en bra tillflyktsort.
Bella är divan som vräker sig på köksbordet. Något sådant skulle vi aldrig tillåta våra egna katter. Men är man på besök så......
Fick SMS från Bellas husse och matte, de hade kommit fram till Sälen. Lång resa, men härligt med lite skidåkning i breda nerförsbackar.
Fick också ett meddelande från en kollega. Hon var ledsen och besviken. Varvid jag tänkte att först måste man se till människan, och därefter till alla fyrkantigheter som skriva och oskrivna regelverk förespråkar.
Tänk om man kunde öppna den där friskolan ... med min ledsna kollega ( som oftast är en riktigt glad tjej) och så mina bloggvänner.....
Så tänkte jag denna torsdag... som fortfarande har ett antal timmar kvar. Hörde på radion i morse att någon morgonpratare tyckte att torsdagen var veckans goaste dag. Så kan jag känna i kväll, denna torsdag då en ganska så lindrig förkylning hindrade mej att hasta i väg till torsdagsgympa.
I morrn är det fredag, en mysig skoldag ... och sen är det helg.... IGEN! Vart tar tiden vägen?




torsdag 17 juni 2010

Begränsat bett

Skrattet porlade inombords, men jag kunde inte få ut det. Antagligen kunde man se det spela i ögonen,bakom de tonade glasögonglasen, men det var ingen som tittade. Munnen, gapet, bettet som var begränsat, var fylld av diverse röntgenutrustning. Det hade inte varit helt enkelt att få in alla bitar och sladdar, därav kommentaren: - Du har ett begränsat gap!
Hahaha. begränsat gap..... så mycket dom det gapet öppnat sig för! Och där resultatet av detta dessutom är synnerligen synligt för alla som tar mer än men hastig blick....
Tandhygienisten fick iallafall sina bilder, men det gjorde ont, ont. Det är väl tokigt att det ska in så mycket röntgenutrustning i gapet numera, att det är mycket mer smärtsamt än en lagning.Men det är häftigt, när man får upp sina bilder direkt på dataskärmen, och får förklarat vad som syns.
Lönekontot blev också illa åtgånget ....Inte klokt, tusen kronor för en undersökning och lite rengöring. Tjugo minuter, sen var det klart. Turligt nog, så visade de plågsamt tagna bilderna inga kariesangrepp. Jag hade skött mina tänder bra, fick jag veta. Men dom skulle bara veta ... det är inga långa tandborstningar jag utsätter mig för varje gång. Femton - tjugo sekunder. men det funkar tydligen det också.


Tranemobesök i sommarväder, ja, då passar jag på att ta dagens promenad genom att promenera 5,5 km runt den vackra sjön.


Lupinerna förgyllde den första delen av vägen. Kom att tänka på min barndom, och hur fina jag tyckte att de blommorna var redan då.
- Vi kan väl så sådana i vår trädgård, föreslog jag.
-Nej,det kan vi inte, för det är fult ogräs, svarade min mamma.
Undrar var hon fått det i från? Var det någon som påverkat henne att tycka, som sagt just att det var så. För ingen kan väl tycka att lupiner är ogräs. Men man kan lätt bli påverkad av andra att tycka saker.

När jag skulle gå över hängbron, så mötte jag en kollega från skolan i T-mo. Hon är ganska jämnårig med mig, men - med begränsat bett eller ej - liten och lätt. Hon var ute och joggade. Jag kände att jag skulle vilja göra det samma. Konditionen hänger med, åldern och storleken till trots, men kroppen vill inte springa, för då gör det ont. I den dumma, dumma ryggen. Fast visst är jag glad att jag kan promenera i rask fast, utan större problem...


Tåstarps ängar var fulla med tjärblomster och andra blommor som trivs på sandjord. Såg sommarens allra första blåklocka, men den ville inte kameran sätta fokus på, så den kan jag inte dela med mig av.

Vågade mig på att klättra upp i fågeltornet. Var ju lite nyfiken på utsikten däruppifrån. Gröna gräsarter, gröna träd och så Assmans vatten, det var vad jag såg.
Dag och natt - eller lundkovall ( heter den inte så) hade börjat blomma. Den är så fin, och jag känner inte till någon annan plats där den blommar, än just här utmed stigen runt sjön.

Badplatsen låg fortfarande öde. Var det för att det fortfarande var ganska tidigt på förmiddagen, eller var det för att barnen tyckte att vinden och vattnet var för kallt?

Hämtade en sändning tvättnötter på ICA-posten, handlade och träffade trevliga bekanta. Tid att prata har man ju när ledigheten känns vara utan tidsbegränsning.
Fortsatte läsa "Tre sekunder" när jag kom hem, men så ringde telefonen och i egenskap av fotograf blev jag kallad på uppdrag. Vad glad man blir när någon efterfrågar ens tjänster, och i synnerhet när det är sån´t som man är hyfsat bra på.
Svärmors avdelning på äldreboendet var på utflykt till äldreskötande grannen. Svägerskan tyckte att jag skulle komma och föreviga det hela. Det gjorde jag gärna och tog många bilder på boende och personal på Sveriges omvittnat näst bästa äldreboende. ( Tranemo kommun ligger tvåa i den statistiken, och det är absolut så att personalen på Hjälmå är superbra)
Man skulle just till att äta tårta när jag kom. Prinsesstårta á la dagarnas hysteri. Visst var den fin, men ärligt talat, så tyckte jag inte att den var så god. Fylld med sylt och någon gegga med choklad och flingor. För sött för mig. Tacka vet jag prinsesstårta med grön marsipan....och vaniljkräm. De gamla gapade och åt, de gillade den.
Boken "Tre sekunder" är färdigläst. Rekommenderar den varmt. Och det är förskräckligt att det som skildras i boken också händer i verkligt polisarbete.
Tvättnötsrena mattor är på plats på tvättnötsrent golv. Är det någon som vill ha lite nötter, så har jag en hel kartong här hemma.